استان هاخراسان جنوبی

در کارگروه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری خراسان‌ جنوبی مطرح شد؛ اجرای ۸۳ پروژه در برنامه جامع اقدام مشترک احیای بافت‌های ناکارآمد شهری بیرجند

تفاهم آنلاین-شاهوردی گفت: در برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه های اجرایی برای احیای بافت‌های ناکارآمد شهری بیرجند ۸۳ پروژه در بازه زمانی پنج ساله با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

رضا بهنام-خراسان جنوبی- با بیان مطلب فوق گفت: دومین کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری خراسان‌ جنوبی در محل دادگستری با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و نمایندگان دستگاه های اجرایی برگزار شد.
بررسی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مرکز استان، توانمندسازی عشایر دهستان‌های (نه، میغان و بندان) برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه و اجرای طرح هادی و دیگر طرح های اجرایی در روستاهای چهکند و دستگرد با هدف جلوگیری از گسترش بی رویه روستاهای مورد هدف از مهمترین دستورالعمل های بررسی شده در دومین کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد خراسان جنوبی بود.
«هادی شاهوردی» نماینده فرمانداری بیرجند در این کارگروه با اشاره به بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مرکز استان، اظهار کرد: مجموع مساحت محلات بافت ناکارآمد شهر بیرجند ۶۵۴ هکتار است که ۷۴ هزار نفر جمعیت معادل یک سوم جمعیت شهر بیرجند در این مناطق سکونت دارند.
وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه اختصاص 30 درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای احیای این محلات پیش بینی شده است.
شاهوردی از تدوین برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه های اجرایی برای احیای بافت‌های ناکارآمد شهری خبر داد و تصریح کرد: در این برنامه برای شهر بیرجند ۸۳ پروژه در برنامه زمانی پنج ساله با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که یک سوم اعتبارات از شرکت بازآفرینی شهری کشور و مابقی از اعتبارات استانی تامین می شود.
نماینده فرمانداری بیرجند با اشاره به همکاری ۱۲ دستگاه اجرایی در این برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: در شهر بیرجند دو محله خیرآباد و 17 شهریور در بافت ناکارآمد شهری هستند که برای توسعه محله خیرآباد ۳۳ پروژه با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی تعریف شده که تاکنون این پروژه‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی است.
وی با بیان اینکه بازبینی محله فرزان در بافت ناکارآمد خیرآباد یکی دیگر از برنامه‌های توسعه سند محله خیرآباد است، عنوان کرد: راه‌اندازی اولین سمن نهاد محله محور کشور در محله خیرآباد بیرجند، راه اندازی خانه سفال، بازنگری سند توسعه محله خیرآباد، اختصاص ۵۰ وام بلاعوض و قرض الحسنه برای کارآفرینی بانوان محله خیرآباد از جمله اقدامات انجام شده است.
شاهوردی به مشکلات موجود در شمال شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: در این منطقه ۲۲ پروژه زیرساختی تعریف شده که تعداد زیادی به بهره‌برداری رسیده است و برخی‌ها به دلیل مشکلات مالی پیشرفت کندی دارد.
«محمدعلی توسلی» معاون توسعه و عمران اداره کل عشایر خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۸۷ جمعیت عشایر استان ۱۵ هزار و ۷۷۶ خانوار در قالب ۵۸ طایفه با ۱۳ درصد جمعیت استان است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ جمعیت عشایری با دارا بودن هفت درصد جمعیت عشایر در رتبه چهارم کشوری است، گفت: حدود ۳۰ درصد محصولات دامی و ۳۵ درصد صنایع دستی را عشایر تولید می‌کنند.
توسلی با اشاره به اینکه عمده مشکلات عشایر استان در مورد تامین آب شرب، نامناسب بودن ایل راه ها، فقر مراتع و خرید علوفه است، افزود: توجه و توانمندسازی عشایر استان در بخش‌های مختلف باعث افزایش بهره‌وری در تولیدات، توسعه صنایع دستی و پیدا کردن بازار فروش محصولات خواهد شد.
معاون توسعه و عمران اداره کل عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان نهبندان با ۳۲۷ منطقه و محله عشایری پس از سربیشه دومین شهرستان عشایری استان محسوب می شود، ادامه داد: از ابتدای سال جاری در بحث توانمندسازی عشایر منطقه (نه، میغان و بندان) آبرسانی به ۱۴ منطقه عشایری مورد توجه قرار گرفته است که بیش از ۲۸۰ خانوار از نعمت آب برخوردار شدند.
وی با اشاره به اینکه به جهت توانمندسازی عشایر پنل خورشیدی به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد، گفت: عشایر متقاضی طرح پرورش شتر با اعتبار مورد نیاز سه میلیارد تومان، طرح دام سبک با ۵۰ طرح و مشاغل خانگی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان هستند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=45880

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن