اقتصادی

سفر سلامت، آژانس‌های مسافرتی را نجات می‌دهد؟

آژانس‌های مسافرتی از جمله مشاغلی بودند که از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند. با تعطیلی آنها جمعیت زیادی از افراد اعم از هتلداران، تورلیدرها و ... از کار بیکار شدند. با گذشت قریب یک سال از این شرایط حال آژانس‌های مسافرتی طرحی با عنوان "سفر سلامت" ارائه کردند تا مردم ضمن رعایت اصول بهداشتی به سفر بروند.

به گزارش تفاهم آنلاین، آژانس‌های مسافرتی یکی از وسیع‌ترین بنگاه‌های اقتصادی هستند که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ناشی از آن خسارت سنگینی را متحمل شدند. در شرایطی که امکان کنترل شرایط در مراکز محدودی چون آرایشگاه‌ها هم وجود ندارد بدیهی است تلاش برای کنترل شرایط در طول یک سفر غیرممکن به نظر برسد.

علاوه بر اینکه در زمینه سفرهای بین‌المللی مسئله اجازه ورود از جانب کشورهای مختلف موضوع اصلی است و آژانس‌های مسافرتی در این زمینه نقشی ندارند. اما تعطیلی کامل چنین کسب و کار وسیعی جمعیت بسیار زیادی اعم از هتلداران، فعالان حوزه حمل و نقل، تورلیدرها و… را گرفتار کرده که آژانس‌های مسافرتی تنها بخش کوچکی از آن هستند.

بنابراین منطقی است که این افراد برای آغاز فعالیت حتی با وجود محدودیت‌های کرونایی نهایت تلاش خود را به کار برند. “سفر سلامت” طرح پیشنهادی آژانس‌های مسافرتی برای شروعی دوباره در دوران کرونا است.

“سفر سلامت” چه تفاوتی با سفر عادی دارد؟

اقداماتی که برای برگزاری برخی مراسم‌ و رویدادهای ورزشی رخ داد احتمالاً عامل ایجاد عنوان تازه “سفر سلامت” است. اقداماتی که طی آن بهره‌گیری از یک تیم درمانی به عنوان پشتیبان برای پیشگیری از بیماری کرونا صورت می‌گیرد.

در سفر سلامت تمامی مسافران از همان ابتدا مورد ارزیابی قرار گرفته و سلامت آنها تأیید می‌شود. در مرحله بعد آژانس مسافرتی سلامت، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کامل وسایل حمل و نقل و محل اقامت مسافران را ضمانت می‌کند. این امر، ارزیابی مداوم سلامت کارکنان و ارائه خدمات با رعایت کامل اصول بهداشتی را نیز شامل می‌شود.

مسافران در مقصد نیز از خدمات تیم درمانی استفاده کرده و در صورت بروز مشکلات جسمانی، تحت‌نظر خواهند بود. برخی آژانس‌های مسافرتی ادعا می‌کنند که پایش مسافران حداقل تا دو هفته بعد از پایان سفر نیز ادامه دارد تا اطلاعات دقیقی در مورد سلامت سفر جمع‌آوری شود.

آیا حق با آژانس‌های مسافرتی است؟

همیشه سخت‌ترین شرایط قضاوت، زمانی است که دو طرف یک ماجرا به نوعی محق هستند. در مورد صنعت گردشگری و شیوع ویروس کرونا نیز دقیقاً همین شرایط است.

یک سوی ماجرا کارشناسان و کادر درمان قرار دارند که به سبب آشنایی کامل با این بیماری باور دارند هر کاری که احتمال گسترش بیماری را کاهش دهد باید اجرایی شود. تعطیلی سفر و کاهش حداکثری جابه‌جایی افراد نیز از جمله این موارد است.

ولی در سوی دیگر ماجرا هم افراد شاغل در صنعت گردشگری هستند که این تعطیلی گسترده آسیب زیادی به آنها وارد کرده است. تا همین امروز قریب یک سال از تعطیلی رسمی سفرها می‌گذرد و اگر بنا باشد این افراد از پس‌انداز یا حمایت‌های دولتی روزگار بگذرانند هم بیش از این نمی‌توانند تحمل کنند.

لذا ناگزیر باید از طرح‌های اینچنین استقبال شود تا این افراد نیز تا حد ممکن به روال عادی زندگی خود بازگردند. برای افزایش کارایی این اقدامات لازم است در تدوین دستورالعمل‌های اجرایی از نظرات متخصصین حوزه پزشکی استفاده شود.

ضمن اینکه جمع‌آوری اطلاعات از مسافران پس از پایان سفر اهمیت بسیار زیادی دارد. ارزیابی این اطلاعات و تحلیل میزان اثرگذاری سفرها بر شیوع بیماری کرونا می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آتی بسیار مفید باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63446
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن