اقتصادی

دستاوردهای تقویت هوش مالی در کودکان

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

 

تقویت هوش مالی در کودکان امری بسیار مهم است، زیرا مهارت ‌های مالی قوی به آنها کمک می‌ کند تا در زندگی دوران بزرگسالی بهتر عمل کنند و اگر علاقه مند به فعالیت های کارآفرینانه هستند موفقیت بیشتری را کسب نمایند. کودکانی که کارت های عابر بانک والدین خود را به منبعی بی نهایت متصل می دانند و هرگز درکی از کار و تلاش والدین خود ندارند، بدون بهره از هوش مالی قطعا در آینده نیز توان مدیریت مالی شرایط زندگی خود را نخواهند داشت و یا در این حوزه ، عملکردهای ضعیفی را از خود به نمایش خواهند گذاشت.

از اینرو هوش مالی به معنای داشتن دانش و مهارت‌های لازم برای مدیریت مالی بهینه است. به بیان دیگر، تقویت هوش مالی به کودکان کمک می ‌کند تا برنامه‌ ریزی مالی را به خوبی فرا بگیرند. آنها می توانند برنامه‌ های مالی خود را برای هدف ‌های آینده تعیین کنند و راهبردهایی را برای رسیدن به آنها پیش بینی کنند. هوش مالی به کودکان کمک می ‌کند تا مهارت‌ های مدیریت بودجه را بیاموزند. آنها می‌ توانند یاد بگیرند که چگونه درآمد خود را مدیریت کنند و برنامه‌ های خرید خود را براساس اولویت‌ ها و نیازهای واقعی تنظیم کنند. در این پروسه آن ها می آموزند که پس انداز کنند و دانش لازم را در باره سرمایه ‌گذاری‌ های مختلف پیدا کنند.

پیش ‌بینی و مدیریت ریسک شاید از مهم ترین دستاوردهای تقویت هوش مالی در کودکان است. تقویت هوش مالی در کودکان سبب می شود تا بفهمند چگونه ریسک را پیش ‌بینی و مدیریت کنند. آنها می ‌توانند یاد بگیرند که چگونه با عقب نشینی در مقابل خطرات مالی روبرو شوند و تصمیمات مالی هوشمندانه ‌ای بگیرند و این دقیقا همان دغدغه ای است که بسیاری از کسب و کارها ، مهارت مواجهه با آن را ندارند. حفظ استقلال مالی از مهم ترین رویکردهای هوش مالی است. آنها می‌ توانند به طور مستقل از نظر مالی تصمیمات مهمی بگیرند و بهترین راه‌حل ‌ها را برای مسائل مالی خود پیدا کنند.

تقویت هوش مالی کودکان یکی از با ارزشمندترین میراثی است که هر والدینی برای کودکانشان در بزرگسالی به ارث می گذارد. چرا که این مولفه ، رابطه ی مستقیمی با بهبود کیفیت زندگی افراد در بزرگسالی در هر شغل و کسب و کاری خواهد داشت. شاید بسیاری از والدین با یک سئوال مهم روبرو باشند، چه ساز و کاری باید برای تقویت هوش مالی فرزاندشان بکار گیرند؟ آیا هوش مالی فرایندی اکتسابی است یا ارثی؟  اگر چه ژنتیک می تواند عاملی موثر در این پروسه باشد اما همواره کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که راهکارهای موثری در این حوزه وجود دارد که با آموزش آن ها از همان دوران کودکی می توان هوش مالی را در افراد افزایش داد. در واقع هوش مالی در کودکان به صورت طبیعی توسعه نمی ‌یابد و نیاز به آموزش و راهنمایی دارد. هوش مالی یک مهارت است که با تجربه و آموزش قابل تقویت و پیشرفت است. اگرچه برخی از کودکان ممکن است دارای تمایل و استعداد طبیعی در زمینه مالی باشند، اما برای توسعه کامل هوش مالی نیاز به آموزش و راهنمایی است.

آموزش هوش مالی به کودکان می‌تواند از طریق فعالیت‌ های آموزشی و بازی‌ های تعاملی صورت بگیرد. این آموزش‌ ها می‌توانند شامل مفاهیم پایه مالی مانند پس ‌انداز، بودجه ‌بندی، خرید و فروش، قرض و سرمایه‌گذاری باشد. همچنین، ارائه مثال‌های عملی و مرتبط با دنیای واقعی و مرحله به مرحله به آموزش مهارت‌های مالی کودکان نیز کمک می‌کند. والدین و خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در آموزش هوش مالی به کودکان دارند. آنها می‌توانند از طریق مدلسازی مثبت، بحث و گفتگو در باره مسائل مالی، ارائه فرصت‌ های یادگیری مالی و تشویق به مشارکت در تصمیم‌ گیری‌های مالی، هوش مالی کودکان را تقویت کنند.

دادن پول توجیبی ماهیانه، سپردن بخشی از مسائل مالی خانواده به فرزندان و آشنا سازی آن ها با دخل و خرج خانه از موهبت های بزرگی است که والدین به سادگی می توانند فرزندانشان را با این موضوع آشنا سازند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99064
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن