یادداشت

سخنی با وزیر محترم ورزش و جوانان

کسب رای اعتماد آقای دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان از مجلس شورای اسلامی را تبریک عرض نموده، توفیقات روزافزون ایشان را برای خدمت به ملت بزرگ ایران به ویژه جامعه بالنده و پراستعداد ورزش و جوانان و تقویت روحیه نشاط و شادی در کشور ، آرزو مندم ؛ بنابراین ، لازم می دانم توجه ایشان را به چند نکته توجه نمایم:
۱- رییس جمهور محترم از بین دهها شخصیت تحصیلکرده و ورزشکار ملی، جناب عالی را به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب و به مجلس معرفی کرد که با استقبال اهالی ورزش مواجه شد؛ در واقع، برای نخستین بار است که وزیری از جامعه ورزشی به منصب وزارت ورزش می رسد؛ از این رو ، عملکرد شما نمادی از توانایی جامعه ورزش برای اداره این وزارتخانه و تحقق شعار “ورزش را به اهالی اش بسپارید” ، می باشد. اتتظار می رود که بتوانید هم به اعتماد رئیس جمهوری و هم مردم و ورزشکاران و جوانان، جامه عمل بپوشانید .
۲-اعضای هیات وزیران در نخستین جلسه هیات دولت سیزدهم مورخ چهارم شهریور 1400 با امضای عهدنامه ای، خود را به اصول و ارزش های دهگانه که برآمده از آرمان های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه های دولت است، متعهد و موظف کردند؛ طبق این عهدنامه، متعهد به التزام عملی به ارزش‌های انقلاب اسلامی، فساد ستیزی، قانون گرایی، شایسته سالاری و … برای جهش به سوی ایران قوی می باشید.
۳- مهم ترین تهدید مدیریتی شما در وزارت ورزش و جوانان ، وجود ساختار ناکارآمد و بی برنامگی و مدیرانی است که طی سال ها حضور در مناصب مدیریتی، حلقه بسته ای را شکل داده و وزرا را مدیریت می کنند . این حلقه بسته متاسفانه برخی از چهره های ورزشی را به خود همراه کرده اند. وجود چنین مناسباتی در وزارتخانه ، به ورزش کشور ضربات جبران ناپذیری زده است؛ بنابراین ، جامعه ورزش انتظار دارد که نسبت به بازسازی نظام اداری و مدیریتی و حذف عناصر رانتی ، ناسالم و بی کفایت در ستاد وزارتخانه و استان ها و فدراسیون ها اقدام نمایید.
۴-ساختار ورزش و جوانان متناسب با نیازهای جامعه نیست و عمدتا بیشتر به حوزه ورزش تمرکز دارد و موضوع جوانان که بسیار حساس و مهم است ، کمتر مورد توجه قرار گرفته است . این خلاء باید در دوره مدیریتی جدید ، بیشتر در کانون توجه واقع شود و توازنی بین دو حوزه ورزش و جوانان برقرار گردد. موضوعاتی چون تقویت نقش خانواده و ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی، فرهنگی آن ها، سازمان دهی تشکل های اجتماعی حوزه جوانان، برنامه ریزی در جهت دستیابی جوانان به احساس هویت دینی، ملی و انقلابی، تولید محتوای آموزشی، تربیت نیروی متخصص و متعهد در حوزه امور جوانان، حمایت از آثار و تولیدات مؤثر در ارتقاء دینی جوانان، شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های جوانان و ارتقاء توانمندی‌های آنان، ارتباط با مراکز علمی و دینی، فرصت‌سازی برای هم‌اندیشی و ایده‌پردازی جوانان و بهره‌گیری از ایده‌ها و … از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد .
۵- در راستای تحقق اهداف توسعه ای دولت در حوزه ورزش، بایستی سند جامع ورزش کشور و به تبع آن ورزش استان ها تهیه شود . در سند جامع، ظرفیت ها، پتانسیل ها، تهدیدها و فرصت های فراروی ورزش کشور بررسی شود و هدف گذاری بر مبنای توسعه ورزش به صورت بخش بندی و حوزه بندی اعم از نوع ورزش و مکان ( موضوع و موضع) انجام گیرد و در نهایت خط و مشی ها، سیاست ها و راهبردهای توسعه ورزش در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، کالبدی، زیرساختی، مالی و اقتصادی در قالب یک برنامه زمانی ده ساله تعیین گردد. این سند، نقشه راه مدیران کنونی و آینده ورزش بوده و می تواند مسیر اقدامات سلیقه ای را در حوزه مدیریت ورزش مسدود نماید .
۶- به عنوان یک پاسدار بازنشسته و فردی که بیش از سی سال در ورزش خدمت کرده ام،به طور شفاف و صادقانه می گویم که ورزش گیلان به علت یک انتصاب رانتی، پرحاشیه و ناکارامد بشدت عقب مانده است . من بیش از 50 یادداشت مستند در باره مدیریت و ورزش گیلان نوشته و منتشر کرده ام و در صورت نیاز تقدیم می کنم ؛ بنابراین، بررسی وضعیت ورزش گیلان از لحاظ ساختاری، انسانی، مدیریتی ، زیرساختی ، مفاسد اداری و مالی و … اهمیت فوری دارد.
۷- آقای وزیر : برابر عهدنامه دولت سیزدهم و الگوی فکری رییس جمهوری و با هیچ ملاکی، تداوم مدیریت خسارت بار ورزش و جوانان گیلان به مصلحت شما و دولت نبود و به اعتبار شما آسیب زیادی وارد می کند. موضوعات دیگری وجود دارد که به وقت نیاز خواهم نوشت اما فقط امیدوارم فرصت ها و زمان برای خدمت از دست نرود.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=75496
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن