اجتماعی

جثه های ریز و کیف های بزرگ بر دوش !

صبوحی - کارشناس بهداشت

کیف های بزرگ بر دوش بر جثه های کوچک دانش آموزان از معضلات مهم سلامتی است. حال که بعد از دو سال مدارس باز شده اند و کودکانمان آموزش حضوری را در این روزها تجربه می کنند، مراقب کیف های بزرگ غیراستاندارد دانش آموزان باشید. آنچه این روزها با آن مواجه هستیم، تعدد کتب درسی دانش آموزان به همراه سایر ملزومات مانند دفترها، بسته های مداد رنگی، ظروف غذا و … و حتی بعضا، انبوهی از کتاب های کمک آموزشی ، کیف های زیبا را تبدیل به کیف هایی سنگین و با وزنی غیرقابل باورمی کند که حتی حمل آن را توسط والدین دشوار می کند. البته بسیاری از مدارس این مسئله را به دانش آموزان تحمیل می‌کنند که وسایل زیادی را همراه خود حمل کنند ، در حالیکه طبق استانداردها، بیشترین وزنی که یک کودک توانایی حمل آن را دارد، هفت درصد وزنش است، مثلاً یک کودک چهل کیلویی بیشتر از دو تا چهار کیلو وزن را نباید حمل نماید.

کافی است ساعات اولیه ی صبح کودکانی با جثه های ریز و کیف های بزرگ بر دوش را ببینید که چگونه در معرض آسیب های جدی جسمی و آسیب های ناگوار اسکلتی قرار گرفته اند. دانش آموزانی که در شرایط بلوغ اسکلتی قرار گرفته اند و استفاده از کیف های غیراستاندارد و با اندازه های غیرمتعارف و البته سنگین آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به اسکلت کودکان وارد می نماید. البته این مشکل شایع در تمام دنیا به شدت مورد توجه متخصصان است و به گفته ی کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا، ده ها هزار کودک هر ساله به واسطه ی آسیب های مرتبط با کیف ها و کوله ی پشتی های غیراستاندارد مورد درمان قرار می گیرند. متاسفانه بسیاری از والدین در زمان خرید کیف مدرسه تنها به ظاهر و زیبایی آن توجه می کنند و ایمنی و استاندارد بودن آن ها ، کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

حمل کوله پشتی های سنگین
حمل کوله پشتی های سنگین

تجربه ی کمر درد و همچنین تغییر اسکلت ایستایی بدن که نه تنها باعث تغییر در وضعیت ایستادن بدن به تراز نامناسب در ستون فقرات می انجامد بلکه همچنین باعث اختلالات حسی در ساعدها و ناحیه کف دست، ضعف عضلانی و تحلیل عضلات خم کننده ی انگشتان نیز از جمله اثرات حمل کیف های بزرگ و سنگین توسط دانش آموزان است. سندروم خروجی قفسه ی سینه یکی دیگر از عوارض استفاده از کوله های سنگین است، که سبب درد بازو، شانه و گردن می شود. آمارها نشان می دهد متاسفانه ناهنجاری های قامتی در بین دانش آموزان دختر شایع تر از پسر است.

بسیاری از دانش آموزان ، بند کوله را یکطرفه و برروی یک شانه ی خود قرار می دهند و با این شیوه ی حمل نامناسب بار مضاعفی را بر روی شانه های خود قرار می دهند. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که حتی حمل یک کوله پشتی به سنگینی 10 درصد از وزن بدن ممکن است باعث تغییرات منفی در وضعیت ستون فقرات شود و بار نامتقارن کوله پشتی ها منجر به کاهش قابل توجهی از کایفوز قفسه ی سینه ای گردد و با افزایش وزن کوله پشتی ، صاف شدگی معناداری در ناحیه ی لوردوز کمری و بالایی پشت دیده می شود و با توجه به ارتباط بین حمل کوله پشتی و کمر درد، حمل بار به صورت کوله پشتی باعث سازگاری منفی در انحنای ستون فقرات خواهد شد.

بخشی از این مشکل را می توان در نظام آموزشی ما جستجو کرد. ضعف در برنامه ریزی ها، هدفمند نبودن حجم صفحات کتاب درسی و … که در حیطه ی سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد ، قابل اصلاح است. چرا که می توان از طریق به روز شدن نحوه ی ارائه ی دروس تحصیلی و حذف فیزیکی یا کاستن حجم کتاب های درسی بخشی از این مشکل را حل نمود. اما روی دیگر صحبت به سمت معلمین عزیز و بزرگوار است که بعضا  با قرار دادن حجم بالایی از کتب آموزشی در برنامه ریزی دانش آموزان چاره ای جز حمل تعداد بالایی از کتاب ها و دفاتر آن ها را در طول هفته باقی نمی گذارند. آموزش و سلامت دو طرف یک پیکان اند که دستیابی همزمان به آن ها می تواند آینده ای روشن ، پیشروی دانش آموزان ایرانی قرار دهد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88020
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن