علمی و تکنولوژی

خطرات استفاده از کولر خودرو

دکتر رضا اصغری زند

اگر چه شاید در نگاه اول منتظرید که بگوییم گرفتن کولر در این روزهای گرم سال چه مضراتی برای ماشین و موتور آن دارد. اما اینجا می خواهیم از مضرات کولر ماشین ها برای سلامتی خودتان بیشتر بگوییم. نخست آنکه بدانید هیچگاه بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل ماشین ، کولر ماشین را روشن نکنید و متاسفانه این دقیقا همان کاری است که اکثریت ما در این روزهای گرم ، مکررا آن را تکرار می کنیم.

جالب است بدانید ، هنگامی که ماشین ها در مکانی و بالاخص در هوای گرم در آفتاب قرار می گیرند،  داشبورد، صندلی‌ها و دیگر اجزای داخل خودرو از خود گاز بنزن ترشح می ‌کنند، که البته این گاز بسیار سمی و خطرناک است. طبق آخرین تحقیقات کارشناسان و آخرین آزمایشات صورت گرفته میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود پنجاه میلی گرم در هر فوت مربع می باشد، در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته چهار تا هشت برابر میزان استاندارد است و افزایش دما می تواند به طرز قابل توجهی باعث افزایش این میزان شود و حتی سطح بنزن موجود در فضای داخل آن می تواند چهل تا صد برابر آن افزایش یابد.

حال زمانی که وارد اتومبیل تان می شوید و با در و پنجره های بسته ، بلافاصله کولر می گیرید ، خود را در معرض استشمام گاز سمی و مهلکی قرار می دهید. استشمام گاز بنزن سرطانزا بوده و با آسیب رساندن به استخوان ها باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول های قرمز خون) و کاهش سطح گلبول های سفید بدن می گردد.

مازاد بر اینکه چرخش هوای آلوده پخش شده توسط کولر در فضای بسته خودرو نیز یکی از عوامل جدی و خطرزا برای گردش میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های خطرناک است که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی در افراد شود. سیستم تهویه سرمایشی خودروها، فیلترها و لوله‌های شبکه تهویه داخل خودرو محل مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها خصوصاً باکتری لژیونلا که باعث عفونت‌های لژیونلوزیساست و از فیلترها و شبکه‌های مرطوب در سیستم های مطبوع انتشار می یابد که کولر خودرو نیز چنین شرایطی را داراست.

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این حوزه، هشت نوع میکروب و باکتری فوق العاده خطرناک را از داخل اتومبیل ها استخراج نموده اند. از اینرو طبق توصیه کارشناسان نسبت به تعویض به موقع فیلتر کولر ماشین تان اقدام نمایید.یادتان باشد گاز کولر خودرو همان گاز فریون مورد استفاده در یخچال است و ماده‌ای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خود سرانه اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید.

بنابراین توجه به این نکته الزامی است که پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید کولر ماشین را روشن نمایید. رعایت همین نکات به ظاهر ساده می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در حفظ سلامتی ما و خانواده مان داشته باشد.

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=95113
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن