کارآفرینی

تحول در اقتصاد کشور با کمک کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تحول در فرهنگ اقتصاد کشور، به یاری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق که جوانان متخصص گرداننده‌اش هستند، آغاز شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، سورنا ستاری در آئین اختتامیه نخستین مسابقه مسئله محور بنیاد ملی نخبگان با عنوان “ره نشان”، با بیان این‌که برگزاری چنین رویدادهایی، جامعه جوان نخبه و با انگیزه را با راه و رسم ایجاد کسب‌وکارهای نوآور آشنا می‌کند، اظهار کرد: مسیر تحول در فرهنگ اقتصاد کشور، به یاری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق که جوانان متخصص گرداننده‌اش هستند، آغاز شده، به‌ طوری ‌که در حال حاضر برترین زیست‌بوم دانش‌بنیان، خلاق و استارتاپی منطقه از آن ایران است؛ زیرا تلاش کردیم تا جان‌مایه اقتصاد دانش‌بنیان یعنی فرهنگ و سیاق نوآوری را در کشور با ایجاد بستری مساعد ترویج کنیم.

وی با بیان این‌که روح کسب‌وکارهای نوآور با نیروی انسانی جان می‌گیرد، ادامه داد: در پشت هریک از کسب‌وکارهای نوآور ایده‌های خلاقانه یک نیروی انسانی انگیزه‌مند و توانمند نهفته است. بنابراین تلاش می‌کنیم مسیر شکوفایی این ایده‌ها تا رسیدن به صنعت، هموار شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: شرکت‌هایی که نوآوری محور هستند و روح نوآوری در آن‌ها دمیده شده است، ثروتی فراتر از دارایی‌های فیزیکی در گنجینه خود دارند که پایان یافتنی نیست. اثر دانش و نوآوری در تغییر فرهنگ عمومی، شگفت انگیز است و اقتصاد دانش‌بنیان که دانشگاه، نوآوری و تخصص جوان خلاق در آن اهمیت دارد، فرهنگی تازه ای از کار و حرکت دانشگاهیان را نوید می‌بخشد.

ستاری، با تاکید بر این‌که بنیان تحول کشور بر پایه فرهنگ استوار است، ادامه داد: روزهای نخست، تصور می‌کردیم توسعه، مفهومی سخت افزاری است، اما در ادامه راه توسعه، به این نتیجه رسیدیم که کاربست‌ها و نرم‌افزارها، نقشی فراتر از سخت‌افزار ایفا می‌کنند؛ امروز اما با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به این باور رسیدیم که توسعه، فراتر از نرم‌افزار و سخت‌افزار، نیازمند فرهنگ است و تحول تمامی بخش‌ها، از مردم جامعه، دانشگاه، پژوهشگاه و صنایع گرفته تا نهادهای تصمیم ساز است که به توسعه منجر می‌شود.

نقش کلیدی فرهنگ در رونق اقتصاد

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این که هدف آموزش، توسعه و تحول فرهنگی جامعه است، ادامه داد: بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور در حوزه آموزش صرف می‌شود و هدف از این امر، بهبود فضای صنعت و جامعه است. پژوهشگاه‌ها هم چنین رسالتی دارند و باید وضعیت حوزه خودشان را بهبود ببخشند.

ستاری، از رسالت بخش آموزش و پژوهش کشور در تحول آفرینی فرهنگی و اعتلای جامعه گفت و تاکید کرد: دانشگاه‌هایی که درآمدشان از محل شهریه تا بودجه دولت تأمین می‌شود، باید با شناخت دوباره رسالت آن‌ها و تغییر فرهنگ غالب، به نقش‌آفرینی واقعی خود عمل کند. به طوری‌که یاری‌گر صنعت باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، محصول کارآمد و کیفی را نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش دانست و گفت: دولت، نمی‌تواند خودرو، واکسن و دیگر محصولات کارآمد بسازد. بلکه باید صرفاً تسهیل کننده فرآیند پژوهش باشد و مسیر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی ایده‌های ناب هموار کند.

ستاری، تسهیل ارتباط میان ایده نوآورانه و سرمایه‌گذار بخش خصوصی را مبنای حرکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های اخیر دانست و بیان کرد: با تکیه به همین رویکرد، امروز به بیش از ۱۰ هزار استارتاپ و بیش از ۵۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی، اشتغال و توسعه دست یافتیم.

وی با بیان این‌که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات ایران‌ساخت نه‌تنها در منطقه بلکه در رقابت با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا بی‌همتا هستند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه‌های نانو، سلول‌های بنیادی، زیست فناوری و بسیاری حوزه‌های دیگر دستاوردهای باورنکردنی را رقم زده‌اند. داستان موفقیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان معمولاً به یکدیگر شبیه است و صاحبان تمامی آن کسب‌وکارها، با تکیه به الگوی حضور سرایه‌گذار بخش خصوصی موفق شده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با بیان این که مبارزه امروز میان فعالان زیست‌بوم نوآوری و یکه‌تازان فرهنگ خام‌فروش و نفت‌محور است، گفت: فرهنگ اقتصاد نفتی با روح نوآوری، تعارض و تناقض دارد و هنر فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری، خلق ارزش افزوده از نوآوری، به مثابه بزرگ‌ترین موهبت خداوند برای بشر است.

ستاری، ادامه داد: ذهن‌های جسور که هیچ مرزی برای نوآوری ندارند در این میدان مبارزه، به یاری خدا پیروز مطلق هستند و رویکرد پیشین اقتصاد را که با نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تعارض است، کنار می‌زنند.

وی با اشاره به این‌که صنعت، با نوآوری و حضور دانشگاه در این عرصه معنای واقعی خود را پیدا می‌کند، افزود: دانشگاهی موفق است که نقش خود را در صنعت پررنگ کند و بخش قابل توجهی از درآمدهایش را از محل قراردادهای ارتباط با صنعت کسب کند. چنین دانشگاهی که بتواند دنیای پیرامون خود را تحول ببخشد موفق است.

ستاری، ناحیه نوآوری شریف را نمونه‌ای موفق از اثرگذاری دانشگاه‌ها بر جامعه دانست و گفت: این که بیش از ۵۰۰ کسب‌وکار دانش‌بنیان و خلاق حول محیط پیرامونی دانشگاه شکل گرفته نشان از اثربخشی دانشگاه بر محیط پیرامونی خود دارد.

گفتنی است که “ره نشان” یکی از مسابقات مسئله محور طرح شهید بابابی ذیل بنیاد ملی نخبگان است که در راستای ترغیب دانشجویان برای رفع نیازهای صنعتی و دانش‌بنیان کشور در ۵ حوزه آب و محیط زیست، انرژی، حمل‌ونقل، زیست‌فناوری و هوشمندسازی برگزار می‌شود. این مسابقه با همکاری شرکت‌های فناور و صنعتی با تعریف پروژه و راهبری تیم‌ها، زمینه جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد را تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان کشور فراهم کرده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65990
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن