اجتماعی

عوارض مصرف فست فودها !

کیانوش اسماعیلی راد - کارشناس اجتماعی

فست فودها به دلایل طعم خوشمزه ای که دارند همواره مورد استقبال افراد جامعه در سنین مختلف هستند. در حال حاضر به خاطر تغییر سبک زندگی بسیاری از افراد ، تمایل به استفاده از مصرف این نوع غذاها، به عنوان یک وعده غذایی افزایش داشته است و این امر به دلیل زندگی ماشینی ، کم تحرکی ، مصرف غذاهای سرخ كردنی و چرب و غفلت از فعالیت های ورزشی یکی از تهدید های جدی سلامت افراد جامعه محسوب می گردد.

کافی است در حوالی غروب و وعده ی شام ، سری به خیابان ها بزنید و رستوران های فست فودی را ببینید که مملو از جمعیت اند، که البته طیف وسیعی از آنان نوجوانان و جوانان اند. البته این مبحث در زندگی صنعتی و مدرن به يک فرهنگ همگاني تبدیل شده است که البته فراخور خود قشر ضعیف و قوی هم نمی شناسد. همین  امر هم سبب شده است که غذاخوری های فست فودی به صورت قارچ گونه ای در هر کوچه و خیابانی ظاهر شوند و مشتریان شان هم اغلب جوانان و نوجوانانی هستند که این قبیل غذاها را به غذاهای سنتی ترجیح می دهند، که این گرایش بسی نگران کننده است. البته رفتن به رستوران ها و مصرف غذای آماده علاوه بر صرف غذا به نوعی تفریح تبدیل شده است و بسیاری از افراد و حتی خانواده ها به علت نبود تفریح در اوقات فراغت شان راحتی فست فودها می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که در اغلب کشورهای توسعه یافته و غربی ، فرهنگ سازی غذایی در جهتی صورت می پذیرد که مصرف غذاهای آماده و فست فودها را به حداقل برسانند. حتی توجه به میزان کالری و مواد مضر موجود در این غذاها نیز مورد توجه کارشناسان مواد غذایی قرار دارد و از طریق رسانه های مختلف تلاش در بالا بردن سواد سلامت مردم دارند که میزان مصرف غذاهای آماده را کاهش دهند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مدام از طریق رسانه های مختلف تلاش می کنند که فرهنگ مصرف فست فودها را کاهش داده، قوطی های نوشابه ها را کوچک تر کنند و یا قند آن ها را کاهش دهند تا به هر میزان که شده مردم کمتر متضرر شوند، فرهنگی که تا امروز در کشور ما ، کمترین توجهی به آن نشده است و همواره مغفول مانده است. رونالدو ، اسطوره ی فوتبال جهان از روی میز خود نوشابه ی کوکاکولا را بر می دارد و به جایش آب قرار می دهد و با این کار پیام بزرگی را برای داشتن سبک غذایی سالم به جهان و جامعه ی ورزشکاران می دهد.

حاصل کار بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگی که در سطح شهرها و با عرضه متنوع و جذاب مواد غذایی ذائقه ی هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند، شلوغ تر شدن فست فودها و سوق دادن مردم به سمت مصرف هر چه بیشتر غذاهای چرب، شور و پرکالری می باشد.  رفته رفته با پیر شدن جمعیت ایران باید منتظر سیل عظیمی از بیماران قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان ها در مراکز درمانی باشیم. از آنجایی که فست فودها شانس مبتلا شدن به چاقی را افزایش می دهند به نوبه ی خود در ایجاد انواع عارضه های قلبی که به علت بالا رفتن سطوح کلسترول اتفاق می افتد به شدت تاثیرگذارند. تصلب شرائین و انسداد سرخرگ ها، دیابت و فشارخون که به علت نمک و سدیم بالای موجود در این غذاهاست از سایر عوارض مصرف فست فودها و غذاهای آماده است.

اگر در گذشته تنها افراد بالای پنجاه سال به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شدند، با توجه به آمار بالای فست فود،  حال امروزه در بخش مراقبت های قلبی، شاهد بستری جوانان و نوجوانان زیر سی سال هستیم. آمار بالای ابتلا به بیماری کبد چرب در جوانان و نوجوانان همگی ناشی از عادات غلط تغذیه ای در بین مردم است. رعایت نکردن اصول بهداشتی در مراحل تهیه و طبخ نیز عامل ابتلا به بیماری های انگلی و هپاتیت می باشد. جالب است که بدانید رنگ رستوران فست فودها به گونه ای انتخاب می شود که نوعی حس گرسنگی را القاء کرده و باعث میل بیشتر غذا شوند.

ما از پیشینه ی فرهنگی قوی در حوزه ی مواد غذایی برخورداریم. فرهنگ اصیل ایرانی ارزش بسیاری برای خوراک قائل است و البته دارای جایگاه ویژه‌ای در تاریخ فرهنگ خوراک جهان است. اگر سلامت جامعه و هزینه های سربار ناشی از آن اهمیت دارد، باید برنامه ریزی و آموزش های مدونی برای فرهنگ سازی در این حوزه صورت بپذیرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94482
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن