کارآفرینی

تقلید در فضای کسب و کار

تقلید در فضای کسب و کار مثل تقلید در تمام فضاهای دیگر با یک بار معنایی منفی همراه است. البته مرز باریکی میان تقلید و الگو برداری وجود دارد و تشخیص این مرز و استفاده ی درست از بسیاری از کسب و کارها  نه تنها امری ناپسند نیست بلکه در بسیاری از جوامع پیشرفته نیز متداول می باشد.

آیا از کسب و کارهای موفق تقلید نماییم؟ تقلید کردن به شرط آنکه نوعی سرقت ایده نباشد ، می تواند در بسیاری از مراحل کسب و کار شما را به موفقیت نزدیک تر کند.این مطلب را با مثال ساده تری توضیح می دهیم. بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی جذاب تلویزیونی وطنی که این روزها مشاهده می کنیم، دقیقا و موبه مو از تیزرهای تبلیغاتی خارجی کپی شده اند. حتی آهنگ، چیدمان فضای اطراف تبلیغات و چهره و شمایل افراد شرکت کننده در تبلیغ. بعضا حتی متن تبلیغ نیز تنها با تغییر زبان کپی برداری شده است. البته این موضوع در بسیاری از نقاط جهان ، امری متداول است. اما نمونه های تقلید وطنی نشان می دهد که این موضوع تا چه حد در کشورمان پررنگ تر است. اما مرز بین تقلید و الگوبرداری کجاست و با رعایت چه نکاتی با حداکثر استفاده از جذابیت ها و مسیر موفقیت سایر رقبا می توان موفق بود؟

تقلید خوب یا بد
تقلید خوب یا بد

اگر به عنوان یک کارآفرین جوان به تازگی وارد حیطه ی کسب و کار شده اید، باید بدانید که فضای کسب و کارهای موفق باید الهام بخش افکار و انگیزه های شما باشد. یادمان باشد ، اگر تنها به دنبال تقلید از ایده ها و مراحل رشد کسب و کارهای موفق باشیم، هرگز نمی توانیم خالق اثری منحصر به فرد در کسب و کار خودمان باشیم. کافی است ، یک نگاه اجمالی به استارت آپ های ایرانی داشته باشیم تا متوجه تقلید و تکرار در آن ها شویم. سایت های مربوط به زودفود و دیرفود و سایت های مربوط به تخفیف و …راه اندازی می شود ، اما ایده و طرحی نو ارائه نمی شود، تا بتواند یک گام نسبت به سایرین خود را  به موفقیت نزدیک تر نماید.

می توان نتیجه گرفت ، اگر کسب و کارهای ایرانی میل به توسعه ی هر چه بیشتر و کسب موفقیت دارند، باید مبدع و نوآور باشند و با توجه به فضای جامعه ی ایرانی و سلیقه و نیاز سنجی مصرف کننده ی ایرانی ، ایده های نو و خلاقانه را طراحی نمایند. اگر یک سایت به تقلید از آمازون در فروش اینترنتی موفق ظاهر شد، ده ها و صد ها سایت با کپی از آن و طی همان مسیر هرگز نمی توانند موفقیت را کسب نمایند. علت این همه تقلید و کپی برداری از عدم شناخت بسیاری از ظرفیت های موجود در کشور با توجه به بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران است. استارت آپ ها و  کارآفرینان جوان برای فرار از این تقلید و کپی برداری باید در شناخت هرچه بیشتر نیازها و مشکلات روز کوشا باشند تا بتوانند با توجه به ظرفیت های موجود کسب و کارهایی نو و منحصر به فرد را ایجاد نمایند. تقلید کردن اگرچه شاید در ابتدای کار، امری پسندیده بنظر می رسید، اما هر کسب و کاری شرایط منحصر به فرد خود را دارد و بدون بررسی شرایط و درک این تفاوت ها هرگز به نتایج دلخواه منتج نخواهد شد.

مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88160
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن