یادداشت

سهم روزافزون زنان کارآفرین در اقتصاد جهان

در دنیای امروز، کار و فعالیت آن قدر جنبه ها و شکل های نوین به خود گرفته است که به راحتی حد و مرز جنسیت را کنار زده و به سمت و سوی خود اشتغالی و خودکارفرمایی همراه با افزایش فعالیت های کارآفرینانه پیش رفته است.

از اینرو وقت آن رسیده که از بعد جهانی به نقش زنان کارآفرین در جهان نگاهی بیندازیم. در حال حاضر زنان به اندازه مردان توانسته ‌اند احتمال شناسایی فرصت‌های شغلی پیرامون خود را پیدا کنند. شاید در گذشته کارآفرینی را جز کارهای مردانه می دانستند، اما امروزه قطع به یقین زمانه تغییر کرده و زنان و بالاخص مادران وارد عرصه های گوناگون بازار کار شده اند. وجود مادران کارآفرینی که با همت و خودباوری با تلاش و پشتکاری وصف ناشدنی روحیه ای بالا و با ایجاد اعتماد به نفس الگویی برای سایر بانوان و مادران سرزمین شان هستند.
وقتی بحث از اشتغال و کارآفرینی زنان به میان می‌آید، در نگاه اول تعداد زنان کارمند در ذهن تداعی می‌شود، در حالی که بالاترین میزان اشتغال در دستان زنان روستایی و خوداشتغال و کارآفرین شهری است. میزان اشتغال زنان در جامعه آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از مهم ‌ترین معیارهای سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، یاد می شود و عدم مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند سدی عظیم بر سر راه توسعه‌ ی اقتصادی و فرهنگی کشور تلقی گردد. البته ضرورت کارآفرینی زنان را باید با افزایش و گسترش فرصت‌ های شغلی بر مبنای مهارت و خلاقیت، جامه عمل پوشاند و از آنجا که زنان دارای طبع لطیف و مادرانه ای هستند باید شغلی را انتخاب نمایند که برای آن از هر حیث آمادگی داشته باشند.
مطالعه ی زندگی نامه ی آن ها نشان می دهد که اکثریت آنان بعد از فرزند دار شدن دست به فعالیت های کارآفرینانه زده اند و آن ها عموما زمانی که فرزندانشان را راهی مدرسه می کنند با انگیزه ای قوی تر به سمت کارآفرینی پیش می روند . زنانی که پس از همبازی شدن با کودکانشان راهی اتاق هیات مدیره شده و یک مدیر موفق در سطح جهانی هستند. البته مادر بودن و اداره کردن کسب و کار به طور همزمان مزایا و معایب خود را دارد. چرا که اکثر مادران کارافرین نگران تداخل امور بین کار و زندگی بچه ها هستند. چرا که آن ها زندگی زناشویی خود را را به کارشان گره زده اند. از اینرو مشاهده می شود بعد از مادر شدن از هر سه نفر یک نفر بطور دائم و یا و موقت شغل خود را ترک کرده اند. گرچه آمارها نشان می دهد که ۹۳ درصد آن ها قصد برگشتن به کار را دارند. زنان کارآفرین زیادی در دنیا وجود دارند که ممکن است حتی بعضی از آنها در اطراف محل زندگی شما مشغول به کار باشند و شما آنها را به خوبی بشناسید یا از دید شما فردی ناشناس باشد. اما آنقدر در کسب و کارشان جدی و موفق ‌اند که زندگی خوبی برای خودشان دست و پا کرده ‌اند. بانوان کارآفرین با ایده‌های خلاقانه کسب و کار و شرکت‌های موفق‌ شان در حال تغییر دنیا هستند. امروز با کمک اینترنت ایده های کسب و کار اینترنتی زیادی وجود دارد.
مادرانی که با تلاشی مضاعف نه تنها خود قله های موفقیت را طی کرده اند، بلکه توانسته اند عزت نفس و امید را در ذهن مادران بسیاری تداعی نمایند. البته سایر اعضای خانواده در همراهی مادران کارافرین نقش مهمی دارند. اینکه همسران و فرزندان به زن یک خانواده ایمان داشته باشند و او را حمایت کنند پشتوانه ی بزرگی برای رسیدن به موفقیت یک زن است. باید پذیرفت که واقعا یک زن موفق در عرصه جهانی بودن و در عین حال برای فرزندانت مادری کردن کار آسانی نیست. بی تردید که زنانی با این خصوصیت شگفت انگیزند.

مهسا صالحی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=62256
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن