علمی و تکنولوژی

صنایع در انتظار تکنولوژی های نوین

صنایع روز دنیا با سرعت قابل توجهی در مسیر پیشرفت در حال حرکتند و کوچک ‌ترین غفلت می ‌تواند به عقب‌ ماندن از تکنولوژی ‌های روز جهان و در نتیجه واگذاری رقابت به دیگر تولیدکنندگان منجر شود. دراین شرایط باید با پایش و پژوهش مستمر در صنایع روز جهان به نو‌سازی و به‌ روز رسانی تکنولوژی و محصولات آن اقدام نمود. در نتیجه رویکرد صنایع مختلف در این حوزه در قبال تکنولوژی می ‌تواند تعیین ‌کننده جایگاه آن‌ ها باشد.

كشورهای در حال توسعه از نظر ساختار اقتصادی بسیار مشابه هستند. ضعف در بسیاری از تکنولوژی ها و شکاف قابل توجهی که با تکنولوژی های روز جهان دارند در حوزه های مختلف مشهود است. متاسفانه در حال حاضر صنعت ما نیز در بسیاری از حوزه ها با چنین شرایطی روبرو است. با وجود تمام دستاوردها، صنعت کشور هنوز دچار عارضه ی مونتاژ کاری است و گاها متاسفانه مشاهده می شود با واردات قطعات، محصولات مونتاژ شده ی نهایی برچسب تولید داخل را به یدک می کشند. تولید ملی که قریب به چند سال است که در سر تیتر خبرها قرار دارد ، هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید جایگاه حقیقی خود را دریابد. البته این نارسایی می تواند خود معلول عوامل بسیاری باشد. بر کسی پوشیده نیست که تولید ملی ، اثر مستقیم بر روی اشتغالزایی داشته و از آن جایی که در شرایطی به سر می بریم که نرخ بیکاری بسیار بالاست، ضرورت حمایت از تولید ملی بیش از قبل افزایش یافته است. از اینرو همواره صحبت در پیرامون کنترل و قطع واردات بوده که البته شاید بصورت مقطعی بتواند در زمینه ی کالاهای مشابه تولید داخل مفید واقع گردد. اما راهکار موثرتری نیز دراین راستا وجود داشته که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته شده باشد. بله به جای وارات کالاهای مشابه، واردات تکنولوژی و نوآوری برتر جهان را جایگزین نماییم تا در عرصه های مختلف بتوانیم همگام با دنیا پیش رویم.

پیشرفت صنایع گره خورده به فناوری و دانش است و در همین زمینه بیشترین بودجه های تحقیقاتی صنایع برتر جهان جهت انباشت فناوری و ارتقاء دانش صرف می شود. به همین علت صنایع این کشورها مدام در حال توسعه و پیشرفت است. درست در نقطه مقابل، کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، هر ساله مقادیر زیادی کالاهای مصرفی- واسطه ای وارد می کنند ، که البته بخش عمده ای از آن به دلیل فقدان مهارت های لازم، که ناشی از رشد نامناسب دانش بومی می باشد.

از اینرو شرط لازمه ی رشد و پیشرفت ما در گروی افزایش سطح دانش و مهارت های مردمی است. در روزهایی که برندهای مطرح دنیا ما را تحریم کردند، روزی می آیند و روز دیگر بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده از این کشور می روند، تولید کنندگان کشور باید به دنبال بومی کردن تکنولوژی های روز باشند. قطع به یقین ، اگر تمام نیرو و هزینه کرد خود را در این سال ها به جای واردات بسیاری از کالاهای پرزرق و برقی که مشابه داخلی نیز دارند، صرف ورود آن تکنولوژی به کشور نموده بودیم، اکنون صدها گام جلوتر از جایگاه کنونی در صنعت و اقتصاد کشور قرار داشتیم.

تاثیر تکنولوژی های نوین بر رشد صنایع
تکنولوژی های نوین و رشد صنایع

همین کشور چینی که اکنون در حال تصاحب جایگاه قوی ترین اقتصاد دنیا قرار دارد، قطب صادرات تکنولوژی های روز جهان است. گرچه در طول این سال ها همواره ایران ، مبدا واردات بی کیفیت ترین کالاهای چینی قرار گرفته است اما کالاهای این کشور در بسیاری از بازارهای قدرتمند و صاحب نام دنیا، عرضه و بفروش می رسد. چین ؛ مرکز تکنولوژی و فناوری های روز دنیاست که باید واردات تکنولوژی و فناوری های بروز این کشور قدرتمند در عرصه های صنعتی  اقتصادی در اولویت فعالان تولیدی و اقتصادی قرار گیرد.

مثال بارز این حوزه ، بازار خودروسازی ایران است. وقت آن رسیده که دیگر لااقل در عرصه خودروسازی از ورطه مونتاژ کاری به عرصه ی تولید واقعی وارد شویم. نه تولیدی که اکنون به آن اشتغال داریم. تولیدی با تکیه بر تکنولوژی های روز جهان در عرصه ی خودروسازی. زمانی که بر ضرورت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید می شود، توسعه ی فرصت های شغلی، رونق تولید و از همه مهم تر ، بالا رفتن فضای رقابتی میان تولید کنندگان مد نظر است و نه متاسفانه مونتاژ کاری بسیاری از صنایع تولیدی بزرگ ایران که با آن مواجه هستیم. باید نظام علمی و عملی دانشگاه ها به واسطه ی واردات تکنولوژی به صنعت کمک حال تولید کنندگان ما باشند و دانش فنی روز دنیا با اتکا به دانش فنی بومی صنعت کشور را قوی تر و قابل اتکا تر از قبل نماید. واردات تکنولوژی های برتر جهان به تولیدات داخل می تواند نقطه ی عطفی در ارتقای هر چه بیشتر محصولات ایرانی و افزایش کیفیت تولیدات وطنی باشد.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86041
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن