سیاسیویژه خبری

تردد بین استانی از اول اردیبهشت آزاد می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: از روز گذشته تردد بین شهرستان ها در استان‌ها به طور کامل آزاد شد و بین استان‌ها هم که فعلا ممنوع است، از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.به گزارش تفاهم آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در فاصله گذاری هوشمند
کسب و کارهایی که کم‌خطر است، می‌توانند در استان‌ها فعالیت خود را آغاز کنند که این کار از روز شنبه شروع شده است. در این راستا، وزارت بهداشت با اصناف هماهنگ کردند، هر صنفی که می‌خواهد شروع به کار کند وارد سامانه وزارت بهداشت شده و در آن ثبت نام کند و وزارت بهداشت از این طریق با آنها در ارتباط باشد.رئیس‌جمهور اظهار داشت: اکثریت افراد و مشاغل این کد را دریافت کرده‌اند و با وزارت بهداشت در ارتباط هستند. البته ممکن است افرادی جامانده باشند یا هنوز ثبت نام نکرده باشند که در اینجا از همه کسبه و فعالین اقتصادی می‌خواهیم که حتماً در این سایت ثبت نام کنند. این اقدام می‌تواند برای آینده ما بسیار مفید باشد و قرار شد، کسانی که در این دوره همکاری خوبی با ما داشتند، دارای امتیاز باشند و در تابلویی که به آنها داده می‌شود و بر سر در کسب و کار خود نصب می‌کنند، مشخص شود کدام یک از کسب و کارها ارتباط بهتری داشته و شرایط بهداشتی را بهتر رعایت کرده است.
وی با اشاره به جلسه روز شنبه با رؤسای کمیته‌های ستاد مبارزه با کرونا، خاطرنشان کرد: دراین جلسه مقرر شد که برای کسب و کارهای پر ریسک نیز تصمیماتی اتخاذ شود و با همکاری وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور یک طرح را برای فعالیت آنها آماده کند تا ما بتوانیم با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که پیش بینی می‌شود، فعالیت‌ها نیز اجرایی و عملیاتی شود.روحانی افزود: در خصوص تهران نیز همانطور که مردم مستحضر هستند، از ۳۰ فروردین ماه،
کسب و کارهای کم ریسک با پروتکل‌های مشخص شده، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. برای کسب و کارهای
پر ریسک نیز در حال مطالعه و فکر هستیم و بعد از بررسی‌های صورت گرفته نتایج به مردم ابلاغ می‌شود.رئیس جمهور تصریح کرد: مسئله بسیار مهم در خصوص حمل و نقل است. جلسات متعددی در این خصوص در وزارت کشور برگزار شده و در نهایت با وزارت بهداشت و درمان توافق شده هر وسیله نقلیه عمومی که می‌خواهد فعالیت کند از جمله اتوبوس‌ها و مترو باید ضدعفونی شوند و رانندگان محترم آنها نیز باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و حق دارند به تعداد صندلی‌ها مسافرگیری کنند و نه بیشتر. این مصوب بوده که در کمیته بررسی شد و مورد تأیید ماست و بر این مبنا باید اجرایی شود.
وی ادامه داد: برای تهران و شهرهای بزرگ به دلیل اینکه وسایل نقلیه کم داریم، توصیه ما این است که مردم فعلاً از وسیله نقلیه شخصی خودشان یا تاکسی و اسنپ استفاده کنند که اینها بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی است. به دلیل اینکه اتوبوس‌های ما کم است در وهله اول وزارت کشور بیاید از بین اتوبوس‌های بین شهری استفاده کند. در مرحله دوم و در مواردی که نیاز است این اتوبوس‌ها خریداری شود. برای تهران حدود ۵۰۰ اتوبوس و در استان‌های دیگر مجموعاً ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم. اگر بتوانیم اتوبوس‌های تولید داخل و یا خارج را ظرف ماه اردیبهشت به خدمت بگیریم، در این زمینه به ویژه در پرداخت قسط اول به آنها کمک می‌کنیم.
وی افزود: بنا شد، وزارت کشور این موضوع را بررسی و به ما اعلام کند تا بتوانیم به عنوان دولت اقدامات دیگر را انجام دهیم. مسئله دیگر که در جلسه مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گیری آن برای جلسه بعد می‌ماند، مسئله اجتماعات در مساجد و اماکنی است که مردم معمولاً در ماه مبارک رمضان به آنجا می‌روند، است.روحانی ادامه داد: تصمیم گیری را برای جلسه آینده گذاشته‌ایم اما اگر شرایط در کشور به همین صورت که اکنون مشاهده می‌کنید پیش برود، قاعدتاً اجتماع حضوری نخواهیم داشت و صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی باید این وظیفه را بر عهده بگیرند و مردم نیز از آنها استفاده کنند.رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر تعداد افراد فوتی بسیار کم بوده و حدود ۵ یا ۷ درصد بوده در برخی از کشورهای اروپا این آمار ۲۲ درصد و در برخی کشورهای دیگر بیش از این بوده است. برخی از این مقایسه خوششان نمی‌آید و وقتی می‌گوئیم ،وضع ما از اروپا بهتر است نمی‌دانید این شبکه‌های ماهواره‌ای چه خاکی به سر می‌کنند و چقدر عصبانی می‌شوند و می‌گویند، رئیس‌جمهور ایران گفته است که وضع ما از اروپا بهتر است! بله بهتر است، یعنی امروز در مقابله با کرونا وضع ما بهتر از شماست.وی افزود: دلیل این امر مجاهدت کادر پزشکی،
صدا و سیما، نیروهای مسلح و فضای مجازی و هنرمندان ماست و همه در کنار هم دست به دست هم داده ایم. شما اینها را ندارید. ما ویروس کرونا داریم و شما هم دارید ما ویروسی بدتر از کرونا داشته‌ایم و داریم که شما ندارید که آن ویروس «تحریم» است. ما یک ویروس تحریم داشتیم که کرونا به آن اضافه شد. شما یک ویروس دارید ما دو ویروس داریم. اما مردم ما به این خوبی مقاومت کردند و دست همدیگر را گرفتند و یکدیگر را یاری کردند که این جای افتخار دارد.روحانی تصریح کرد: اکنون وضع ما در مقابله با این ویروس خطرناک نسبتاً خوب و در مقایسه با برخی از کشورها بهتر است. حالا اگر می‌خواهید ناراحت شوید این یک واقعیت است.
رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: آمریکایی‌ها روی بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار در لوگزامبورگ دست گذاشته بودند و توقیف کرده بودند و با ماه‌ها تلاش و کوشش، چند روز پیش توانستیم الحمدا… پول را از دستشان آزاد کردیم و در حال حاضر در شرایط سختی ملت، با تلاش حقوقدانان برای آزادسازی پولی که حق ملت ایران و بانک مرکزی است، این اتفاق صورت گرفت.
وی در رابطه با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت رفت و آمد میان استان‌ها و شهرستان‌ها عنوان کرد: اگر در استانی، استاندار یا شورای تأمین یا هر شخص دیگری تصمیم گرفت در روزهای اخیر تردد در برخی شهرستان‌ها را ممنوع کند، از روز گذشته همه ممنوعیت‌ها در تردد میان استان‌ها و شهرستان‌ها برداشته شد.روحانی در پایان افزود: هیچ استانداری و هیچ استانی حق ندارد در استان خود برای تردد بین شهرها مانعی ایجاد کند. پلیس محترم و نیروی بسیج نیز به این مصوبه ما توجه خواهد داشت.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=20842

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن