اجتماعی

آلودگی صوتی ، هدیه زندگی شهرنشینی !

مهسا صالحی

اگر شما هم ساکن شهرهای بزرگ هستید، ناچارا تبعات زندگی شهرنشینی را پذیرفته اید. از آلودگی هوا گرفته تا آلودگی های صوتی که به مرور، اثرات جبران ناپذیری بر سلامت و روح و روان جامعه می گذارد. مسلما میان میزان توسعه یافتگی جوامع و کاهش آلودگی صوتی رابطه ی مستقیمی برقرار است. پیشرفت سیستم های حمل و نقل، مدیریت و کنترل کاهش بار ترافیک شهری، قاعده مند بودن زمانی بسیاری از فعالیت های ساختمانی، تجهیز کارگران در صنایعی با آلودگی صوتی بالا می تواند میزان این نوع آلودگی ها را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

زندگی در شهرهای بزرگ و مدرن علی رغم تمام جذابیت هایش، سوغات نامیمونی را هم برای شما دارد. آلودگی صوتی یکی از این سوغاتی های اجتناب ناپذیر است که زندگی ساکنین شهرهای بزرگ با آن عجین شده است.

البته زمانی که صحبت از آلودگی می شود ، اکثر افراد به آب و هوای آلوده اشاره می نمایند ، در حالیکه آلودگی های صوتی یکی از خطرناک ترین و مخرب ترین نوع آلودگی است که بالاخص اهمیت آن برای گروه های سنی حساس یعنی کودکان به مراتب قابل اهمیت تر است.

در واقع کم و کیف آلودگی صوتی به مانند آلودگی هوا ، آب و خاک برای عموم افراد جامعه قابل لمس نبوده و از اینرو شاید حساسیت کمتری به آن نسبت به سایر آلودگی ها باشد. از اینرو نکته مهم و حائز اهمیت این است که عادت به این نوع آلودگی دلیل بر مصون ماندن از آن نیست بلکه به معنای کاهش آستانه حساسیت فرد و هرچه بیشتر فرسوده شدن قوای جسمی و روحی افراد جامعه خواهد شد. بطوریکه در ترافیک‌های شهری زمانی که شدت صدا از صد دسی بل بالاتر باشد و با آلاینده‌های شیمیایی هوا همراه شود ،اثر مخربی بر سیستم شنوایی افراد می‌گذارد.

سر و صدای زیاد و طولانی مدت در بسیاری از محیط های صنعتی، قدرت شنوایی را به‌ صورت تدریجی و بدون درد و رنج کاهش می دهد و عموم افرادی که در چنین محیط هایی مشغول به کارند هرگز متوجه این زوال تدریجی نخواهند شد. چرا که قسمت هایی از گوش که وظیفه‌ ی آن‌ انتقال صداها با فرکانس بالا است، اولین قسمت‌هایی هستند که دچار آسیب می‌شوند و اولین عارضه‌ی آلودگی صوتی در آن ها ایجاد می شود.

در زندگی شهری برای مدت طولانی در مواجهه با صدای تراز بالا موجب پدیدار شدن حالات تنشی و پرخاشگری در افراد شده و حتی به عنوان محرک روانی به ایجاد اختلال در فعالیت‌های عملکرد شناختی، افزایش خطاهای انسانی می‌شود. همچنین نزدیک به بیست درصد افت‌های شنوایی از نوع شغلی و ناشی از صدا در محیط کار است.

مشکلات روحی و روانی، اختلال در خواب و حتی یادگیری، فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی و مواردی از این دست از جمله شایع ترین عوارض آلودگی صوتی در کلان شهرهاست.  مطالعات نشان می دهد که سر و صدا موجب واکنش بدن به پاسخ استرس می‌شود که به دلیل فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش سطح هورمونی بدن رخ داده و پس از آن عواقب مربوط با آن آغاز شده و منجر به بروز اختلال و نقص عروقی می‌گردد.

اثرات سوء ناشی از آلودگی صوتی در ابعاد بزرگ تر بر کل جامعه تاثیرگذار خواهد بود. بطور مثال اختلال در خواب، می تواند باعث عملکرد ناقص و نامناسب اشخاص در طی فعالیت های روزانه شخصی و شغلی شان شود. البته منشا این آلودگی ها هم بسته به شرایط مکانی و زمانی نیز متفاوت خواهد بود. از آلودگی های محیط های صنعتی گرفته تا آلودگی ناشی از ترافیک جاده ها، ریلی و هوایی، فعالیت های ساختمانی می تواند آسیب زا باشد. البته با توجه به طیف وسیع این آلودگی ها، بسیاری از آن ها نشات گرفته از عوامل بیرونی نیستند. مثل افرادی از جامعه که برای ساعت های طولانی از هدفون ها استفاده می کنند، اثرات آن را بر سیستم شنوایی خود به مرور زمان مشاهده خواهند نمود.

در انتها باید تاکید نماییم ، پیشرفت فناوری های نوین در سیستم های حمل و نقل، مدیریت و کنترل کاهش بار ترافیک شهری می تواند نقش بسزایی در کنترل عوارض این آلودگی داشته باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94485
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن