بانک-بیمه-بورس

سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون : جبران همه خسارت‌ها در داخل کشور منطقی نیست

امروزه با گسترش فعالیت‌های صنعتی، عمرانی، زیربنایی، نفت، گاز و… و همچنین افزایش احتمال خطرات و وقوع خسارت‌های بزرگ به سرمایه‌های کلان در این بخش‌ها؛ برای واگذاری ریسک و ایجاد آرامش و امنیت‌خاطر سرمایه‌گذاران، داشتن پوشش بیمه‌های مهندسی و انرژی اهمیت زیادی دارد. بیمه‌نامه‌های مهندسی و انرژی ازآنجا‌که متناسب با ساختار و چگونگی فعالیت‌های مهندسی؛ طراحی‌شده است، به دلیل کاربردهای گوناگون و پوشش‌های متنوع و گسترده‌ای که دارا هستند،‌ می‌توانند خسارت فیزیکی ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی را در طول مدت بیمه، جبران و از نگرانی فعالان این حوزه تا حد زیادی بکاهند. محمد باباکردی، سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون که برای چهارمین سال متوالی، به‌عنوان دبیر کارگروه بیمه‌های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه‌گران انتخاب‌شده است، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با مهم خواندن این نوع بیمه‌ها در بخش‌های مختلف کشور، بازار بیمه‌های مهندسی و انرژی را همچنان بکر دانست و گفت: هنوز جا داریم تا پوشش‌های جدید بیمه‌ای ایجاد کنیم و بیمه‌نامه‌های متنوع‌تری را وارد بازار کنیم که اگر اقبال از این نوع بیمه‌ها در کشور افزایش یابد، شرکت‌های بیمه هم به طراحی بیمه‌نامه‌های جدید ترغیب خواهند شد که این می‌تواند نفع دوطرفه ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون ، باباکردی با بیان اینکه رشد این نوع بیمه‌نامه نسبت به گذشته روند بهتری به خود گرفته است، اما با نقطه ایده‌آل همچنان فاصله زیاد است گفت: ‌در این نوع بیمه‌ها، با دودسته از افراد روبه‌رو هستیم. افرادی که به دلیل الزامات قانونی و قراردادی، بیمه‌نامه‌های مهندسی را خریداری می‌کنند و برخی دیگر که به دلیل دوراندیشی دست به خرید این بیمه‌نامه‌ها می‌زنند که درمجموع این شرایط باعث شده تا ضریب نفوذ بیمه‌های مهندسی و انرژی نسبت به گذشته در کشور روندی افزایشی به خود بگیرد؛ اما تلاش برای رشد و توسعه این بیمه‌ها همچنان ادامه دارد و لازم است که به جایگاه واقعی خود برسد.

کم بیمگی، یک چالش مهم

وی با بیان اینکه کم‌بیمگی در این نوع بیمه‌نامه‌ها به‌شدت زیاد است و این باعث می‌شود در زمان دریافت خسارت، بیمه‌گذاران رضایت کاملی از ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای نداشته باشند گفت: در این راستا تاکید ما این است که بیمه‌گذار برای پرداخت کمتر حق بیمه و صرفه‌جویی اقتصادی، بدون توجه به تورم و افزایش ارزش مورد بیمه اقدام به خرید بیمه نکنند، چون کم‌بیمگی باعث می‌شود درنهایت بیمه‌گذار ضرر کند.

به گفته سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون آشنا شدن با مفهوم کم‌بیمگی با هدف اطمینان دادن به صاحبان صنایع و مشاغل از پرداخت کامل خسارت‌های احتمالی از سوی شرکت‌های بیمه، نیازمند این است تا اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت گیرد که در برخی موارد این موضوع نادیده گرفته می‌شود.

بابا کردی با تاکید براین موضوع که کم‌بیمگی این روزها به یکی از چالش‌های اساسی صنعت بیمه تبدیل ‌شده و بدبینی بیمه‌گذاران نسبت به خدمات شرکت‌های بیمه را فراهم کرده است، گفت: در این ‌بین نقش شرکت‌های بیمه و شبکه فروش در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق بسیار ضروری است تا فعالان اقتصادی با آسودگی در مقابل هرگونه حوادث ناگوار از پوشش‌های بیمه‌ای کامل بهره‌مند شوند.

تقاضا برای بیمه‌های مسوولیت در حال افزایش است

باباکردی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: دانش مردم نسبت به بیمه‌های مسوولیت در حال افزایش است و از آنجا ‌که به مسوولیت‌هایشان در جامعه بیشتر واقف شده‌اند، از این ‌رو تقاضای خرید هم در حال بیشتر شدن است که این باعث امیدواری است که بیمه‌های مسوولیت می‌توانند به جایگاه واقعی خود برسند.

به گفته سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون ، این حوزه بسیار بکر است و هنوز می‌شود پوشش‌های جدید بیمه‌ای ایجاد کرد که نیاز بخش‌های مختلف جامعه را پاسخ دهد؛ اما به‌هرحال عرضه یک محصول نیاز به تقاضا دارد و اگر جامعه اقبال نشان دهد، شرکت‌های بیمه‌ای انگیزه بیشتری برای طراحی و ارائه بیمه‌نامه‌ها خواهند داشت، روندی که می‌تواند به توسعه این بیمه‌نامه‌ها بینجامد.

باباکردی براین باور است: ما در این مسیر نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و این هدفی است که شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی، کارگروهای تخصصی در سندیکای بیمه‌گران و… در تلاش هستند که آن را محقق کنند. باید این نگاه در جامعه تغییر کند که بیمه هزینه اضافی نیست و در زمان بروز حادثه می‌تواند به کمک افراد جامعه و بخش‌های مختلف بیاید.

بیمه تعاون
سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون

بیمه کالای لوکس نیست

این کارشناس بیمه تاکید کرد: در سایر کشورها، صنعت بیمه توانسته همپای سایر صنایع رشد و توسعه پیدا کند چون بیمه بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود. در حالی که این شرایط در کشور ما وجود ندارد و بیمه نتوانسته با اقتصاد ما پیش برود و رشد کند.

به گفته وی، در بحث متنوع‌سازی محصولات بیمه‌ای باید بتوانیم رشته‌های بیمه‌ای که متناسب با نیاز جامعه است را طراحی و ایجاد کنیم. البته در این حوزه شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر دست به طراحی و ایجاد بیمه‌نامه‌های خوبی زده‌اند، اما چون برخی از این بیمه‌نامه‌ها مورد استقبال واقع نشد، نتوانست اثرگذار باشد. در این راستا باید موانعی که بر سر راه رشد و توسعه بیمه‌ها در کشور وجود دارد بررسی شود.

باباکردی سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون مشکلات اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم را یک عامل مهم عنوان کرد و گفت: مردم همچنان به بیمه به‌عنوان کالای لوکس نگاه می‌کنند، درحالی‌که اگر توانایی خرید در جامعه وجود داشته باشد و همزمان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد، قطعا این امر کمک قابل‌توجهی به رشد این بخش خواهد کرد.

در سندیکای بیمه‌گران به دنبال رفع مشکلات هستیم

دبیر کارگروه بیمه‌های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه‌گران بابیان اینکه ما در سندیکای بیمه‌گران تمامی این مشکلات و موانع را بررسی می‌کنیم و در تلاش هستیم که بتوانیم گامی در جهت رفع این مشکلات برداریم، گفت: در سندیکای بیمه‌گران کارگروه‌های تخصصی مختلفی فعالیت می‌کنند که به‌عنوان قوه عاقله سندیکا به شمار می‌آیند. در این کارگروه‌ها که فعالیت سندیکایی انجام می‌دهند، خط‌مشی‌ها مشخص می‌شود و اصلاحات فرآیند‌ها صورت می‌گیرد. این کارگروه‌ها تلاش می‌کنند تا همگرایی لازم بین شرکت‌ها و بخش‌های مختلف ایجاد و در مجموع سیاست‌های کلی مشخص و تعریف شود تا در نهایت نتیجه آن به نفع صنعت بیمه تمام شود.

وی در همین راستا کارگروه بیمه‌های مهندسی را از تخصصی‌ترین کارگروه‌های سندیکای بیمه‌گران ایران عنوان کرد و افزود: تصمیم‌گیری‌های مهم و اثرگذار این کارگروه در مواجهه با حوادث و اتفاقات، می‌تواند نقش صنعت بیمه را در ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه پررنگ کند. در این کارگروه تلاش براین است تا مشکلاتی که این حوزه دارد شناسایی و رفع شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به حوادث و بلایایی که ممکن است در کشور اتفاق بیفتد اشاره کرد و گفت: این احتمالات و ارائه راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از بحران‌های این‌چنینی، از موضوعات مهمی هستند که در این کارگروه‌ها مطرح می‌شود تا با بررسی‌های لازم، راهکارهای مناسب هم برای آن اتخاذ شود.

ریسک‌ها باید انتقال یابد

باباکردی در همین زمینه به بحث تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد اشاره کرد و گفت: در حاضر یکی از مباحثی که در این حوزه وجود دارد، بحث قبول اتکایی در شرایط تحریم است. از آنجا ‌که کشور با محدودیت تحریم روبه‌رو است، این امر سبب شده تا ما نتوانیم ریسک‌های موجود در داخل کشور را به بیرون انتقال دهیم که این نگرانی‌هایی را برای صنعت بیمه به وجود آورده است.

دبیر کارگروه بیمه‌های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه‌گران بابیان اینکه اگرچه در حال حاضر تمامی شرکت‌های بیمه‌ای به شکل کنسرسیومی، تمامی ریسک‌ها را در داخل پوشش می‌دهند، اما نگرانی وجود دارد، زمانی که حوادث و بلایای بزرگ اتفاق بیفتد، این موضوع صنعت بیمه را دچار بحران کند و این در نهایت می‌تواند سایر بخش‌ها را متاثر کند، افزود: باید بپذیریم جبران همه خسارت‌ها در داخل کشور منطقی نیست و توجیه اقتصادی ندارد و حتی می‌تواند باعث از بین رفتن سرمایه‌های ملی شود.

باباکردی با بیان اینکه رفع محدودیت‌ها و برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی می‌تواند باعث شود تا بتوانیم ریسک‌ها را به بیرون انتقال دهیم و این اتفاق بسیار مثبتی است که لازم است به وقوع بپیوندند، افزود: کشور ما جزو کشورهای حادثه‌خیز است و بلایای طبیعی و حوادث زیادی در آن اتفاق می‌افتد، بنابراین هرچه بتوانیم ریسک‌های خود را به بیمه‌گرهای بزرگ دنیا منتقل کنیم این امر می‌تواند شرایط صنعت بیمه و در نهایت اقتصاد کشور را باثبات‌تر کند.

می‌توانیم هم واردات داشته باشیم، هم صادرات

این فعال صنعت بیمه معتقد است: این ظرفیت حتی در داخل کشور وجود دارد در صورت رفع محدودیت‌ها و برقراری ارتباط با دنیا، اقدام به صادرات و واردات خدمات بیمه‌ای کنیم که این قطعا می‌تواند به ارزآوری کشور نیز کمک کند؛ بنابراین باید تاکید کنم که ارتباط و تعامل با شرکت‌های بیمه‌گر خارجی یک الزام است و باید محقق شود.

وی درعین‌حال تصریح کرد: البته نمی‌توان این موضوع را هم نادیده گرفت که تحریم‌ها و محدودیت‌ها، باعث شد تا در این دوران شرکت‌های بیمه ازلحاظ توانگری و ارائه خدمات مناسب‌تر، خودشان را تقویت کنند و با ارتقای دانش فنی، در ارائه خدمات، عملکرد بهتری داشته باشند؛ اما به‌هرحال برای اینکه بتوانیم جلوی بحران‌های احتمالی ناشی از حوادث فاجعه‌آمیز را بگیریم، باید با جامعه جهانی در تعامل باشیم و این‌یک امر مهم است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72870
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن