اقتصادیبانک-بیمه-بورس

رکود اقتصادی جهان رکورد یک قرن گذشته را می شکند؟

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از رسانه های بین المللی، رویترز گزارش کرده شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۲۸ هزار و ۳۰۰ نفر گذشت. در همین حال شمار مبتلایان قطعی به این ویروس نیز به بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسید. تا پیش از این بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر بیماری همه گیر کرونا طی ۲۴ ساعت در آمریکا روز جمعه گذشته اتفاق افتاده بود. در این روز دو هزار و ۶۹ نفر جان خود را از دست دادند.

پیش از این مقام‌های بهداشتی آمریکا پیش بینی کرده بودند که هفته گذشته و این هفته اوج میزان مرگ و میر در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خواهد بود. اما دو روز گذشته شمار قربانیان طی ۲۴ ساعت کاهش یافته بود.

اما در این میان قیمت طلا در بازار‌های جهانی روز سه‌شنبه به بالای ۱۷۷۴ دلار برای هر اونس (۵۶.۱۱ دلار برای هر گرم) رسید که بالاترین رقم طی هفت سال گذشته است. افت قیمت نفت، افت رشد اقتصادی جهان، رکود در بخش‌های صنایع و مسکن، همچنین سیاست‌های بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم باعث شده است که سرمایه‌ها به بازار طلا سرازیر شود و قیمت آن اوج بگیرد.

روز سه‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی در ایران نیز همزمان با رشد جهانی قیمت طلا، افزایش داشت.بر اساس آمار سایت‌های تخصصی ارز و سکه، قیمت سکه بهار آزادی با نزدیک به نیم درصد افزایش در روز سه‌شنبه به شش میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید.البته رشد قیمت سکه در ایران طی یک ماه گذشته بسیار بیشتر از رشد قیمت جهانی طلا بوده است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) به دلیل شیوع گسترده کرونا و توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، ۳ درصد کاهش می‌یابد.این سازمان در گزارش “چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۲۰” بهبود “جزئی” را در سال آینده میلادی پیش‌بینی کرده که در آن نرخ رشد اقتصادی جهان را ۵/۸ درصد تخمین زده؛ البته گفته شده این پیش‌بینی عدم قطعیت “بسیار بالایی” دارد و بسته به وضعیت بوجود آمده بر اثر کووید ۱۹ ممکن است نتایج بسیار بدتر هم باشد.
این نهاد گفته است که کسادی سال جاری از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ سابقه نخواهد داشت و افزوده است که این بیماری فراگیر دنیا را “دچار بحرانی بی‌شباهت به هر بحران دیگر کرده است. ” این نهاد افزوده است که طولانی شدن دوره شیوع این بیماری آزمونی برای توانایی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای کنترل بحران است.
گیتا گوپینات، مدیر ارشد این صندوق می‌گوید: «جهان در سه ماه گذشته به شکل غم‌انگیزی تغییر کرده و افت اقتصاد وارد مرحله‌ای شده که به مراتب از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بدتر است.» خانم گوپینات افزوده که دنیا چیزی را تجربه خواهد کرد که از “رکود بزرگ” دهه ۱۹۳۰ به بعد، سابقه نداشته است.

صندوق جهانی پول می‌گوید اقتصاد آلمان در مقایسه با سال گذشته ۷درصد کوچک‌تر می‌شود و اقتصاد ایتالیا ۱/۹ درصد. میانگین سقوط اقتصاد در محدوده یورو ۵/ ۷درصد پیش‌بینی شده و این در حالی است که قبل از شیوع کرونا، رشد اقتصادی ۳/ ۱درصدی برای اروپا پیش بینی شده بود.

در گزارش این نهاد آمده که ۱۹ کشور اروپایی می‌توانند به شرط مهار کرونا در نیمه دوم سال جاری، در سال ۲۰۲۱ نفسی تازه کنند و رشد ۷/۴درصدی داشته باشند.صندوق جهانی پول، برآورد کرده که اقتصاد آمریکا در سال جاری ۹/ ۵درصد سقوط می‌کند، اما می‌تواند سال آینده در انتظار رشدی ۷/۴درصدی باشد.
گوپینات طرح‌های سریع و بسته‌های نجات میلیاردی بسیاری از دولت‌ها در شرایط موجود را مثبت خوانده و گفته که زیان‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌تواند به ۹ تریلیون دلار بالغ کند. مبلغی که معادل اقتصاد ژاپن و آلمان است.
اقتصاد ایران ۶ درصد کوچکتر خواهد شد
صندوق جهانی پول پیش‌بینی کرده که سال آتی، سال بازسازی اقتصاد باشد، اما هرگونه شروع این روند را وابسته به وضعیت مهار کرونا خوانده است. در گزارش صندوق خاطرنشان شده که ارزیابی‌ها به شدت شکننده و نسبی هستند. این نهاد گفته که احتمالا بحران کرونا، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به نقطه عطف خود می‌رسد و با شروع نیم‌سال دوم، فرو می‌خوابد: «در چنین صورتی و با جان گرفتن تدریجی اقتصاد، نرخ رشد جهانی به ۸/ ۵ درصد می‌رسد، اما میزان بدهی‌ها هم به طرز قابل توجهی بالا خواهد رفت.»
صندوق جهانی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را نیز منفی ۶ درصد پیش‌بینی کرده است. قبلا این صندوق گفته بود که نرخ رشد ایران در سال جاری منفی ۵/ ۹ خواهد بود.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۴/۲ درصد پیش بینی شده است. رقم تورم ایران در سال ۲۰۱۹ نیز حدودآ ۴۱ درصد درصد اعلام شده است.
لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=21205
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن