بین الملل

روسیه: لزوم تسریع در لغو تحریم‌ها علیه ایران

معاون وزیر خارجه روسیه امروز تصریح کرد که لغو تحریم‌ها علیه ایران باید تسریع شود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: آمریکا باید گام‌ های عملی برای احیای برجام بردارد.

به گزارش اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه در این باره اظهار داشت: معتقدیم که طرف آمریکایی لازم است گام‌ های عملی در مسیر بهبودی این وضعیت (برجام) برارد. باید به مساله لغو تحریم‌ ها در مورد ایران تحرک بخشید. در این مورد به تحرک مشخصی نیاز است.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر فقط شاهد گسترش فهرست تحریم‌ ها در خصوص ایران هستیم. سیاست ایران برای کاهش تدریجی اجرای تعهدات داوطلبانه خود در چارچوب برجام، ادامه دارد و ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور افزایش می‌ یابد.

ریابکوف اضافه کرد: این توافقنامه (برجام) در حال کار است. اما برای تلاش در راستای تهیه یک نقشه راه ویژه پیرامون عادی سازی شرایط کنونی، نباید وضعیت جاری را از دست بدهیم. من بار دیگر تکرار می‌کنم که انگیزه مثبت ایالات متحده در این مسیر بسیار مهم خواهد بود. ما طرف ایرانی را به خویشتنداری فرا می‌خوانیم و می‌خواهیم ایران از رویه تشدید تنش پیروی نکند.

سرگئی ریابکوف ادامه داد که مسکو از اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات نطنز را آغاز کرده نگران است و همه طرف‌ها را به خویشتنداری فراخوانده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه شنبه بنا بر گزارشی منتسب به «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) ادعا کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را در نیروگاه زیرزمینی نطنز و با استفاده از نوع دوم سانتریفیوژهای پیشرفته موسوم به (IR-۴) آغاز کرده است.

بنا بر این گزارش، سال گذشته «ایران انتقال سه آبشار از مدل پیشرفته و متفاوت یک نیروگاه رو-زمینی در نطنز را به یک نیروگاه غنی سازی سوخت زیرزمینی آغاز کرد. این نیروگاه هم اکنون در حال انجام عملیات غنی سازی با سانتریفیوژهای مدل (IR-۲) است».

رویترز در گزارش خود افزود که آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به اعضای این نهاد بین‌المللی مورخ دوشنبه اعلام کرده که روز پانزدهم مارس ۲۰۲۱ [برابر با ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹] آژانس تأیید کرد که ایران گازدهی به آبشار ۱۷۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ را که پیش از این در سایت‌های غنی سازی سوخت زیرزمینی نصب شده‌اند، با گاز هگزافلوراید اورانیوم آغاز کرده است.

گفتنی است، «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود که ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR۲m در نطنز نصب خواهد کرد.

وی روز ۹ بهمن‌ماه در پاسخ به پرسشی درباره نصب سانتریفیوژهای IR۲m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: «الان آمار دقیق ندارم ولی با قاطعیت می‌گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR۲m نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین‌ها را باید تولید می‌کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین‌ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد».

منبع: مهر

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66633
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن