اقتصادی

شرکت‌های دانش‌بنیان؛ موتور محرک علم و فناوری کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرک علم و فناوری در کشور هستند و به دلیل تخصص‌گرایی که در ذات آن‌هاست، در بلندمدت تأثیرات فرهنگی و مدیریتی شایانی در جامعه دارند و به نوعی مسیر را در سطح کسب‌وکارها و سطوح مختلف علم و فناوری به سمت تخصصی شدن امور طی خواهند کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سعید رضا عاملی در نشست با مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با توجه به جمعیت قابل توجه دانشجویان علوم انسانی در کشور افزود: اولویت‌های فناوری در نظر گرفته شده در صندوق از اهمیت شایانی برخورد هستند و باید از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد، ضمن آن‌که حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی در رشته‌های مختلف مانند مدیریت، حقوق، روانشناسی، علوم شناختی و… باید بیش از پیش مورد توجه صندوق قرار گیرند و برای آن‌ها در طراحی و توسعه کسب‌وکارهای تخصصی تمهیدات لازم اندیشیده شود و ما شاهد شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های علومی اجتماعی و علوم انسانی باشیم.

وی، هوش مصنوعی را از اولویت‌های مهم کشور دانست و بیان کرد: انسان قوه تخیل دارد و می‌تواند در موضوعات مختلف ذهنیت‌پردازی کند. از آنجا که ذهن یک ماهیت رقومی و دیجیتال دارد و هوش مصنوعی، صنعت بازخوانی ذهن و ذهنیت‌هاست، فاصله بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها کاهش پیدا می‌کند، لذا مناسب است در اولویت‌های نه گانه، اولویتی در حوزه هوش مصنوعی اضافه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: صندوق نسبت به سرمایه‌گذاری درحوزه نوآوری عمومی ورود داشته باشد و با درک اثرات اقتصادی و اجتماعی فراوان این حوزه اقدامات لازم در این خصوص را به انجام برساند. همچنین توانمندسازی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بین‌الملل و صادرات بر اساس استانداردهای موجود جهانی ضروری است.

علی وحدت – مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در ادامه، با ارائه گزارشی از عملکرد این صندوق گفت: صندوق در دوره جدید فعالیت خود با جهت‌گیری‌های راهبردی و مشارکت سایر ذینفعان حوزه دانش‌بنیان از جمله بانک‌های اقتصادی کشور دستاوردهای خوبی دارد. وی با ارائه گزارش تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها، روند مطالبات واخواستی، سرمایه‌گذاری، صندوق‌های جسورانه و گرنت‌های صندوق افزود: سال ۱۳۹۲ تنها ۵۵ شرکت تحت پوشش صندوق بودند و این شرکت‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۰ به پنج هزار و ۹۶۷ شرکت رسیده است و اکنون ۱۵ صندوق جسورانه بورسی با سرمایه هزار و 125 میلیارد تومان با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شده و ارائه خدمات می‌دهند.

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: با بازنگری در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم، هم‌سرمایه‌گذاری، توسعه نهادهای تخصصی و تسهیل انتشار صکوک نوآوری جایگزین آن شد و در دو سال گذشته پس از بازنگری و طراحی مدل‌ها، در ۴۸ طرح هم‌سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با ۱۹ صندوق پژوهش و فناوری به منظورسرمایه‌گذاری مشترک انجام شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70180
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن