اقتصادی

شرکت‌های دانش‌بنیان، پل ارتباطی انتقال فناوری ایران به کنیا

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر افزایش هر چه بیشتر همکاری‌های فناورانه میان شرکت‌های ایرانی و کنیایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌توانند پل ارتباطی خوبی برای انتقال فناوری از ایران به کنیا باشند.

به گزارش تفاهم آنلاین، سورنا ستاری در جریان سفر سه روزه خود به کنیا در دیدار با بتی مانیا-وزیر صنعت و تکنولوژی این کشور با بیان اینکه اقدامات فناورانه ایران از ابتدای دولت دوازدهم شتاب گرفت تا با کمک این اقدامات بتوانیم توسعه علمی کشور را رقم بزنیم، ادامه داد: طی این چند سال و در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری بیش از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق شکل گرفت که میزان فروش آن‌ها در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: استارتاپ‌های بزرگی در کشورمان شکل گرفته‌اند که محصولات خود را به دیگر کشورها نیز صادر می‌کنند.

ستاری همچنین تاکید کرد: ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در این سفر هیات ایرانی را همراهی می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند پل ارتباطی خوبی برای انتقال فناوری از ایران به کنیا باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به نشست میان شرکت‌های ایرانی و کنیایی اشاره کرد و گفت: نمایندگان شرکت‌های ایرانی با ۱۳۰ شرکت کنیایی مذاکراتی داشتند و در جلسات رودر رو با یکدیگر شرکت کردند. این نشست‌ها به همکاری‌های دو جانبه ای منجر خواهد شد.

ستاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ایران در حوزه فناوری و پارک ها بسیار خوب است، تاکید کرد: در حال حاضر ۵۰ پارک فناوری در ایران ایجاد شده است. می‌توانیم تجربه این کار را در اختیار کنیا قرار دهیم.

وی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه فناوری بیان کرد: ایران جایگاه ویژه‌ای در حوزه فناوری‌های نوظهور دارد، مثلا رتبه ایران در علم نانو، چهارم دنیا است. ایران سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه تولید نرم‌افزارهای مختلف دارد. ما آماده‌ایم تجربیاتمان را در اختیار کشور کنیا قرار دهیم.

ستاری با دعوت از مسئولان و فناروان کنیایی برای بازدید از دستاوردها و زیر ساخت‌های فناورانه ایران، گفت: باید تلاش کنیم ایران و کنیا پروژه‌ها و همکاری های مشترکی در حوزه انتقال فناوری و دانش با یکدیگر داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تحریم های ظالمانه کشورها در قبال ایران بیان کرد: ما با وجود همه این تحریم ها روند رو به رشد علمی خود را ادامه دادیم و با کمک زیست بوم فناوری و با اتکا به توان دانشمندانمان توانستیم به یکی از کشورهای برتر در حوزه فناوری در منطقه تبدیل شویم.

وی، تبادل دانشجو میان دو کشور را ضروری دانست و گفت: این کار هیچ ارتباطی به روابط سیاسی کشورها ندارد نمونه بارز آن این است که ما با وجود دشمنی دیرینه با آمریکا ۱۲ هزار دانشجو در این کشور داریم.

ستاری ادامه داد: ایران و کنیا می‌توانند در حوزه احداث صنعت فناورمحور با هم همکاری کنند. در کشور ما توانمندی دانشی بالایی در حوزه تولید محصولات با فناوری بالا وجود دارد. آماده‌ایم تا این توانمندی را با کشور کنیا به اشتراک بگذاریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تجربه ایران در زمینه اجرایی کردن اقتصاد دانش‌بنیان را یک نمونه موفق دانست و گفت: با کمک همین اقتصاد توانستیم مشکلات را برطرف کنیم و به نیاز های جامعه پاسخ دهیم.

ستاری همچینین بیان کرد: ما در تلاشیم تا تولیدات با ارزش افزوده بالا را در صنایع بیشتر کنیم. محصولات حوزه آی‌سی‌تی، دارو، سلامت و درمان در اولویت ما قرار دارند.

توسعه همکاری ایران و کنیا در حوزه کشاورزی

بتی مانیا-وزیر صنعت و تکنولوژی کنیا نیز در این دیدار با اشاره به حضور خود در ایران در سال ۲۰۱۲ گفت: ایران و کنیا می توانند در زمینه توسعه محصولات کشاورزی با یکدیگر همکاری کنند؛ مثلا شمال کشور ایران شرایط خوبی برای گسترش فعالیت های کشاورزی دارد.

وی همچنین بیان کرد: کنیا در زمینه تولید چای شرایط خوبی دارد و آماده‌ایم در این زمینه همه تمهیدات لازم برای صادرات چای خود به ایران را فراهم کنیم. کنیا سبد متنوعی از میوه دارد که این حوزه نیز می تواند یکی از زمینه های همکاری دو طرفه باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61839
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن