اجتماعی

علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز!

علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

با علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز بهتر آشنا شویم!

در سال های اخیر، حوادث رانندگی یکی از مهم ترین عوامل مرگ ایرانیان در سراسر کشور بوده اند. این آمار به ویژه در دوران تعطیلات نوروز افزایش یافته و توجهات را به خود جلب می کند. تنها در ده روز اول سال 1401، بیش از 500 نفر از هموطنان ما جان خود را در تصادفات جاده ای از دست داده اند و شمار بسیاری نیز راهی بیمارستان ها شده اند. علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است تا به شهرها و روستاهای ایران سفر کنیم. هرچه تعداد مسافران نوروزی در محورهای شهری و برون شهری بیشتر شود، احتمال وقوع تصادف نیز بالاتر می رود. بر اساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، اکثر تصادفات جاده ای در محورهای اصلی برون شهری رخ می دهند. پس از آن به ترتیب محورهای فرعی و محورهای روستایی شاهد حجم کمتری از تصادفات هستند. بررسی ها عوامل مختلفی را به عنوان علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز معرفی می کنند.
بی توجهی به جلو مهمترین علت وقوع تصادفات جاده ای، به ویژه در نوروز می باشد. عدم توجه به جاده، استفاده از تلفن همراه در خلال رانندگی، خواب آلودگی، حواس پرتی راننده و یا خوردن و آشامیدن از جمله پارامترهایی هستند که بی توجهی به جلو و تصادفات را برای رانندگان به دنبال دارد. پس از آن مواردی همچون عدم رعایت حق تقدم و عدم توانایی در کنترل ماشین و یا تخطی از سرعت، حادثه ساز بوده اند. همچنین آمار رسمی پلیس نشان می دهد انحراف به چپ بیش از هشت درصد، عدم رعایت فاصله طولی و حرکت خلاف جهت از جمله پارامترهای حادثه ساز در جاده ها هستند. علاوه بر تمام موارد فوق، نقص فنی وسایل نقلیه نیز به عنوان یکی از مهم ترین عوامل زمینه ساز برای تصادفات جاده ای، معرفی می شود.

با علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز بهتر آشنا شویم!
با علل افزایش فوتی های جاده ای در نوروز بهتر آشنا شویم!

چگونه از تصادف جلوگیری کنیم؟

از نظر آماری تعداد تصادفات جاده ای در طول تعطیلات نوروز، بیشتر از سایر روزهای سال نیست. با این حال تعداد فوتی ها در طول نوروز، بیش از سایر بازه های زمانی سال می باشد. دلیل این امر، بالا بودن تعداد سرنشینان خودروها در ایام عید است. به همین دلیل است که رانندگان باید مسئولیت پذیری بیشتری را احساس کنند و نکات پیشگیرانه پلیس در خصوص کاهش تعداد تصادفات را جدی بگیرند.
از آنجایی که خستگی در ایام عید، یکی از مهم ترین علل تصادفات است، رانندگان موظف هستند استراحت و خواب کافی را جدی بگیرند. پلیس توصیه می کند که به ازای هر دو ساعت رانندگی، افراد حداقل 15 دقیقه استراحت را در نظر بگیرند. برای این کار در حاشیه امن جاده ماشین را پارک کنید، از فضای ماشین بیرون بیایید و استراحت کنید. همچنین از ارسال پیامک، چک کردن صفحات مجازی و یا پاسخ دادن به تماس ها در خلال رانندگی در جاده ها، به ویژه در سی کیلومتری شهرها خودداری کنید. در نهایت نیز پلیس توصیه می کند به علایم جاده ای (به ویژه در خصوص سرعت و سبقت) توجه داشته باشید و پیش از برنامه ریزی و اقدام به سفر، ماشین خود را از نظر فنی بازبینی کنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82975
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن