یادداشت

روابط‌ عمومی و رویدادهای سلامت عمومی

كوويد-19 به مانند ساير رويدادهاي جهاني داراي اين پتانسيل است كه ديد ما نسبت به جهان، روش‌هاي تفكر و انديشيدن را به طوركلي دستخوش تغيير نمايد.

صرف‌نظر از تراژدي انساني ناشي از همه‌گيري كوويد-19 و از بين رفتن جان ميليون‌ها انسان، متلاشي شدن خانواده‌ها و رعب و وحشت فراگير در بين مردم و جوامع، بايد دانست كه تغييرات اجتماعي و اقتصادي ناشي از كرونا  و قرنطينه تا بدان حد ماندگار، چشمگير و مهلك بوده است كه هيچ‎گاه از حافظه جهانيان، چه نسل‌هاي كنوني و چه نسل‌هاي آينده پاك نخواهد شد.

كوويد-19 با خود دردهاي فردي، عاطفي، رواني، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بسياري را به همراه آورد و به همين دليل هم هست كه مي‌توان آن را در زمره رويدادهاي تاريخي تاثيرگذار و شوك‌هايي كه جهان را دگرگون ساخته است طبقه‌بندي كرد.

دنياي پس از كوويد-19 از بسياري جهات شبيه به آن چيزي نيست كه بسياري از آينده‌شناسان، نظريه‌پردازان، سياست‌شناسان يا سازندگان فيلم‌هاي تخيلي تصور مي‌كردند.

پيامدها

بيماري همه‌گير كوويد-19، سازمان‌ها و سيستم‎ هاي سلامت عمومي و قابليت ارتباط صحيح آن‌ها با مردم و جوامع‌ را به چالش كشيده است.

اين چالش‌ها و چالش‌هايي نظير ابهامات و ريسك‌هاي موجود در حين بررسي نگراني‌هاي عموم جامعه، مي‌توانند منجر به مجموعه‌اي از نتايج و پيامدهاي جبران‌ناپذير از جمله از دست رفتن “اعتماد” و “اعتبار” سازمان‌هاي سلامت‎محور و دولت، تاثيرات اقتصادي و در بدترين حالت، مرگ شهروندان شوند.

روابط‌ عمومی و رويدادهای سلامت عمومی

يكي از مهم‌ترين و موثرترين اقدامات در واكنش به هر رويداد سلامت عمومي، اشتراك‌گذاري دانسته ‎ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه‌‎ نجات جان شهروندان و كمينه‎‌سازي اثرات سوء هر بحران و رويداد است. اين حق افراد است كه اطلاعات كافي در اختيار داشته باشند و ريسك‌هاي سلامتي و بهداشتي پيش روي خود و عزيزان‌شان را بشناسند. همچنين ارتباط و تعامل منظم و پيشاپيش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، مي‌تواند موجب ابهام‎زدايي و اجتناب از سوءتفاهم‎ ها شود.

غير از اين، برداشت جوامع متاثر از بحران‌هاي سلامت عمومي، تفاوت ‎هايي را با ديدگاه ‎هاي متخصصان و مسئولان ايجاد مي‌كند. روابط‌ عمومی مي‌تواند با اطلاع از دانسته ‎ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بيماري‎ هاي همه‌‎گير و چيزهايي كه بايد بدانند و انجام دهند، اين خلأ را پر كرده و به كنترل بيماري‎‌هاي همه‌گير كمك كند. روابط‌ عمومی همچنين مي‌تواند اطلاعات پيچيده‎ علمي را به‌گونه‌اي ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشكلي براي درك و اعتماد به آن‌ها نداشته باشند.

روابط‌ عمومی نه تنها يكي از راه‌كارهاي موثر براي مديريت حجم زياد اطلاعات (اينفودميك = فراواني اطلاعات راجع به يك مسئله كه شناسايي راه‌كار مناسب را دشوار مي‌كند) است، بلكه موجب اعتماد مردم به واكنش‌هاي دولت نيز مي‎ شود و احتمال پيروي آن‎ها از توصيه‎ هاي بهداشتي را افزايش مي‏‌دهد. اين رويكرد، همچنين شايعه ‎ها و سوءتفاهم‌هايي كه موجب تضعيف واكنش ‎ها و شيوع بيشتر بيماري مي‌شوند را كاهش مي ‏‎دهد.

درس‌هاي آموخته شده

اگر بشر بخواهد از وقوع همه‌گيري‌هايي شبيه به كوويد-19 اجتناب كند مي‌بايد درس‌هاي بسياري كه در آن نهفته است را به خوبي بياموزد و به‌كار بندد.

يكي از اصلي‌ترين دروس آموخته‌شده بحران‌هاي سلامتي قرن 21 اين است كه ارتباطات و روابط‌ عمومی نقش مهمي در واكنش موفقيت‎‌آميز به مسائل اضطراري دارد. بنابراين شايد بتوان بيماري همه‌گير كوويد-19 را به عنوان يكي از بزرگ‌ترين تغييرات فلسفي و محيطي در تاريخ ارتباطات و روابط‌ عمومی نوين معرفي كرد كه به‌طور بالقوه قادر است تاثيرات گسترده‌اي را بر روي پاسخگويي اجتماعي موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنيادين ارتباطات و چشم‌انداز روابط‌ عمومی برجا گذارد.

با اين حال هر رويداد سلامت عمومي، چالش‌هاي ارتباطي جديدي را به همراه مي‌آورد، اما مي‌توان از دروس برگرفته از بحران‎هاي پيشين براي مقابله با آن‎ها بهره گرفت.

*مهدی باقریان

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79259
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن