بین الملل

روسیه سومین واکسن کرونای خود را ثبت کرد

نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد سومین واکسن کرونای ساخت این کشور با نام «کووی‌واک» که توسط مرکز علمی فدرال «چوماکوف» ساخته شده، به ثبت رسید.

به گزارش تفاهم آنلاین، «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه از ثبت سومین واکسن کرونای ساخت این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وی امروز شنبه گفت واکسن جدید توسط مرکز علمی فدرال «چوماکوف» آکادمی علوم روسیه ساخته شده است. نخست وزیر روسیه افزود کمپین واکسیناسیون گسترده با واکسن جدید در بهار آغاز می‌شود.

به گفته این مقام روس، روسیه تاکنون ۴۰۰۰ ایستگاه واکسیناسیون را افتتاح کرده و دستکم ۱۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» و ۸۰ هزار دوز واکسن «اپی‌واک‌کرونا» تولید کرده است.

وی تاکید کرد که مقامات در حال کنترل کیفیت واکسن‌ها هستند و گفت قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

میشوستین همچنین اظهار داشت دستکم ۱۲۰ هزار دوز از واکسن جدید تا اواسط مارس (ماه میلادی آینده) در دسترس بازار داخلی این کشور قرار خواهد گرفت.

پیشتر رویترز به نقل از یک وبسایت دولتی روسیه گزارش داد روسیه در نظر دارد سومین واکسن خود علیه ویروس کرونا را در بیستم فوریه (امروز) با نام «کووی‌واک» به ثبت برساند.

طبق این گزارش، ممکن است روسیه به دنبال ثبت واکسن چهارم در همکاری تولیدکنندگان واکسن روسی اسپوتنیک وی با شرکت انگلیسی-سوئدی «آسترازنکا» باشد.

روسیه اولین واکسن کرونای جهان را در ماه اوت ثبت کرد که اسپوتنیک وی نام دارد. واکسن دوم این کشور با نام اپی‌واک‌کرونا در ماه اکتبر به ثبت رسید.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیشتر گفت که کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا درحال درخواست برای خرید واکسن اسپوتنیک-وی ساخت روسیه هستند.

سرگئی لاوروف اضافه کرد: امروز کشورهای زیادی مثل جمهوری چک منتظر تایید واکسن اسپوتنیک از طرف سازمان دارویی اتحادیه اروپا هستند تا آن را سفارش بدهند. در مجارستان آنها در حال رسیدگی هستند و آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. شمار کشورهای اروپایی متقاضی واکسن روسی در حال افزایش است. همین چند روز پیش نیز ما درخواستی از پادشاهی موناکو داشتیم تا همه جمعیت این کشور کوچک در سواحل مدیترانه را با این واکسن تامین کنیم.

خبرگزاری تاس پیش از این گزارش داده بود که مقامات کرواسی قصد دارند واکسن ساخت روسیه را قبل از ثبت برای استفاده در اروپا دریافت کنند و بلافاصله پس از گرفتن این مجوز، واکسیناسیون را آغاز کنند. بر اساس اطلاعات موجود، محموله‌ای از واکسن‌های روسی طی چند هفته آینده وارد کرواسی می‌شود.

لاوروف در ادامه از روند تصمیم گیری در اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: بحث سر این است که غرب چگونه می‌خواهد رویکرد خود را در قبال واکسن روسی تغییر دهد. شرایط غرب مثل این ضرب المثل است که «گربه دوست دارد ماهی بخورد اما نمی‌خواهد انگشتانش خیس شود.» غرب باید بفهمد که اسپوتنیک-وی یک حقیقت است، شاید بهترین نباشد اما یکی از بهترینها است. در غیر اینصورت این همه درخواست برای خرید این واکسن نداشتیم که روز به روز هم در حال افزایش است.

دوم فوریه سال ۲۰۲۰ ( ۱۲ بهمن ماه) «لنست» مجله پزشکی معتبر در جهان گزارش داد که واکسن اسپوتنیک وی در بین ایمن‌ترین و کارآمدترین‌ها در جهان است. میزان کارایی آن در بین داوطلبان بالای ۶۰ سال در حدود ۹۱.۶ درصد و ۹۱.۸ درصد تخمین زده شده و ۹۸ درصد داوطلبان آنتی بادی‌هایی را برای ویروس کرونا ایجاد کردند.

منبع: فارس

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64255
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن