اجتماعی

توسعه شبکه مترو راه نجات آینده تهران از بحران آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: متروی تهران دست رنج بیش از سی سال تلاش افراد زیادی است و امروز نیازمند حمایت از سوی بخش های مختلف هستیم تا این سرمایه را حفظ و نگهداری کنیم.

 

به گزارش ایسنا، امروز همزمان با هفته هوای پاک جلسه مشترکی با حضور مدیرکل محیط زیست استان تهران با مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه برگزار شد. فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: متروی تهران پاک ترین مجموعه حمل و نقل در کشور است و توانسته جایگاه خوبی را در بین کشورهای دیگر کسب کند.

فرنوش نوبخت با اشاره به اینکه متروی تهران از نظر تعداد ایستگاه ها رتبه ۲۹ و از نظر طول خطوط در جهان رتبه۱۵ و در آسیا ۱۱ قرار دارد، افزود: تعداد ناوگان ما از کل مجموعه راه آهن بیشتر است اما هیچ قانون حمایتی نداریم و حتی در شرایط کرونا نتوانستیم از هیچ بخشی، کمکی دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: افراد زیادی در زمینه ساخت و توسعه سامانه مترو زحمت کشیده اند وامروزدر دست ما قرار گرفته است باید در نگهداری ازآن تلاش کنیم و در این راه نیازمند حمایت همه جانبه بخش های مختلف در کشور هستیم.

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ قطار و ۱۰۰۰ واگن در خطوط هفتگانه مترو فعال هستند، گفت: بهره برداری از مترو کار سخت و پر مسئولیتی در کشور است و در مناسبت های ملی و مذهبی خدمات زیادی انجام شده از جمله روز تشیع پیکر سردار سلیمانی ۳ میلیون نفر از مترو استفاده کردند این آمار در حالیست که به علت حجم بالای مسافر در ایستگاه گیت ها بازشدند و تمامی قطارها در حال سرویس دهی بودند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پایان از مدیرکل محیط زیست استان تهران خواست تا پیام متروی تهران را به دولتمردان برساند که محیط زیست و هوای پاک تنها با حمایت از حمل و نقل عمومی می تواند محقق شود.

وی در پایان گفت: اگر هوای پاک می خواهیم و خودمان را خادم مردم می دانیم باید به جای هزینه کردن برای درمان افرادی که از آلودگی هوا آسیب می بینند هزینه های لازم برای توسعه و نگه داشت مترو را تامین کنیم تا استقبال مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی بیشترشود.

در ادامه سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: مسائل مترو بسیار پیچیده است و معتقدم این بار باید به مترو از این منظر نگاه شود که اگر مترو چند روز کار نکند چقدر به محیط زیست لطمه وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه سرویس دهی بی منت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در راستای اهداف زیست محیط زیستی قابل تقدیر است، خاطرشان کرد: اهداف مترو با سازمان محیط زیست مشترک است و ما نیز به عنوان حامی، تلاش خود را می کنیم تا در تمامی بخش ها از شما حمایت کنیم.

توسعه شبکه مترو راه نجات آینده تهران از بحران آلودگی هواست

محمودی در ادامه از بی توجهی به آموزش در خصوص توسعه پایدار ابراز تاسف کرد و افزود: مقوله هایی همچون توسعه پایدار، اصول محیط زیست و مدیریت شهری در نظام آموزشی کشورهای دیگر از کودکی آموزش داده می شود و افراد اصول ابتدایی را می فهمند و همین در تصمیم گیری های کلان تاثیر گذار است، اما در کشور ما بعضی افراد با داشتن سمت های مدیریتی هنوز اهداف توسعه پایدار را نمی شناسند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: وقتی کمیته اضطرار برگزار می شود کسی از مترو دفاع نمی کند اما مطمئن باشید بعد از این از محیط زیست یک همراه و حامی خواهید داشت.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا نیاز به همراهی همه جانبه دارد، تصریح کرد: در حال حاضر سوخت یورو ۴ تولید می شود، اما اینکه خودروهایی که از این سوخت استفاده می کنند چه خودروهایی هستند مورد توجه نیست و همین باعث می شود خودروها خروجی آلاینده داشته باشند.

محمودی گفت: باید بیشتر از مترو حمایت شود اگر این وسیله حمل و نقل تعطیل شود درصد زیادی گازهای آلاینده افزایش می یاید اگر این موضوع را تسریع دهیم در یک سال می بینیم چه فاجعه ای پیش می آید.بنابراین استفاده از مترو خیلی مهم است و باید همه ما به فکر توسعه مترو در سطح شهر باشم و از مترو حمایت کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: یکی از راه های نجات آینده تهران از بحران آلودگی هوا توسعه شبکه مترو است اگر مترو چندین روز تعطیل شود درصد زیادی به آلاینده های شهر اضافه می شود.

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، دکتر ناصری معاون سرمایه های انسانی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز گزارشی از فعالیت های زیست محیطی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ارائه داد و گفت: در حال حاضر متروی تهران و حومه با هفت خط و ۱۳۰ ایستگاه وذاتا منطبق بر اهداف زیست محیطی عمل می کند.

وی در خصوص توسعه فضای سبز در متروی تهران و اقدامات زیست محیطی توضیحاتی داد و افزود: ما الزامات زیست محیطی را رعایت می کنیم و توانستیم در سال گذشته ۷۵۰ میلیون سفرشهری با متروی تهران و حومه را به ثبت برسانیم که باعث شد ۵۰۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده و مانع انتشار حدود ۱۴۰۰ تُن Co۲ در هوای تهران نشود.

در پایان این جلسه از مرکز کنترل فرمان شرکت بهره برداری متروی تهران نیز بازدید بعمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا