کارآفرینی

“ثبات اقتصادی” لازمه دستمزد منطقه‌ای

یک فعال حوزه کار گفت: لازمه تعیین مزد منطقه‌ای "ثبات اقتصادی" است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، رحمت‌اله پورموسی در ارزیابی تعیین منطقه‌ای کردن دستمزد اظهار کرد: در بحث مزد منطقه‌ای چند عامل اثرگذار است؛ اول اینکه ثبات اقتصادی حاکم باشد و رکود بنگاه‌ها، مشکل بیکاری و عدم تعادل در بازار را شاهد نباشیم.

وی اضافه کرد:مساله بعد حضور بخش خصوصی در اقتصاد است. بخش خصوصی باید در حوزه‌های اقتصاد مشارکت قوی و پررنگی داشته باشد و به راحتی ایفای نقش کند ولی وقتی چنین مساله‌ای دیده نمی‌شود، تولیدکنندگان با مشکلات عدیده از جمله عدم تامین مواد اولیه مواجهند و هزینه‌های زندگی کارگران در حال افزایش است؛ یعنی هنوز زیرساخت‌های اساسی برای منطقه‌ای کردن دستمزد آماده نیست و نمی توان به مزد منطقه‌ای ورود کرد.

این فعال حوزه کار گفت: هر سال در زمان تعیین دستمزد مباحثی نظیر مزد منطقه‌ای به میان می‌آید و به دلیل آنکه کارفرمایان اعلام می‌کنند قدرت افزایش مزد را ندارند، چنین مباحثی مطرح می‌شود، در حالی که کارفرمایان به خوبی از شرایط کارگران و وضع معیشت آن‌ها آگاهند و کارگران نیز شرایط کارفرمایان را درک می‌کنند.

پورموسی با بیان اینکه در شرایط حاضر امکان تعیین دستمزد منطقه‌ای وجود ندارد، افزود: در بحث تعیین مزد منطقه‌ای باید شرایط منطقه، امکانات آن و زیرساخت‌های لازم به دقت بررسی و ارزیابی شود و نمی‌توانیم برای یک منطقه که از امکانات کمتری برخوردار است، مزد کمتر تعیین کنیم.

به گفته وی، سال‌های سال است که حداقل دستمزد در کشور با تبعیت از ماده ۴۱ قانون کار تعیین شده است و تمام کشورها نیز ابتدا از مزد حداقلی تبعیت کرده و پس از آن در سایه ثبات اقتصادی به مباحثی نظیر مزد منطقه‌ای پرداخته‌اند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60766
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن