مناطق آزاد-گردشگری

جاذبه های دیدنی شهر غذا

فرید خوشدل – کارشناس اجتماعی

 

 ثبت جهانی نام شهر رشت به عنوان نخستین «شهر خلاق خوراک شناسی» از طرف یونسکو، فرصتی طلایی در گسترش فرهنگ و کسب دستاورد‌های اقتصادی برای گیلان است. بیش از ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخته می‌شود که از این نظر در ایران در رتبه نخست قرار دارد. در همین زمینه دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو پیشنهاد داده است تا شهر رشت به عنوان “شهر خلاق غذا” در یونسکو ثبت شود.

بی تردید هر کسی که یک بار به استان گیلان و شهر رشت سفر کرده باشد، این شهر را بهشت مواد غذایی می داند، چرا که الحق  یکی از متنوع ‌ترین بازار‌های غذایی را دارد، از سبزیجات مختلف تا میوه‌ها و صیفی‌ جات گوناگون و بهره‌گیری از محصولات گوشتی، از ماهی‌ها و محصولات دریایی تا دامداری به خاطر مراتع سرسبزش در کنار این منطقه توریستی سبب شده تا این شهر را به یکی از شگفت انگیز ترین نقاط جذاب گردشگری تبدیل نماید.

شهری همیشه زنده که کافی است در هر لحظه از شبانه روز اراده کنید تا بتوانید خود را به بهترین رستوران های شهر برسانید و از لذیذترین غذاهای سنتی این شهر لذت ببرید. از اینرو در بررسی های انجام شده توسط کارشناسان حوزه گردشگری، غذا‌های محلی گیلان از جمله جاذبه‌های توریستی این استان به شمار می‌ رود، تنوع آب و هوایی، فراوانی سبزی و خشکبار علت اصلی متنوع بودن این غذا‌ها است.

البته جای جای ایران با توجه به اقلیم خاص خود و فرهنگ محلی آن دارای فرهنگ غذایی منحصر به فردی است و این مطلب اگرچه شاید در تمام جوامع و سرزمین ها وجود داشته باشد، اما قطعا در کشور ما منحصر به فرد است. از اینرو در میان استان های زیبای کشورمان، گیلان نیز به واسطه طبیعت غنی و سبز در میان استان ‌های کشور از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است.

بنابراین عامل مهمی که سبب شده است ، رشت به عنوان شهر غذا مورد توجه مراجع  بین المللی همچون یونسکو قرار گیرد، تنوع غذایی است و اینکه انواع خوراک‌ ها با استفاده از انواع گیاهان تهیه می‌شود. افزون بر این، بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران که منابع گوشتی در آن تنها به گوشت گاو، گوسفند و یکی دو حیوان اهلی دیگر محدود است، رشت از تنوع زیادی در این زمینه نیز برخوردار بوده و غذاهای گوناگونی با استفاده از گوشت انواع  حیوانات محلی، پرندگان وحشی و نیز ماهی در این شهر تهیه می‌شود.

شهر تاریخی ماسوله
شهر تاریخی ماسوله

 

کافی است که لحظاتی با مردمان خونگرم رشت همنشین باشید تا به خوبی درک نمایید که  غذا برای مردم گیلان بسیار مهم است و نمود اهمیت آن را می توان در تنوع غذایی این استان به ویژه در مرکز آن یعنی شهر رشت مشاهده کرد. غذاهای لذیذی همچون  مرغ ترش، اناربیج، باقلا قاتوق، میرزاقاسمی ، زیتون پرورده ، کباب ترش، جوجه ترش، کته کباب ، سیر قلیه، غوره مسما، ترش تره، واویشکا، کال کباب، فسنجان ، شامی گیلانی، سیراویج ، مرغ ترش گیلانی، ترشه واش، آش ترش، ماهی شکم پر ، چغرتمه، چوواش تره، اشپل کوکو، باقلا واویج از جمله غذاهای لذیذ و مشهور خطه گیلان است.

اگر از سهم غذا هم در این استان صرفنظر کنیم ، طبیعت زیبا و بکر این استان، مناطق دیدنی بی نظیرش همچون شهرهای ماسوله، فومن، لاهیجان، بندرانزلی و صدها روستای دیدنی و جذاب فرصت مناسبی برای گردشگران نوروزی در فاصله از شهر و استراحت کردن است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=102397
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن