اجتماعی

صندوق های خانگی و مزایای آن

صندوق های خانگی و راه اندازی آن در بسیاری از خانواده های ایرانی از جمله فرهنگ های خوبی است که می تواند هر چند در وسعت اندک، اما گره از مشکلات افراد خانواده و دوستان و آشنایان باز نماید. همه ی ما به خوبی می دانیم ، برای گرفتن یک وام ساده با چه موانع دشواری روبرو هستیم و اگر نگوییم محال، اما واقعا سخت است، داشتن شرایط مختلف معدل گیری و قوانین دست و پا گیر، ضمانت و نوبت دهی و کارمزد بالا ، هفت خوان رستمی است که پیش روی ماست. در مقابل ، تشکیل صندوق های خانوادگی و محلی که با سرمایه های کم افراد شکل می گیرد، مسلما مزایای فراوانی را به همراه خواهد داشت.

در صندوق های خانگی ، چندین نفر متقاضی خوش حساب، که عموما از فامیل و بستگان و یا دوستان یک خانواده اند ، گرد هم می آیند تا یک صندوق خانگی تاسیس نمایند و وام هایی در وسع توان را پرداخت نمایند. البته این صندوق تنها توسط اعضای یک خانواده تشکیل نمی شود و گاها در حجم و شکل های وسیع تری در محلات، مساجد و … به پشتوانه بازاریان و معتمد محل نیز در حال فعالیت هستند. این وام های قرض الحسنه  همواره در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان یکی از پرکاربرد ترین عقود اسلامی مورد توجه خاصی قرار گرفته اند.

مزیت این وام های بدون بهره و صندوق های خانگی را می توان به وضوح بیان نمود. اولا تفاوت عمده ی صندوق های خانوادگی با وام های بانک ها و موسسات اعتباری این است که این صندوق ها توسط خود افراد و با اعمال نظرات آن ها اداره می شود و تبعا خود افراد، بر زیر و بم این صندوق ها از جمله مبالغ واریزی سقف وام و… نظارت داشته و تصمیم می گیرند . در واقع پول در این چرخه قراردادی فامیلی نوعی تبادل بین عاطفه و مادیات قرار دارد. البته مسئله بعد فرهنگی و تربیتی و حاکم بودن آن در تشکیلات و توان بخشی به اعضای فامیل برای رویارویی با مشکلات و بحران ها و از همه مهم تر، احیای سنت شورا و مشورت را می توان اشاره نمود.

همچنین اعطای وام های قرض الحسنه  فامیلی در بسیاری از موارد مانع مراجعه افراد به بانک ها و موسسات مالی برای دریافت وام های ضروری خواهد شد. بماند که اکنون بهترین وام بانکی چند درصدی کارمزد خواهد داشت و این در حالی است که وام های صندوق های خانگی و محلی هیچ بهره ای نداشته و از نظر اقتصادی بسیار گره گشا می باشند. مزیت دوم این وام های قرض الحسنه، نکات فقهی مربوط به حوزه ی اقتصاد است که در آن رعایت شده است، در حالیکه خیلی از معادلات اقتصادی بانک ها محل اشکال بسیاری از فقهاست. حضور بانوان نیز در این صندوق ها بسیار قابل توجه است. از بانوان خانه دار گرفته تا بسیاری از بانوان شاغل هم در این جمع ها حضور دارند و این صندوق ها شکل بسیار جدی تری به خود گرفته است.

اگر تشکیل و راه اندازی این صندوق های قرض الحسنه در کشور گسترش یابد ، در آن صورت بانک ها نیز به آن به دید رقیب نگریسته و در نتیجه باعث می شود، برای نگه داشتن بازار خود دراعطای تسهیلات و وام به متقاضیان با سود و بهره بالا تجدید نظر کنند و نسبت به پایین آوردن حاشیه سود خود ازمحل اعطای تسهیلات اقدام کنند.

وام های بدون بهره
وام های بدون بهره

در دنیای مدرن امروز این صندوق ها هم نباید از مدرنیته جا بمانند و باید برای به روز شدن به سمت استفاده از فضای تحت وب و نرم ‌افزارهای تحت وب حرکت نمایند. در این راستا نرم افزارهایی نیز طراحی شده است و می توان اداره ی تمامی جزئیات آن را به آن ها سپرد. استفاده از نرم افزارهای قرض الحسنه به دلیل گسترده بودن خدمات می تواند گامی بزرگ و مطمئن در این راستا باشد.

نکته ی قابل توجه دیگر، تجربه ی شکست در بسیاری از این صندوق های خانگی است. هر چند اعتماد اعضای صندوق به یکدیگر شرط لازم و اساسی این وام های خانگی و بدون بهره است، اما هرگز شرط کافی نبوده و باید با نوشتن و تدوین اساسنامه ای مشخص، مبلغ و زمان واریز و بسیاری از مسائل ریز مربوطه در این راستا را کنترل نمود. هر چه سریع تر یک صندوق خانگی براه بیاندازید و از مزایای بی نظیر آن بهره مند شوید.

رضا زاده – کارشناس اقتصادی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86772
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن