اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به صنعت مرغداری

«غلامرضا ملک نیا» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این میزان خسارت در همه حلقه ها به خصوص حلقه مرغ مادر و پرورش دهندگان نیمچه گوشتی وارد شده است.

وی همچنین اظهارداشت: گزارش خسارت وارده به صنعت مرغداری کشور برآورد و در حال ارسال به ستاد ملی کروناست.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گوشت مرغ برنامه ریزی سالیانه دارد و در ابتدای سال میزان تولید سال با توجه به سرانه مصرف مشخص می شود.

وی افزود: برای سال گذشته ۲,۵ میلیون تن مصرف گوشت مرغ بر اساس سرانه ۳۲ کیلوگرم در کشور پیش بینی و بر همین اساس هم تولید برنامه ریزی شد.

وی افزود: سال گذشته مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور از ۲۸ به ۳۲ کیلوگرم نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرد.

ملک نیا تصریح کرد: تولید گوشت مرغ دارای چند حلقه از قبیل اجداد، مادر و جوجه ریزی گوشتی است.

وی ادامه داد: برای این حلقه ها ۸ تا ۱۰ ماه قبل باید برنامه ریزی صورت گیرد تا بتوان میزان تولید گوشت مرغ مورد پیش بینی در کشور محقق شود.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر این اساس در ماه های مختلف سال ۹۸ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد.

وی افزود: مطابق میانگینی که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ماهیانه می بایست در کشور تولید می شد.

ملک نیا تصریح کرد: واقعیت اینکه در شرایط خاص مثل مناسبت ها و اعیاد مصرف گوشت مرغ افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: طبق روال سنوات گذشته تولید جوجه برای جوجه ریزی در ماه های بهمن و اسفند برای تامین گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شد یعنی ۱۴۰ میلیون قطعه برای بهمن و ۱۲۴ میلیون قطعه برای ماه رمضان.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و مصوباتی که ستاد ملی مقابله با کرونا داشت مبنی بر محدودیت ها و ممنوعیت ها در خصوص سفرها، برگزاری میهمانی ها، مراسمات، تعطیلی تالارها، رستوران ها، دانشگا ها و غیره مصرف مرغ در جامعه به شدت کاهش یافت.

وی افزود: گوشت مرغ مورد برنامه ریزی تولید و روانه بازار شد اما با کاهش تقاضای ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شد و به تبع از دهم اسفند نیز قیمت مرغ زنده و آماده طبخ شروع به ریزش کرد.

ملک نیا تصریح کرد: قیمت جوجه یکروزه هم با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم انجام جوجه ریزی در سالن های مرغداری به شدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه از دهم اسفند ماه سال گذشته روند کاهش قیمت مرغ تا به امروز ادامه داشته و هنوز به قیمت مصوب نرسیده است.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور در اثر این عوامل با مازاد ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید گوشت مرغ یعنی ۴۰ تا ۶۰ هزار تنی مواجه شده است.

وی افزود: برای مدیریت بازار مرغ چند اقدام موثر از قبیل خرید و جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار بدون هیچ گونه محدودیت بوسیله شرکت پشتیبانی امور دام، افت جوجه ریزی به میزان ۱۱۵ میلیون قطعه و کاهش تعرفه صادرات مرغ از پنج هزار تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده است.

ملک نیا تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام در برخی مواقع روزانه یک هزار و ۷۰۰ تن معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم بازار مرغ های مازاد را خریداری و در سردخانه ها به عنوان کالای استراتژیک ذخیره سازی می کند.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار تعرفه صادرات را از پنج هزار تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داده که این اقدام سبب شد صادرات مرغ در کشور آغاز شود.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات کمک زیادی خواهد کرد تا بخشی از تولید مازاد مرغ در بازار جمع آوری و قیمت ها هم به تعادل برسد.

وی افزود: استمهال وام تولید کنندگان مرغ از دیگر اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود چرا که ادامه تولید برای مرغداران با این میزان خسارت و ضرر و زیان بسیار سخت خواهد بود.

ملک نیا تصریح کرد: تولید مرغ برای اینکه در ماه های آینده ادامه داشته باشد باید دو اقدام اساسی از سوی دولت انجام دهد.

وی گفت: مرغداران در حال حاضر توانایی پرداخت وام های خود را نداشته از اینرو حداقل یکسال باید این وام ها استمهال شود.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای اینکه جوجه ریزی و تولید مرغ در ماه های آتی ادامه دار باشد و بازار با مشکل مواجه نشود باید نقدینگی و نهاده های تولید در اختیار مرغداران قرار گیرد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کسب و کار شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰: ۱۰ به مدت ۴۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می گیرد و علاقمندان می توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=21025
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن