گیلان

شعارهای غیرواقعی و انتخابات شورا!؟!؟!؟!

یکی از روش های مورد استفاده کانون های تبلیغاتی، بازی با احساسات مردم است و با بیان برخی از واقعیت ها، همراه نشان دادن خود با مردم برای خود موقعیت مردمی، خلق می کنند.

نقی هدایتیتفاهم آنلاین_ نقی هدایتی از فعالان سیاسی اجتماعی استان گیلان طی یادداشتی نوشت: ششمین دوره انتخابات شوراها در پیش است و  افراد، گروه های مختلف سیاسی و نهادهای تخصصی خود را برای حضور در انتخابات آماده می کنند و  لیست هایی از داوطلبان کاندیدای شورا در شبکه های اجتماعی منتشر گردیده است.

در عرصه تبلیغات انتخابات مسایل درست و نادرست زیادی مطرح می شود که باید مراقب بود عده ای حرفه ای، بخواهند با عوام فریبی و طرح مسائل نادرست بر اراده و ارای مردم تاثیر بگذارند و کرسی های شورا را از آن خود نمایند. با عنایت به اهمیت تبلیغات کاذب در جهت دهی آرای مردم در انتخابات، لازم می دانم به موارد زیر اشاره ای داشته باشم.

۱- ضعف اطلاعات شهروندان از وظایف، عملکرد و برنامه های مدیریت شهری بهترين محمل رشد تبلیغات کاذب است و  شرايط  مناسبی را برای وارونه سازی حقایق و فريب مردم فراهم می کند.

۲- در تبلیغات کاذب و شعاری برنامه ای برای اداره شهر ارائه نمی شود و تنها با طرح شعارهای دهن پر كن و وعده های غیر قابل تحقق، اتهام زنی به منتقدان و احاله مردم به آینده ای نزدیک تلاش می کنند که مطالبات شهروندان را مدیریت کنند.

۳- یکی از روش های متداول و مورد استفاده  کانون های تبلیغاتی ذی نفع، بازی با احساسات مردم است. آنان با بیان برخی از واقعیت ها، همراه نشان دادن خود با مردم و گوش دادن به درد دل های شهروندان ، فرصت داوری و تجزیه و تحليل را از آنان سلب و برای خود موقعیت مردمی، خلق می کنند. فکر می کنم شعارهای احیای زرجوب و گوهر رود و تالاب عینک و … برای مردم آشنا باشد!.

۴- ستايش گری و مداحی و مجيز گویی یکی دیگر از مهم ترین شیوه های مورد استفاده کانون های تبلیغاتی است. آنان برای جلب رضایت گروه ها ، عناصر و شخصیت های تاثیر گذار شهر، به ستایش و مداحی روی می آورند و مجیز گویی را اهرمی برای کسب  حمایت و  پیشبرد اهداف خود، به کار می گیرند.

۵- در تبلیغات کاذب، از افرادی كه دارای شخصيت وابسته هستند و از خود چيزی ندارند و كارشان جز تبعيت بی چون و چرا چيز ديگري نيست، استفاده می شود. آنان از طریق پیش نهاد پست و شغل، وعده حمایت اجتماعی و اقتصادی، برجسته کردن صفات نداشته افراد منتسب به خود  و …، راه های رسیدن به هدف خود را هموار و  تثبیت می نمایند.

۶- فضای غبار آلود، محيط رشد مناسبی براي تداوم فعالیت های نادرست و کاذب است. در زمان تبلیغات ، هر قدر فضای اجتماعی و سیاسی شفاف باشد، امکان رشد فعالیت های غیرواقعی ، شعاری و هیجانی کاهش می یابد ؛ بنابراین، در ایام انتخابات شورا، فضای اجتماعی بشدت غبارآلود می شود و تشخیص امر درست از نادرست سخت می شود و کانون های تبلیغی دی نفع، به نحو موثری از این فضا استفاده می کنند.

بدون شك توسعه پايدار و مانا در شرايطی غیر طبیعی ايجاد نمی شود . در فضایی كه دغدغه ترور شخصيت، فريب مردم، تدليس حق، دشمن انگاری دوستان و دلسوزان، بی توجهی به راهكارهاي مناسب علمی، بی تفاوتی اجتماعی و…  وجود دارد و حتی آدم های آبرومند و صاحب برنامه و اندیشه از ورود صادقانه برای حل مسایل متعدد شهری طفره می روند نمی توان براي دستيابی به توسعه شهری اميدوار بود.

آگاهی و هوشیاری شهروندان از حقوق خود ، پاسخ خواهی، نقد منصفانه و منطقی، شفاف‌سازی اندیشه و برنامه های داوطلبان عضویت در شوراها و… پادزهر مهمی برای محدودسازی اهداف اشخاص و گروه هایی که به دنبال اهداف دیگری در شورا هستند، محسوب می شود.

وظیفه و مسئولیت های اجتماعی و شهروندی ایجاب می کند همه شهروندان علی الخصوص نخبگان، تشکل های اجتماعی، مسئولان، شخصیت ها و نهادهای نظارتی نسبت به آن چه که ممکن است در انتخابات شوراها به وقوع بپیوندد، با برنامه ریزی و توسعه فعالیت های میدانی نظارت و… جلوگیری نمایند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68740
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن