اقتصادی

جنگ اقتصادی، دشوارتر از جنگ تحمیلی

دوران جنگ تحمیلی گرچه با داغ عزیزان بسیاری همراه بود ولی صحنه‌های زیبایی از همدلی و همراهی مردم را به نمایش گذاشت. جنگی که حملات و تلفات آن برای مردم ملموس بود و مردم به سربازان و فرماندهان خود باور داشتند. اما امروز ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم که شناخت دشمنان و تلفات آن آسان نیست. بی‌اعتمادی مردم به مسئولین نیز سختی کار را دوچندان نموده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مردم ایران صحنه‌های درخشانی از همدلی و همراهی را در دوران جنگ تحمیلی به نمایش گذاشتند. در شرایطی که هنوز شرایط کشور پس از پیروزی انقلاب به ثبات نرسیده بود و از لحاظ امکانات و تجهیزات نظامی دشمن بسیار قوی‌تر از ما بود؛ ترس و ناامیدی جایی در دل مردم نداشت.

اما امروز کشور ما درگیر جنگ دیگری است که قواعد پیچیده‌ و متفاوتی دارد. کشور ما گرچه در آن دوران سرمایه‌های عظیم و انسان‌های شریف زیادی را از دست داد اما در نهایت سربلند و پیروز از میدان خارج شد. اما هنوز عاقبت ما در این جنگ در پرده‌ای از ابهام است.

چرا مردم در جنگ تحمیلی پشت نظام ایستادند؟

آغاز جنگ تحمیلی فاصله زیادی با پیروزی انقلاب نداشت. به همین خاطر مسئولان هنوز به اصول انقلاب پایبند بودند و مردم نیز به این انقلاب امید داشتند. لذا همه در کنار هم با قناعت و صبوری، مشکلات کمرشکن جنگ را تحمل می‌کردند. نه داغ جوانان و نه مشکلات اقتصادی موجب نشد مردم جبهه و پشت جبهه را خالی بگذارند.

البته از سوی دیگر در جنگ رو در رو مردم بی‌واسطه با المان‌های جنگ روبرو هستند. بمباران شهرها، تصاویر جبهه‌ها، زخمی‌ها و شهدای فراوان، جنگ را برای مردم ملموس می‌کرد. مردم از نزدیک سربازان و فرماندهان را می‌شناختند و برای آنها قدر و منزلت قائل بودند. جمیع این امور ملتی یکدل و متحد را ایجاد کرده بود که غیورانه از حریم کشور خود دفاع کردند.

چرا امروز، دولت و ملت همراه نیستند؟

اما شرایط امروز ما هم از لحاظ داخلی و هم از لحاظ فشارهای خارجی بسیار پیچیده است. ما درگیر جنگی اقتصادی هستیم که جبهه آن محدوده مشخصی ندارد؛ مردم با سربازان و فرماندهان آن آشنا نیستند؛ دشمن نه فقط رو به روی ما که گاه در میان ماست، کسانی که مسئولیت یا قدرتی در زمینه اقتصادی دارند گاه عامدانه یا ناشیانه به ضرر کشور عمل می‌کنند.

در نتیجه شناخت دوست و دشمن برای مردم آسان نیست. حکایت اختلاس‌ها، رانت‌ها و مفاسد اقتصادی سنگین، مردم را نسبت به مسئولین بی‌اعتماد کرده است. این بی‌اعتمادی تا جایی پیش رفته که مردم شایعات رسانه‌های معاند را به سادگی باور می‌کنند ولی تلاش رسانه‌های داخلی برای اعتمادسازی و تحکیم وحدت بی‌نتیجه می‌ماند.

حضور درخشان مردم در جبهه و پشت جبهه

از سوی دیگر هنوز بسیاری از مسئولین و بزرگان اقتصادی کشور باوری به خوداتکایی اقتصادی ندارند. گرچه بارها رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخلی تأکید کردند آنها هنوز چشم امید به کشورهای خارجی دارند. کشورهایی که در بدترین فشارهای اقتصادی، ما را رها کردند و کشور از وابستگی به آنها آسیب فراوانی دیده است.

در نتیجه هم جنگ اقتصادی ساختار پیچیده‌ای دارد و هم شرایط داخلی کشور ما در مواجهه با این رویداد ضعف‌های بسیاری دارد. مردم در شرایط فعلی نمی‌توانند تشخیص دهند که حملات این جنگ اقتصادی در کجا رخ می‌دهد؟ از تلفات آن بی‌خبرند و مبارزان صف اول را نمی‌شناسند.

مشکل اینجاست که دولت و مسئولین نمی‌توانند جزئیات امور را در اختیار مردم قرار دهند. زیرا هر گونه اطلاعات از کمبودها، تلفات و یا حتی راههای دشواری که دولت برای تأمین مایحتاج کشور طی می‌کند مانند گرا دادن به دشمن است. دشمنانی که بلافاصله با شناخت نقاط ضعف و قوت نظام از ایادی داخلی و خارجی خود برای ضربه به نظام استفاده می‌کنند.

گرچه در همین شرایط سخت اقتصادی نیز جوانان غیور ایرانی دستاوردهای قابل تحسینی در عرصه اقتصادی داشته‌اند. مهمترین و جدیدترین دستاورد کشور ما تولید واکسن کرونا بود که دنیا را شگفت‌زده کرد. زیرا در شرایط تحریم و در حالی که کشور در تأمین داروهای مورد نیاز خود نیز با مشکلات جدی روبرو بود محققان ایرانی توانستند چنین افتخاری کسب کنند. این نمونه روشنی است که اثبات می‌کند وحدت، غیرت و خودباوری ملی تنها راهکار سربلندی در این جنگ اقتصادی است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65310
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن