یادداشت

فصل کشاورزی و ضرورت مدیریت تنش های آبی

استاندار گیلان روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه در جلسه کمیته تخصیص آب استان گفت :
استفاده موثر و بهینه از همه ظرفیت‌ها و مدیریت در مصرف آب،
تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و فراهم کردن آرامش روانی کشاورزان، وظیفه همه مدیران است.
به سبب کاهش نزولات آسمانی، طبق پیش بینی ها، فصل تابستان سختی در پیش داریم که این مسئله باید به اطلاع مردم برسد.
لایروبی انهار و سردهنه ها، یاری گرفتن از بخش خصوصی و نیز دستگاه‌های حاکمیتی از جمله بسیج و سپاه اقدامی کارآمد برای حل مشکلات کنونی است.
پهنه‌بندی اراضی کشاورزی ، مدیریت بهره‌برداری از چاه‌های موجود، توجه به گزارش‌های هواشناسی و تصمیم گیری‌کارشناسی، عملیاتی و هدفمند ضروری است.
توسعه کشاورزی دانش بنیان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، برای افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی مورد تاکید است.
در باره اظهارات استاندار گیلان و مشکلاتی که در حوزه تامین آب کشاورزی وجود دارد لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم :
1- من یک روستایی و کشاورز زاده ام و می دانم آب در فصل کشاورزی برای کشاورزان و اقتصاد خانوارها چقدر اهمیت دارد؛ بنابراین، از هم اکنون صدای کمبود آب به گوش می رسد و حتی در چند روز گذشته به طور مکرر با من تماس گرفته می شود که نگرانی کشاورزان را به اطلاع مسئولان برسانم.
2- با وجود این که گیلان ، استان پرآبی است اما هرز رفتن آب رودخانه‌ها و ریزش آنها به دریا، ضعف های سخت افزاری و نرم افزاری موجود ، میزان بالای مصرف اب کشاورزی عدم بهینه سازی سیستم ابیاری و … شالیکاران گیلانی را هر ساله با مشکلاتی مواجه می کند.
3- طبق آمار موجود ، سالانه آب ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تأمین می‌شود و الباقی از ابخورهای سنتی و … تامین می گردد. با کاهش بارش‌ها، ذخایر آب پشت سد هم کم شده و در نتیجه ذخایر آبی استان، تامین کننده نیازهای کشاورزان نیست؛ بنابراین، مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب زراعی و … ضروری است.
4- صدا و سیمای مرکز استان ، باید با برگزاری نشست های مختلف کارشناسی در خصوص مدیریت آب، آگاهی بخشی به کشاورزان، انتقال مشکلات موجود به مسئولان ذی ربط ، کاهش نگرانی کشاورزان و … برنامه ریزی نماید.
5- کمبود آب در فصل کشاورزی گیلان یک واقعیت آشکار است و راه حل کوتاه مدت آن نیز مدیریت و توزیع عادلانه آب ، بسیج همه دستگاه ها، فعال سازی ستاد بحران در سطح شهرستان ها و بخش ها ،حضور مسئولانه مدیران در مناطق مختلف استان، استفاده از ظرفیت های محلی و تعامل با کشاورزان، پیش بینی راه کارهای جایگزین، برخورد قانونی با تعلل و کم کاری مدیران مربوطه و کاهش التهابات احتمالی است. باید مراقب بود که از این مشکلات استفاده سیاسی نشود و آرامش روانی و امنیت مردم مختل نگردد.

* نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83516
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن