کارآفرینی

تحقق واقعی شعار سال ؟!

مقام معظم رهبری شعار سال 1401 را تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مقرر کرده اند. ما در مقاله المان های مختلف این شعار را بررسی خواهیم کرد.

تحقق واقعی شعار سال (تولید،دانش بنیان،اشتغال آفرینی)  چگونه امکان پذیر است؟

مقام معظم رهبری شعار سال 1401 را تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مقرر کرده اند. این پیام نشان دهنده پتانسیل بالای نظام آموزشی کشور و همچنین نیاز مبرم بخش های مختلف صنعت و تولید ایران به رویکرد های دانش محور و جدید می باشد. این مقاله به بررسی المان های مختلف این شعار و اهمیت آن در سال پیش رو خواهد پرداخت.

تولید در سال 1401:

تولید یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری است. تولید پویایی و تکاپو را به جامعه باز می گرداند، درآمد خالص ملی را افزایش می دهد و رونق اقتصادی را به همراه دارد. در سال های اخیر بنگاه های تولیدی ایران به دلایل مختلفی، دچار مشکلات متعدد شده اند. کمبود نقدینگی و بحران اقتصادی، درآمد بنگاه های تولیدی را کاهش داده اند. تحریم های اقتصادی نیز به نوبه خود پای مشتریان خارجی را از کشور بریده اند و بسیاری از بنگاه های تولیدی را با مشکلات روبرو کرده اند. از سویی دیگر، تحریم ها و تورم، قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید را افزایش داده اند. نتیجه این امر، بسته شدن بنگاه های تولیدی و از بین رفتن میلیون ها شغل است. این امر در طولانی مدت ایران را به جامعه ای مصرف گرا تبدیل خواهد کرد؛ نرخ بیکاری بالا خواهد رفت و هزینه های دولت نیز افزایش خواهد یافت.
به همین دلیل است که رونق تولید در سال 1401 باید مورد توجه قرار بگیرد. بانک ها، دولت و نهاد های مالی نیز به تبعیت از فرمان رهبری راهکارهایی را برای بهبود وضعیت تولید در صنف های مختلف در نظر گرفته اند.

اشتغال آفرینی در سال 1401:

بیکاری یکی از معضلات بسیار مهم جامعه ایران است که در سال های اخیر نیز رشد روزافزونی داشته است. از بین رفتن بنگاه های تولیدی و بحران های اقتصادی، سبب کوچک تر شدن سلول های اقتصادی فعال در جامعه گشته است و افراد بسیار زیادی کار و سرمایه خود را از دست داده اند. جامعه امروز ایران، در کنار گرانی های سرسام آور، با نبود شغل و درآمد نیز دست و پنجه نرم می کند. این امر می تواند به فقر و معضلات ناشی از آن دامن بزند. در نتیجه این امر، نا امنی های اجتماعی، خشونت های خرد و کلان در سطح جامعه و بیماری های روحی روانی نسل جوان ایران را تهدید می کند. تمرکز بر تولید دانش بنیان، می تواند به اشتغال آفرینی و تحقق شعار سال کمک کند.

 تحقق واقعی شعار سال (تولید،دانش بنیان،اشتغال آفرینی)  چگونه امکان پذیر است؟
تحقق واقعی شعار سال (تولید،دانش بنیان،اشتغال آفرینی)  چگونه امکان پذیر است؟

تولید و اشتغال آفرینی دانش بنیان در سال 1401:

نسل جوان ایران، نسلی تحصیل کرده است. جامعه آکادمیک ایران نیز در عرصه بین المللی بسیار موفق عمل کرده است. با این حال، ارتباط میان صنعت و دانشگاه ها در بسیاری از حوزه ها قطع شده است. این به معنای فاصله گرفتن بدنه صنعت ایران از آخرین دستاورد های جهان و تکنولوژی های روز دنیا است. با توجه به نظرات رهبری، زمان آن فرا رسیده است که شرکت های دانش بنیان به عنوان حلقه های گم شده، فضای صنعت و دانشگاهی را به یکدیگر وصل کنند. بدین ترتیب دانشگاه ها نیز بر روی کار آفرینی و تولید متمرکز خواهند شد و ما قادر خواهیم بود از منابع علمی و نخبه های کشور خود، در جهت تولید، اشتغال افرینی و شکوفایی کشور استفاده کنیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83486
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن