گزارش

دوره آموزشی کدگذاری و طبقه بندی کالا

برگزاری دوره‌های آموزشی یکی از جنبه‌های فعالیت شرکت پارس لیان اروند است که با موضوعات مختلف و به‌صورت دوره‌ای بر اساس جدیدترین مباحث و کارآمدترین راه‌حل‌های آزمایشگاهی برگزار می‌شود. دوره آموزشی کدگذاری و طبقه بندی کالا یکی از این موضوعات آموزشی است که به دلیل تفاوت کارکرد و سازوکارها با سایر زیرمجموعه‌های علوم و فنون آزمایشگاهی، نیازمند توجه بیشتری است. تسلط به این حوزه آزمایشگاهی و تجربه کار اجرایی، دو عاملی است که برگزاری این دوره‌ها را از نظر بار آموزشی ارزشمند می‌کند و شرکت پارس لیان اروند با توجه به پیش‌زمینه کاری و آموزشی و درخواست علاقه‌مندان به فراگیری و تسلط پیدا کردن به مباحث کاربردی آزمایشگاه تعیین ماهیت، اقدام به برگزاری مجدد این دوره‌ها کرده است.

هدف از برگزاری دوره آموزشی کدگذاری و طبقه بندی کالا چیست؟

تعیین ماهیت یکی از مباحث مهم در زمینه واردات و صادرات کالا است که توسط واحدهای آزمایشگاه تعیین ماهیت (Customs Laboratory) انجام می‌شود. فرآیندهای مختلف تعیین ماهیت درواقع به طبقه‌بندی کالاها منجر می‌شود و این طبقه‌بندی‌های صورت گرفته بر اساس اصول و قواعد بین‌المللی، نقش تعیین‌کننده‌ای در سازوکار فعالیت گمرک‌ها و مواردی مانند کنترل کیفیت، تعیین تعرفه و اجرای دقیق قوانین ایفا می‌کند. هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی تا حدودی با توجه به این تعریف کلی مشخص می‌شود و جنبه‌های تشریح دقیق و اصولی مبانی، تربیت نیروی آموزش دیده و همچنین آگاهی سازی کاربردی با تکیه بر تجربیات عملی در این زمینه را شامل می‌شود.

آشنایی با سرفصل‌های دوره     

سرفصل‌های دوره کدگذاری و طبقه بندی کالا شرکت پارس لیان اروند که زیر نظر اداره کل استاندارد استان تهران برگزار شده و توسط مهندس فرشته حسین‌زاده تدریس می‌شود، در دو دسته مقدماتی و پیشرفته طبقه‌بندی می‌شود که به شرح زیر است:

۱–    سرفصل‌های آموزشی مقدماتی

تاریخچه طبقه‌بندی

در این فصل برای تشریح چرایی شکل‌گیری مبحث ، ریشه‌های تاریخی آن به این دلیل که ارتباط مستقیمی با درک و لزوم تدوین قوانین و سازوکارهای طبقه‌بندی کالا در واردات و صادرات دارد، بررسی می‌شود. طبقه‌بندی از طریق تعیین ماهیت در آزمایشگاه‌ها قدمت خیلی طولانی ندارد و احساس نیاز به آن تقریباً از اواخر دهه ۶۰ میلادی و با افزایش چشم‌گیر حجم واردات و صادرات در سراسر دنیا به وجود آمده است.

آشنایی با نمانکلاتور HS

نمانکلاتور عبارتی است که برای هرگونه سیستم کدگذاری و طبقه‌بندی کالا استفاده می‌شود. در واقع یک نمانکلاتور می‌تواند بر اساس قوانین و نیازهای طبقه‌بندی کالا به صورت داخلی یا جهانی تنظیم شود. با توجه به حجم زیاد واردات و صادرات کالا و اضافه شدن روزافزون کالاهای جدید به این چرخه، نمانکلاتورهای داخلی، منطقه‌ای و یا نمانکلاتورهای جهانی قدیمی‌تر، کم‌کاربرد قلمداد شدند. عبارت اختصاری HS معرف سیستم هماهنگ شده (Harmonised System) یا سیستم کدگذاری و توصیف همگن کالا است که به دلیل توافق جهانی، به‌طور همه‌جانبه‌تری شناخته شده و کاربرد دارد. بنابراین نمانکلاتور HS یک نمانکلاتور جدید کالایی با گستردگی بین‌المللی است که برای شناسایی و تعریف یکسان و همگون کالا به وجود آمده است. طی این فصل، در این  دوره آموزشی از تاریخچه گرفته تا مبانی و مشخصات این نمانکلاتور کالایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آشنایی با فصل‌های کتاب تعرفه

تعرفه یا مالیاتی که دولت‌ها برای واردات یا صادرات کالاهای مختلف در نظر می‌گیرند، اصول، قوانین و مبانی مشخصی دارد که در ایران به‌طور مرتب توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت تدوین شده و در اختیار فعالان این حوزه‌ها قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین دسته‌های مخاطب کتاب تعرفه، آزمایشگاه‌های تعیین ماهیت هستند که فعالیت‌ها و اقداماتشان را با توجه به محتوای آن تنظیم می‌کنند.

نحوه کدگذاری کالاها در نمانکلاتور HS

نمانکلاتور HS برای دستیابی به یک زبان واحد و بین‌المللی از سیستم مشخص کدگذاری استفاده می‌کند و طبیعتاً آشنایی کارشناسان تعیین ماهیت با این سازوکار، پیش‌زمینه استفاده از آن است. برای مثال در این فصل توضیح داده می‌شود که کدهای با بیشترین پوشش، ۴ رقمی بوده و به‌عنوان سرکد شناخته می‌شوند و با استفاده از ۶ رقم بعدی، زیر گروه‌ها تعیین می‌شوند.

۲–    سرفصل‌های آموزشی پیشرفته

تشریح اصول و قواعد شش‌گانه در HS

بعد از تشریح کامل مباحثی که در سرفصل‌های مقدماتی به آن‌ها پرداخته می‌شود، دوره آموزشی تعیین ماهیت وارد سرفصل‌های پیشرفته می‌شود که مقدمه آن آشنایی با قواعد شش‌گانه در HS است. این قواعد به درک فصل‌های مختلف سازوکار طبقه‌بندی HS که در قالب ۹۷ فصل و به شکل مفصلی تنظیم شده است، کمک می‌کند.

نحوه طبقه‌بندی کالاها

دوره تعیین ماهیت پارس لیان در آخرین فصل آموزشی به موارد عملی طبقه‌بندی کالاها می‌پردازد و با در نظر گرفتن یک یا چند دسته کالا، نحوه صحیح طبقه‌بندی آن‌ها را آموزش می‌دهد.

این دوره برای چه افراد و گروه‌هایی مناسب است؟

  • مدیران فنی و کارشناسان واحدهای مختلف آزمایشگاه تعیین ماهیت
  • کارشناسان فنی گمرک
  • کارشناسان صادرات و واردات
  • ترخیص کاران و حق‌العمل کاران

علاقه‌مندان به شرکت در دوره آموزشی تعیین ماهیت می‌توانند جهت آگاهی و کسب اطلاعات در خصوص شرایط برگزاری و ثبت‌نام، با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۵۷۴۰۴ تماس بگیرند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90590
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن