اقتصادی

راهکارهای کنترل نقدینگی در کشور/کسری بودجه دولت، مهمترین عامل رشد نقدینگی

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ندری کارشناس پولی و مالی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص رشد بی رویه نقدینگی گفت: در همه کشورها الگوی خلق نقدینگی یکسان است. رشد نقدینگی یا نتیجه خلق پایه پولی است که توسط بانک مرکزی ایجاد می شود یا نقدینگی و سپرده هایی که بانک ها خلق می کند.

او افزود: عمدتا نقدینگی در کشور ما در نظام بانکی خلق می‌شود البته دارایی های مالی در بازار سرمایه هم می توان در تعریف نقدینگی لحاظ شود و در کشور ما در بازار سرمایه شکل جدیدی از نقدینگی با سرعت زیاد در حال خلق شدن است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره چگونگی خلق نقدینگی در بانک ها گفت: بانک ها وقتی روزانه به مردم تسهیلات می دهند حساب سپرده آنها را شارژ می کنند در نتیجه نقدینگی خلق می شود در واقع اعطای تسهیلات نقدینگی ایجاد می کند.

ندری ادامه داد: بانک مرکزی هم برای اینکه بتواند خلق سپرده را کنترل کند متناسب با آن پایه پولی خلق می کند.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مهمترین عامل رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت است که این امر بر اساس آمار بانک مرکزی به برداشت های دولت از صندوق توسعه ملی برمی‌گردد.

او تاکید کرد: این کار را می توان اصلاح کرد به گونه ای که دولت تنها از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کند و بانک مرکزی از اینکه معادل ریالی تسهیلات این صندوق را به دولت بدهد منع شود.

ندری با اشاره به اینکه انتشار اوراق می تواند راهکار مناسبی برای جبران کسری بودجه باشد گفت: اما دولت می خواهد این اوراق را با قیمت بالا و کمترین سود برای مردم عرضه کند در این صورت مردم عادی این اوراق را نمی خرند و بانک ها مکلف به خرید آن می شوند و دوباره چرخه خلق و رشد نقدینگی را به همراه دارد.

این کارشناس پولی و مالی تصریح کرد: رشد نقدینگی ، تورم بالا را به دنبال دارد و مشکلاتی برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

او بیان کرد: در شرایط کنونی بخش عمده ای از نقدینگی در بازار سرمایه خلق می شود به گونه ای که اکنون رشد شاخص بورس از ۵۱۲ هزار واحد سال گذشته به بیش از یک و نیم میلیون واحد رسیده است.

ندری گفت: رشد قیمت سهام در بازار سرمایه باید منطقی شود در غیر این صورت برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز خواهد شد.
اوراق دولتی باید با قیمت بالاتری به فروش برسد

در ادامه رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی هم در ارتباط تلفنی گفت: نقدینگی از خلق پول بانک مرکزی ایجاد می‌شود و کسری بودجه نقش کلیدی در افزایش نقدینگی دارد.

او با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه های دولت کسری بودجه اجتناب ناپذیر است گفت: با جبران کسری بودجه، پایه پولی افزایش می‌یابد و در نتیجه نقدینگی رشد پیدا می‌کند.

رحمانی افزود : با کمبود منابع بانکی، بانک‌ها مجبورند به سمت استقراض از بانک مرکزی بروند و کمبود خود را از بانک مرکزی تامین کنند که این هم عاملی برای افزایش نقدینگی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای تامین منابع مالی قابل توجه از طریق انتشار اوراق، دولت باید کمی قیمت اوراق را بالاتر در نظر بگیرد تا مردم به خرید اوراق تشویق شوند.

او با اشاره به راهکارهای مقابله با رشد نقدینگی افزود: انتشار اوراق و واگذاری دارایی ها و اموال دولتی می‌تواند به کنترل نقدینگی کمک کند.

کارشناس مسائل پولی و بانکی بیان کرد: نگاه ما به نقدینگی باید تغییر کند. در شرایط فعلی نقدینگی که در بازار سرمایه خلق می شود قابل مقایسه با نقدینگی ایجاد شده در نظام بانکی نیست.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=31182
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن