اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

ذوب آهن اصفهان چگونه به رشد تولید رسید؟

به گزارش خبرگزاری موج، امسال با تدبیر مقام معظم رهبری سال  جهش تولید نام گرفته و با توجه به اینکه برخی شرکت های صنعتی توانایی و ظرفیت لازم برای جهش تولید را دارند، دولت باید به اندازه سهم خود از این شرکت‌ها حمایت کند، برای نمونه اگر نیاز مواد اولیه شرکت های فولادی تامین شود، علاوه بر اینکه تقاضای کشور پاسخ داده می شود با صادرات بخشی از محصولات خود برای کشور درآمد ارزی نیز خواهند داشت.

در این رابطه می توان گفت شرکتی مانند  ذوب آهن اصفهانکه در سال 1398 با وجود مشکلات عدیده از جمله کمبود شدید مواد اولیه، ضعف نقدینگی و شیوع بیماری کرونا موفق به ثبت رکوردهایی در تولید، فروش و صادرات شده، می تواند همین رویه را در سال جاری نیز ادامه دهد، در واقع شیوع ویروس کرونا یک بحران جهانی را ایجاد کرده و کشور ما نیز با مشکل شیوع این بیماری مواجه شده فعالیت های اقتصادی را دچار اختلال کرده، با این حال با تدبیری که کل نظام در مقایسه با سایر کشورها به وجود آورده ایران شرایط بهتری برای آغاز کسب و کارها دارد و ذوب آهن هم در کنار حفظ تولید، در منطقه اقدامات بسیار خوبی برای مهار این بیماری انجام داده است. از این رو حمایت از این شرکت از طریق تامین نقدینگی و تخصیص سهمیه سنگ آن می تواند اهداف ترسیم شده را محقق کند.

در همین رابطه منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن فولاد ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته در بخش تولید نسبت به سال 1397 افزایشی 5 درصدی داشتیم و به رکود 2 میلیون و 526 هزار تن رسیدیم، گفت: این میزان تولید منجر به ثبت رکورد جدیدی در تولید سالانه این شرکت با دوکوره بلند شده و در تاریخ 52 ساله ذوب آهن نیز دومین رکورد تولید سالانه محسوب می شود. همچنین در بخش فروش نیز به لحاظ درآمد و تناژ با یک میلیون و 200 هزار تن صادرات عملکرد خوبی داشتیم، از این رو به لحاظ درآمدزایی رکورد جدیدی در این شرکت ثبت شده. البته باید توجه داشت که بزرگترین مشکل ما این است که میزان سهم شناور ذوب آهن اصفهان بسیار بالاست و متاسفانه نوسان گیران در این بازار جولان می دهند گرچه موفق به اخذ موافقت هیات مدیره شدیم و بازارگردانی کردیم و آنچه در توان ما بود انجام دادیم.

سهم ذوب آهن در تامین نیاز داخلی

در حال حاضر با در نظر گرفتن اینکه ذوب آهن اصفهان حدود 11 درصد فولاد کشور را تولید می کند، اگر دولت 11 درصد سنگ آهن تولیدی کشور را که شامل 10 میلیون تن است را به این شرکت اختصاص دهد، قطعا اثر زیادی در افزایش تولید فولاد و محصولات وابسته ذوب آهن خواهد داشت. به گفته یزدی زاده تامین 7 میلیون تن سنگ آهن به شرکت ذوب آهن می تواند زمینه جهش تولید را محقق کند، به طوری که این شرکت به تولید 3 میلیون و 50 هزار تن می رسد. در واقع این میزان سنگ آهن، به لحاظ کمی به افزایش 20 درصدی تولید کمک می کند و به لحاظ کیفی نیز به افزایش تولید انواع ریل ختم می شود و سودآوری شرکت افزایش یافته و زیان انباشته صفر می شود که کمک بسیار خوبی به سهامداران و ارزش سهام این شرکت خواهد بود.

تامین مواد اولیه دغدغه پایدار فولادی ها

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه  تولید در سال 98 که 2 میلیون و 526 هزار تن بوده، نسبت به تولید سال 97 که 410 هزار تن بوده رشد مناسبی داشته است، گفت: شرکت ذوب آهن سه قرارداد در زمینه تولید ریل در حال اجرا دارد که حدود 50 درصد از سفارش هر کدام از این قراردادها تاکنون تحویل شده است. این قراردادها که شامل سفارش 3 هزار تنی ریل متروی بهارستان اصفهان، 9 هزار تن ریل برای شرکت گلگهر و 19هزار تن ریل برای شرکت زیرساخت توسعه بوده در حال انجام است.

مهرداد تولائیان با نگاهی به وضعیت تامین سنگ آهن مورد نیاز شرکت های فولادی، تصریح کرد: با وجود اینکه موجودی مواد اولیه در شرکت ذوب آهن کم است، اما این شرکت در سال گذشته توانست طبق برنامه عمل کند، از این رو چشم انداز مثبتی در زمینه توان تولید وجود دارد که اگر امسال سنگ آهن در کشور تامین شود اتفاقات ناگهانی بین المللی تاثیری در تولید این شرکت نخواهد داشت

او با تاکید بر اینکه در سال 99 نگرانی هایی برای تامین سنگ آهن وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به وقایعی که در رابطه با انتشار ویروس کرونا به وجود آمد تولید معدن در کشور تا حدودی کاهش تولید یافته، زیرا در تعطیلات عید فعالیتی نداشته اند و حتی برخی از معادن بعد از عید نیز با تعداد نیروی کمتر فعالیت خود را آغاز کرده اند و برخی نیز هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده اند و همین مساله روی میزان عرضه تاثیر خواهد گذاشت.

نرخ ارز مشوقی برای افزایش صادرات

عضو هیات مدیره انجمن فولاد کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به تغییراتی که در وضعیت تولیدوصادرات محصولات فولادی در بازار جهانی رخ داده است، گفت: به طور قطع وضعیت فعالیت شرکت های بزرگ فولادی در چین و سایر کشورها تغییر کرده و همین موضوع روی میزان تقاضا و عرضه مواد معدنی تاثیر می گذارد، هرچند این موضوع در شرایط کنونی روی قیمت برخی محصولات معدنی اثر گذاشته است.

احمد دنیانور با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز به عنوان یک مشوق برای ادامه صادرات سنگ آهن برای معدنکاران است، تصریح کرد: اگرچه  به دلیل کاهش تقاضا قیمت برخی محصولات معدنی در بازار جهانی افت داشته است، اما از آنجایی که قیمت ارز در ایران بالا رفته همچنان صادرات با صرفه اقتصادی مناسبی روبرو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ فولادی نگران میزان تقاضای بازار و چگونگی تامین مواد اولیه خود هستند، این در حالی است که شرکت هایی مانند ذوب آهن اصفهان در سال 98 با وجود تحریم ها و مشکلات تامین مواد اولیه و … توانسته است نسبت به سال 97 رشد تولید داشته باشد و اگر حمایت های لازم از این شرکت انجام شود می تواند در سال جاری نیز برنامه سال 98 را ادامه دهد و شاهد رشد تولید و عرضه چند محصول جدید باشیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=20689
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن