علمی و تکنولوژی

ظروف پت چیست؟

اگر شما به اطراف خود نگاه کنید تعداد زیادی از ظروف پت را مشاهده خواهید کرد؛ اما آیا می‌دانید ظروف پت چیست و از آن برای چه کارهایی استفاده می‌کنند؟ این ظروف پلاستیکی یکی از پرمصرف‌ترین ظرف ها در زندگی روزانه ما هستند، به طوری که شما انواع آن ها را می توانید در محیط اطراف خود مشاهده کنید. شرکت اکوپت به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه قادر است اطلاعات خوبی را در این مورد به شما ارائه دهد.

منظور از ظروف پت چیست؟

ظروف پت یکی از ظرف‌های پلاستیکی پرکاربردی است که آن را از ماده‌ای به نام پلی‌اتیلن ترفتالات تهیه می‌کنند. این ماده یکی از مشتقات نفت خام است و از این جهت می تواند مورد توجه قرار بگیرد. ظروف پت همان ظرف‌هایی هستند که با ورود آن ها به بازار انقلاب بزرگی در بسته‌بندی مواد مختلف ایجاد شده است. تولیدکنندگان ظروف پت این محصولات را با کمک قالب پریفرم تهیه می‌کنند. در برخی مواقع با ترکیب افزودنی‌هایی به مواد اولیه ظروف پت از آن ها ماده جدیدی را تهیه می‌کنند. این مواد افزودنی می تواند با توجه به نظر و سلیقه خریداران متفاوت باشد. به عنوان مثال شما می توانید به آن ها رنگ‌های مختلفی را اضافه کنید و از این طریق ظروف پت رنگی تهیه نمایید.

بطری‌های پت یکی از پرکاربردترین محصولات پت هستند که بطری‌های آب معدنی، بطری‌های نوشابه و غیره از جمله آن ها هستند. این بطری‌ها نسبت به روش‌های بسته‌بندی مشابه خود مانند بطری‌های شیشه‌ای و فلزی مزایا زیادی دارند که می توانند بازار خرید ظروف پت در کشور و جهان را رونق دهند.

نحوه تولید ظروف پت پلاستیکی

بعد از آن که شما متوجه شدید ظروف پت چیست، بهتر است کمی در مورد روند تهیه آن ها اطلاعاتی را کسب کنیم. ظروف پت یکی از ظرف‌هایی است که آن را از مواد اولیه مرغوبی تهیه می‌کنند. برای تهیه این ظروف ابتدا پریفرم آن ها را تهیه می‌کنند. این پریفرم های می توانند در دهانه‌ها، اوزان، رنگها و حالت های مختلفی ایجاد شوند. به طوری که شما می توانید نمونه‌های زیادی از آن را در فروشگاه سایت اکوپت مشاهده نمایید. بعد از تهیه این پریفرم ها در دستگاه بادکن به آن ها حرارت بالایی می‌دهند و سپس آنها را به شکل و شمایل مختلفی تبدیل می‌کنند.

برای تبدیل این پریفرم ها قالب‌های مختلف پیش ساخته ای وجود دارند که با قرار دادن پریفرم داغ در درون آن‌ها با فشار باد گرم به شکل‌های مختلف حالت می گیرند. معمولا از این قالب‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی و غیر غذایی زیادی از قبیل انواع آب میوه‌ها، محصولات لبنیاتی، سس، روغن، مواد سمی، اسید ها، بازها و غیره استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ظروف پت چیست؟

اگر دوست دارید بدانید که کاربرد ظروف پت چیست بهتر است کمی در مورد ویژگی‌هایی آن اطلاعاتی را کسب کنید تا بهتر بتوانید به کاربردهای آن پی ببرید. به همین دلیل در ادامه به ویژگی‌های ساختاری و ظاهری این ظروف پلاستیکی اشاره می‌کنیم تا شما بهتر با این ماده پرکاربرد آشنا شوید.

  1. ظروف پت در حالت طبیعی بسیار شفاف و نیمه بلور هستند.

  2. انعطاف‌پذیری ظروف پت بسیار بالا است که شما با توجه به مواد افزودنی دیگر می توانید آن را نیمه سفت یا سخت کنید.

  3. مقاومت ظروف پت در برابر ضربه، رطوبت، الکل‌ها و حلال‌ها زیاد است.

  4. مقاومت و سختی ظروف پت نسبت به مواد دیگری مانند PBT بیشتر است.

  5. استحکام ظروف پت زیاد می باشد.

  6. یکی از معیارهای کیفی بطری پت وزن سبک آن ها نسبت به ظاهر و ساختار می باشد.

  7. یکی از کاربردهای ظروف پت می توان به عایق حرارتی بودن آن ها اشاره کرد.

  8. ظروف پت به عنوان یکی از ظروف عایق الکتریکی شناخته می شوند و از این جهت نیز خاصیت بالایی دارند.

  9. ظروف پت به عنوان عایق‌های حرارتی نیز شناخته می شوند. به طوری که می توانند دمای منفی 60 درجه تا 130 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.

  10. نفوذپذیری ظروف پت در برابر گازها بسیار کم است. به طوری که می توانند گازهای اکسیژن و دی‌اکسید کربن را به مدت طولانی در درون خود ذخیره کنند.

  11. یکی از ویژگی‌های ظروف پت این است که آن ها به راحتی شکسته یا پاره نمی‌شوند.

  12. از نظر بسیاری از آژانس‌های بهداشتی و سازمان‌های مختلف استفاده از ظروف پت به عنوان یکی از مواد بسته‌بندی محصولات غذایی و غیر غذایی کاملا بهداشتی و سالم است.

  13. شما بعد از مصرف انواع قوطی‌های پلاستیکی پت می توانید آن ها را به راحتی بازیافت کرده و به چرخه بازار وارد کنید.

مزایا استفاده از ظروف پت

مزایا ظروف پت

با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای ظروف پت، استفاده از آن ها در صنایع زیادی گسترش یافته است و صنعتگران زیادی از این ماده پلیمری برای بسته‌بندی مواد تولیدی خود استفاده می‌کنند؛ زیرا قالب پریفرم آن ها در مجاورت حرارت می تواند به راحتی تغییر شکل دهد و مزایا زیادی نسبت به روش‌های بسته‌بندی دیگر دارد. تاکنون برای این ماده پلیمری مزایای زیادی را برشمرده‌اند که در ادامه به چند مورد آن ها اشاره می‌کنیم.

  1. اگر به دنبال استفاده از روش‌های بسته‌بندی با حساسیت بالای هستید می توانید از این ماده پلیمری استفاده کنید؛ زیرا قالب‌های پریفرم آن ها می توانند بطری‌های شما را به اشکال مختلفی با حساسیت بالایی ایجاد کنند.

  2. شما به کمک قاب پریفرم می توانید به تعداد انبوهی بطری‌های پت را تولید کنید. این کار می تواند در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی کند.

  3. قیمت خرید ظروف پت نسبت به روش‌های بسته‌بندی دیگر بسیار ارزان است. به همین دلیل شما می توانید آن ها را با کمترین هزینه به تعداد زیادی تهیه نمایید.

  4. یکی از مزایای بطری‌های پت می توان به سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد. به همین دلیل شما در صورتی که مواد داخلی بطری به سم آغشته نشده باشد با رها کردن آن در طبیعت خطری را وارد نمی کنید. اما با توجه به این که برای تجزیه کامل هر کدام از ظروف پت در طبیعت 300 سال زمان نیاز دارید ؛ لذا رها کردن آنها در طبیعت می تواند آلودگی هایی را به بار بیاورد. به همین دلیل از رها کردن آن ها در طبیعت خودداری کرده و ظروف را برای بازیافت جمع‌آوری کنید.

خلاصه

ظروف پت یکی از ظرف‌های پلاستیک پرکاربردی هستند که آن را از ماده‌ای به نام پلی‌اتیلن ترفتالات تهیه می‌کنند. این ماده مزایای زیادی دارد و کاربرد آن در صنعت رو به افزایش است. در حال حاضر از آن بطری‌های پلاستیکی و ظروف مختلفی را تهیه می‌کنند که شما می توانید نمونه‌های زیادی از آن را در بازار مشاهده کنید. خرید ظروف پت برای کسانی که قصد دارند با به صرفه‌ترین روش، محصولات خود را بسته‌بندی نمایند، توصیه می شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=96308
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن