مناطق آزاد-گردشگری

عملیات اجرایی اتصال راه آهن رشت به منطقه آزاد انزلی شتاب گرفت

از نیمه بهمن‌ماه گذشته تاکنون عملیات اجرای طرح ملی اتصال راه آهن سراسری رشت به منطقه آزاد انزلی شتاب چشمگیری داشته است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مهدی قربانی – نماینده ویژه سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در پروژه طرح ملی اتصال راه آهن رشت به این منطقه، طی گزارشی به سیدمهدی نقوی – سرپرست سازمان ه در حال بازدید از این پروژه بود، اظهار داشت: ظرف دو ماهه اخیر با تغییر مدل نظارتی و گسترش عملیات اجرایی پروژه، میزان پیشرفت در قطعه شماره هفت که ریل سراسری را به بندر کاسپین متصل می‌کند، از ۱۸ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافت و از نیمه بهمن‌ماه گذشته تاکنون درصد رشد اجرای این طرح ملی با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی همراه شده است.

بر اساس راهبرد تعیین شده از سوی سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی و با عنایت به اهمیت پروژه ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری؛ بعد از تودیع مالی کامل قدرالسهم سازمان در پروژه و تأمین مصالح، اقدام به استقرار یک گروه از پرسنل و کارشناسان سازمان در محل اجرای این طرح در محدوده منطقه نمود و با برقراری بازدیدهای میدانی، افزایش حجم، میزان،ساعت کاری و اجرای همزمان طرح از چند جبهه، به همراه همکاری بیشتر از تعهدات توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی، زمینه سرعت بخشی به روند احداث پروژه مزبور را فراهم آورد.

بازدید نقوی از پروژه اتصال راه آهن رشت به منطقه آزاد انزلی

اجرای طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری کشور در ایستگاه پیربازار رشت، در دو قطعه ۶ و ۷ در حال انجام و تکمیل بوده و قطعه ۷ که منتهی به مجتمع بندری کاسپین می‌شود، به طول حدود ۱۱ کیلومتر و با یک دهنه پل می‌باشد. پلی که با عبور از روی بزرگراه رشت انزلی،نقش مهمی در مدیریت ترافیک قطار و خودروهای عبوری ایفا می‌کند.

شایان ذکر است که حجت‌الاسلام حسن روحانی – رئیس جمهوری در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های منطقه آزاد انزلی و در نشست‌های مختلف ملی و بین‌المللی نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر این طرح ملی تأکید داشته و در این راستا، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز در ۲ ماه گذشته از روند تکمیل این پروژه بازدید به عمل آورده‌اند.

راه آهن رشت به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی علاوه بر اهمیت ویژه در حمل و نقل کالایی و مسافر داخلی؛ باعث اتصال بنادر جنوبی به تنها منطقه آزاد شمال کشور شده و با تکمیل حلقه‌های زیرساختی کریدور شمال-جنوب و مسیر ترانزیتی چین-قزاقستان-ایران، زمینه افزایش حمل و نقل کالا مابین کشورهای حوزه اوراسیا و جنوب خلیج فارس از یک سو و چین با کشورهای جنوب و غرب آسیا می‌شود.

در نتیجه با بهره برداری از این پروژه شاهد توسعه مراودات فرامنطقه‌ای با محوریت منطقه آزاد انزلی و کشورمان، اشتغالزایی و درآمدهای ارزی بیشتر خواهیم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا