اجتماعی

ربا ؛ افزایش سرمایه به بهای جنگ با خدا

کسب سود بیشتر و افزایش سرمایه بسیار وسوسه‌انگیز است؛ به همین جهت خداوند احکامی برای معاملات بین مسلمانان وضع کرده تا مانع ظلم و فساد در جامعه باشد. ربا در قرض و معامله گرچه در ظاهر کسب سود بیشتر است ولی در باطن چیزی جز ضرر و زیان نیست. به همین جهت خداوند از تعابیر سختی برای هشدار در این مورد استفاده نموده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، همه از کسب درآمد بیشتر و افزایش سرمایه استقبال می‌کنند، آن‌قدر که اغلب افراد فراموش می‌کنند ربا نیز نوعی افزایش سرمایه است که بهای آن جنگ با خداست.

بدون شک هیچ مسلمانی حاضر نیست به بهای جنگ با خدا سرمایه‌اش را افزایش دهد ولی امان از کلاه‌های شرعی و بهانه‌های واهی.

تعریف ربا آن‌قدر ساده است که نیاز به هیچ تعبیر و تفسیری ندارد؛ شاید اگر هریک از ما تعبیر صریح قرآن در مورد ربا را بدانیم درک ریشه مشکلات اقتصادی و فقدان برکت از زندگی‌ها برایمان آسان شود.

ربا به زبان ساده

در قرآن چهار تعبیر زیاد، اضعاف، برکت و ربا همگی معنای افزایش و زیاد شدن دارند. ولی ربا تفاوت روشنی با دیگر تعابیر دارد به این صورت که این نوع افزایش سرمایه‌ همانند یک حباب است و ارزش، برکت و ماندگاری ندارد.

حال تعریف ربا چیست؟ هرگونه منفعت اضافی که هنگام قرض یا معامله کسب شود یا به عبارت دیگر هرگونه افزایش سرمایه بدون انجام عمل مفید و خود به خود، بهترین تعریف است.

به عنوان مثال اگر فردی 1000 تومان به دیگری قرض بدهد و شرط کند که در هنگام پرداخت باید 1001 تومان پرداخت شود آن یک تومان با هر نامی ربا و حرام است.

نکته مهم این است که ماهیت منفعت در این مسئله مطرح نیست. یعنی اگر گفته شود هزار تومان قرض می‌دهم به شرط آنکه هنگام پرداخت یک خودکار هم به من هدیه دهد آن خودکار حرام است.

انواع ربا

– قرضی

این مورد به هر سودی که هنگام قرض دادن به عنوان شرط بازپرداخت در نظر گرفته شود اطلاق می‌شود.

– معاملی

معامله یک جنس با اوزان مختلف حرام است. یعنی معامله یک کیلو گندم با یک کیلو و نیم گندم حرام است.

البته حقیقت این است که سیستم بانکداری و تجارت امروزی دارای پیچیدگی‌های فراوانی است که برای کشف موارد ربا در آن نیاز به کار کارشناسی وجود دارد.

اما از آنجایی که سیستم بانکداری ما به تبعیت از بانکداری کشورهای خارجی شکل گرفته متأسفانه از اساس بر مبنای اصول اسلامی نیست.

تعابیر قرآن برای هشدار به رباخواران

– جنگ با خدا و رسول

خداوند در آیه 279 سوره بقره رباخواری را مصداق جنگ با خدا و رسول برشمرده است.

– دیوانگی و آشفته‌حالی در قیامت

در آیه 275 سوره بقره نیز آمده است رباخوار در دیوانگی و آشفته‌حالی در قیامت محشور می‌شود.

– نابودی اموال

در آیه 276 سوره بقره آمده است خداوند ربا را نابود می‌سازد و در عوض صدقات را افزایش می‌دهد.

– عذاب سخت

در آیه 161 سوره نساء نیز خداوند می‌فرماید افرادی که ربا می‌گیرند هم به دلیل اینکه حرمت ربا را نادیده گرفتند و هم به دلیل این که اموال مردم را به باطل غصب کردند به عذاب دردناک محکوم می‌شوند.

– اهمیت زکات

در آیه 30 سوره روم خداوند ضمن بیان این نکته که سودی که به حرام در پی کسب آن هستید نابود می‌شود مسلمانان را به پرداخت زکات دعوت می‌کند و وعده می‌دهد که هر آنچه در راه رضای خدا به عنوان زکات می‌پردازید چندین برابر به شما باز می‌گردد.

سخن آخر

اگر به معجزه قرآن ایمان داشته باشیم تنها تعبیر جنگ با خدا برای اجتناب از ربا کافی است؛ خداوندی که آدمی را از این امر نهی می‌کند همان خداوندی است که برای رفع نیازهای مردم خمس و زکات را واجب کرده و در ازای آن وعده سود و برکت چندین برابر داده است.

آیا کسی هست که از معامله با خدا ضرر کرده باشد؟

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50236
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن