اجتماعی

تبعات سنگین از دست رفتن جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی کشور، گفت: ما انتظار داریم که بخش‌های ذی‌ربط از جمله سازمان مدیریت بحران به اینگونه مشکلات توجه بیشتری داشته باشند. اگر جنگل‌های دست کاشت را از دست دهیم باید برای طوفان‌های سنگین گرد و خاک و حرکت تپه‌های ماسه‌ای آماده شویم.

وحید جعفریان در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی کشور، اظهار کرد: علت هجوم آفات به این مناطق عوامل اقلیمی و انسانی است. برخی عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم، ترسالی‌ها و خشکسالی‌ها و افزایش دمای بیش از حد نرمال سبب طغیان آفات می‌شود. از این‌رو در دو سال اخیر شاهد گسترش آفات در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در کنار موضوعات اقلیمی نباید از عوامل انسانی که سبب آسیب به پوشش گیاهی می‌شود، چشم‌پوشی کرد، تصریح کرد: به طور قطع عوامل انسانی می‌تواند مهمترین تاثیر را در برهم زدن نظم طبیعت داشته باشد. جنگل‌های دست کاشت و تاغ‌زارها در مناطق بیابانی حدود ۶۰ سال پیش در شرایطی به‌وجود آمدند که آب‌های زیرزمینی نسبت به سال‌های اخیر وضعیت مناسب‌تری داشتند و پوشش گیاهی به راحتی به منابع آب دسترسی داشت.

جعفریان با اشاره به اینکه افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های مناطق بیابانی کشور دسترسی گیاهان به منابع آبی را سخت کرد، گفت: این موضوع تاب‌آوری گیاه در برابر هجوم آفات و امراض را کاهش می‌دهد. نباید فراموش کنیم که تخریب منابع آبی تخریب پوشش گیاهی را به دنبال دارد و تخریب پوشش گیاهی در مناطق بیابانی سبب طوفان‌های گرد و خاک می‌شود و تهدیدی علیه جوامع انسانی است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه باید به حفظ پوشش گیاهی کشور توجه بیشتری شود، اظهار کرد: اگر قرار است خط انتقال نیرو، جاده یا سایر اقدامات جهت توسعه در نقطه‌ای ایجاد شوند و به ازای آن بخشی از تاغ‌زارهای ما در بیابان از بین برود، بپذیریم که آن اقدام را به نقطه‌ دیگری منتقل کنیم. به طور قطع با حفظ جنگل‌ها سود خواهیم کرد و فراموش نکنیم که برنامه‌ای برای توسعه منوط به حفظ اکوسیستم و محیط زیست است.

وی ضمن اشاره به برخی اقدامات برای مقابله با آفات و امراض در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی گفت: سیستمی جهت پایش مناطق و پیش آگاهی فعال شده است. مبارزه با آفات باید به سرعت و در بهترین زمان انجام شود. در غیر این صورت اقدامات ما اتلاف منابع مالی را به دنبال خواهد داشت و ما اگر به سرعت عمل نکنیم منابع اعتباری زیاد هم نمی‌تواند ما را نجات دهد.

جعفریان در پایان تصریح کرد: ما قول‌هایی را مبنی بر تامین منابع مالی برای کنترل آفات و امراض در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی داریم، اما انتظار داریم که سایر بخش‌های ذی‌ربط از جمله سازمان مدیریت بحران به اینگونه مشکلات توجه بیشتری داشته باشند. اگر ما جنگل‌های دست کاشت را از دست دهیم باید برای طوفان‌های سنگین گرد و خاک و حرکت تپه‌های ماسه‌ای آماده شویم. از این‌رو انتظار داریم که بخش‌های ذی‌ربط در حل اینگونه مسائل را خود سهیم بدانند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پیش از این به ایسنا گفته بود: طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی کشور که به سبب برخی عوامل اقلیمی و انسانی رخ داده، سابقه نداشته است و اگر این جنگل‌های دست کاشت از بین برود طوفان‌های ماسه‌ای می‌تواند روستاها و شهرهای بزرگ را در بر بگیرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=44918
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن