صنعت-معدن-تجارت

تسهیلات جدید 50 هزار میلیارد تومانی برای بخش صنعت و معدن

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: بعد از پیگیری‌های متعدد این وزارتخانه چند اتفاق مثبت برای تامین مالی بخش تولید در کارگروه رفع موانع جهش تولید و شورای پول و اعتبارمصوب شد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سعید زرندی در جلسه کارگروه تأمین مالی گفت: به منظور هدایت و تخصیص منابع بانکی در راستای برنامه‌های جهش تولید پرداخت 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

وی گفت: این منابع دو تفاوت با سایر تسهیلات که تاکنون به بخش صنعت، معدن اختصاص یافته شده دارد.

معاون طرح و برنامه توضیح داد: اول اینکه این منابع با توجه به برنامه‌های وزارتخانه اختصاص می‌یابد و ما برای اولین بار توانستیم پیوندی بین تسهیلات بانکی و برنامه‌ها انجام دهیم و منابع مالی هدفمندتر اختصاص یابد.

وی گفت: مقرر شده است منابع 50 هزار میلیارد تومان به 7 محور شامل: فعال کردن ظرفیت های‌ خالی محصولات صنعتی منتخب، نهضت ساخت داخل، فعال‌سازی واحدهای راکد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، پیشران و گلوگاهی، توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار، اصناف تولیدی و همچنین احیا ، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس پرداخت شود.

زرندی افزود: متقاضیان این تسهیلات باید در قالب یکی از این محورها درخواست داشته و در این زمینه ها فعالیت داشته باشند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌معدن و تجارت افزود: اتفاق دوم این بود که در مصوبه در کارگروه رفع موانع جهش تولید و شورای پول و اعتبار تصریح شده، این تسهیلات از طریق فرایند سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد: یکی از موضوعاتی که همیشه در سال‌های قبل مورد بحث بود، این مسئله است که نظام بانکی مدعی پرداخت اعداد و ارقام بالا در تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن است، اما فعالان این حوزه در این خصوص نظرات متفاوتی دارند و وزارتخانه هم امکان اطلاعات دقیق که هر واحد چه مقدار و از چه بانکی تسهیلات گرفته را نداشت.

زرندی گفت: وقتی تسهیلات از طریق سامانه وزارتخانه پرداخت شود، برای ما شفاف خواهد شد که چه مقدار از مبلغ 50 هزار میلیارد تومانی به چه واحدهای تولیدی و پروژه هایی ارائه شده است.

وی گفت: با این اتفاق هم میزان دقیق پرداخت‌ها مشخص می‌شود، هم وزارتخانه می‌تواند پیگیری‌های لازم را برای تحقق کامل تعهدات نظام بانکی جهت اجرای برنامه جهش تولید انجام دهد.

زرندی همچنین در ادامه این جلسه افزود: در مصوبه دیگری در شورای پول و اعتبار مقرر شد، سقف اعطای تسهیلات برای بنگاه‌های تولیدی افزایش یابد.

وی گفت: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، نیازمند تغییر در سقف پرداخت‌های بانک‌ها به بخش صنعت و معدن بودیم.

معاون طرح و برنامه افزود: بر اساس این مصوبه، سقف مانده تسهیلات سرمایه در گردش اعطایی به بنگاه‌های تولیدی تا 90 درصد فروش سال گذشته بر مبنای اعتبارسنجی بانک‌ها افزایش یافت.

وی گفت: همچنین مصوب شد، سقف اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات یک بانک برای یک بنگاه‌ تولیدی از 3 درصد به 5 درصد سرمایه ثبتی بانک مشمول افزایش یابد.

زرندی گفت: با این مصوبه امکان افزایش سقف تسهیلات به یک واحد تولیدی فراهم گردید.

معاون طرح و برنامه گفت: بزودی با هماهنگی بانک مرکزی فرآیند ثبت نام واحدهای تولیدی در سامانه بهین یاب جهت دریافت تسهیلات ایجاد خواهدشد که در این زمینه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53289
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن