کارآفرینی

توسعه مشاغل خانگی برای زنان چه اهمیتی دارد؟

به لطف گسترش اینترنت و شبکه‌های مجازی، مشاغل خانگی برای زنان رو به روز افزایش می‌یابد. فرصت ایفای نقشی اجتماعی بدون نیاز به ترک خانه و خانواده امتیازی است که این مشاغل خانگی در اختیار زنان قرار می‌دهند. اما این یک مسئله شخصی یا جنسیتی نیست. جامعه باید بداند حمایت از این مشاغل در نهایت به نفع تمام افراد جامعه است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مشاغل خانگی برای زنان فرصت تازه‌ای برای ایفای نقشی اجتماعی و کسب درآمد اما از داخل خانه فراهم کرده است. اختلاف نظر دیرینه مردم در زمینه شاغل بودن یا نبودن زنان امروز با موضوع تازه‌ای مواجه شده است.

مشاغل خانگی برای زنان هم مزایای شاغل بودن را به ایشان اهدا می‌کند و هم خانه و خانواده را از حضور زنان محروم نمی‌سازد. گسترش اینترنت و ایجاد راههای ارتباطی گسترده ولی از راه دور فرصت درخشانی برای توسعه مشاغل خانگی برای زنان فراهم کرده است.

شاید بسیاری از کنار این اتفاق مهم بی‌اعتنا عبور کنند ولی حقیقت این است که این پدیده می‌تواند تغییرات مثبتی برای زنان و به تبع آن کلیت جامعه به همراه داشته باشد.

مشاغل خانگی برای زنان و احساس رضایت درونی

در مقایسه زنان و مردان در موضوع اشتغال باید زنان مجرد را جدا از زنان متأهل مورد بررسی قرار دهیم. زیرا به تبع مسئولیت کمتر زنان مجرد، مشکلات آنها با زنان متأهل قابل قیاس نیست.

در مورد جامعه زنان متأهل بیراه نیست اگر آنها را در مواجهه با مسئله اشتغال به سه گروه عمده تقسیم کنیم:

– گروه اول: اشتغال را حق طبیعی خود و ضروری می‌دانند.

– گروه دوم: اشتغال را مانعی برای وظایف همسری و مادری خود می‌دانند.

– گروه سوم: در میانه وظایف مادری و همسری و جذابیت ایفای نقشی اجتماعی سردرگم می‌مانند.

مسئله مهم این است که در میان سه گروه فوق که ظاهراً تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند یک وجه اشتراک بسیار مهم وجود دارد. این وجه اشتراک عدم احساس رضایت درونی است که تک تک این افراد تجربه می‌کنند.

زنانی که شغل خود را در اولویت قرار می‌دهند لحظاتی که مثلاً فرزند بیمار خود را به ناچار به دیگری می‌سپارند این احساس عدم رضایت درونی را تجربه می‌کنند.

زنانی که خانه‌داری را انتخاب می‌کنند مثلاً در لحظاتی که استعدادها و مهارت‌های خویش را به یاد می‌آورند این احساس تلخ را تجربه می‌کنند.

گروه سوم نیز زمانی که وقت خود را در خانه می‌گذرانند در حسرت نقش اجتماعی خویش هستند و زمانی که در خارج از خانه مشغول هستند عذاب وجدان نبودن در کنار همسر و فرزندان را دارند.

حال مشاغل خانگی برای زنان گزینه‌ای است که تمام مؤلفه‌های مورد نیاز برای ایجاد احساس رضایت درونی در زنان را در کنار هم دارد.

زنان می‌توانند از داخل خانه و در کنار خانواده نقش اجتماعی مطلوب خویش را نیز ایفا کنند. این کار تنها به برنامه‌ریزی دقیق و اندکی همراهی خانواده نیاز دارد که در مقایسه با سایر مشاغل به هیچ عنوان دشوار نیست.

مشکلات اشتغال زنان

مشاغل خانگی برای زنان و بهره‌مندی از سرمایه انسانی 

بخش بزرگی از سرمایه انسانی هر کشور جامعه زنان آن کشور هستند. نادیده گرفتن استعدادها، مهارت‌ها و توانایی‌های این جامعه عظیم به دور از عدالت و منطق است. امروزه در دنیا از این نیروی عظیم در راستای توسعه اقتصادی کشورها به بهترین وجه استفاده می‌شود.

البته تفاوت فاحشی میان دیدگاه اسلامی ایرانی و دیدگاه غربی در مورد حقوق زنان وجود دارد. ولی این تفاوت در حقیقت به نفع زنان است و موجب می‌شود زنان از اشتغال در مشاغلی که در خور شأن و ظرافت ذاتی ایشان است منع شوند.

در این میان، مشاغل خانگی برای زنان می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق دیدگاه اسلامی ایرانی ما در برابری حقوق زن و مرد باشد.

مشاغل خانگی برای زنان، علاوه بر کسب درآمد برای زنان می‌توانند محصولات سالم، طبیعی و مقرون به صرفه به بازار عرضه کنند؛ می‌توانند محصولاتی منحصر به فرد و بی‌نظیر برای عرضه به بازارهای جهانی تولید کنند؛ می‌توانند با ارائه خدمات از راه دور موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات شوند.

به خصوص که شرایط قرنطینه دوران کرونا اثبات کرد بسیاری از مشاغل به صورت دورکاری نیز همان کارایی قبل را دارند. با واگذاری اینگونه مشاغل خانگی برای زنان در بسیاری از منابع و هزینه‌های کشور صرفه‌جویی می‌شود و در توسعه اقتصادی کشور تأثیرگذار است.

مضاف بر اینکه تأمین رضایت درونی زنان جامعه که تربیت نسل آینده را بر عهده دارند مسئله بسیار مهم و ارزشمندی است که در نهایت جامعه از آن بهره‌مند خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70092
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن