گیلان

تاکید مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان بر رعایت تقویم زراعی 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان بر رعایت تقویم زراعی و اعتماد به برنامه نوبت‌بندی آب کشاورزی تاکید کرد و گفت: از این طریق می توانیم سال زراعی موفقی را پشت سر بگذاریم.

به گزارش تفاهم آنلاین، وحید خرمی در گفت و گو با برنامه دریچه رادیو گیلان به کاهش نزولات جوی در زمستان به ویژه برف در ارتفاعات حوضه آبریز سد سفیدرود و در پی آن وزش باد‌های گرم و در نتیجه ذوب ذخایر برف و سرریز زودهنگام سد سفیدرود به صورت کوتاه مدت اشاره کرد و افزود: با این شرایط شاهد کاهش شدید ورودی آب به مخزن سد سفیدرود هستیم و در حال حاضر 780 میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره داریم، در صورتی که در سال گذشته در همین ایام بیش از یک میلیارد متر مکعب آب ذخیره داشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دبی ورودی آب به سد سفیدرود 14 متر مکعب بر ثانیه است و این عدد در مدت مشابه سال قبل 201 متر مکعب بر ثانیه بود که کاهش 93 درصدی را نشان می‌دهد و با توجه به این کاهش بسیار زیاد ورودی آب، چاره‌ای جز تکیه به منابع موجود و مدیریت  بهینه مصرف آب را نداریم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کاهش شدید دبی ورودی آب به مخزن سد سفیدرود بیان کرد: مشکلات حادی تاکنون در آبرسانی به شالیزار‌های تحت شبکه نداشته‌ایم و ادامه داد: بر اساس تقویم زراعی، پس از پایان مرحله اول آبگذاری پیوسته به مدت 20 روز، نوبت‌بندی در کانال‌های آبیاری بصورت 4 روز قطع و 8 روز وصل تا پایان دوره کشاورزی ادامه خواهد داشت مگر اینکه به ضرورت و البته با اطلاع رسانی قبلی تغییر کند.

خرمی در خصوص وضعیت آبرسانی در دشت فومنات تصریح کرد: متناسب با شرایط موجود و با مطالعات انجام شده، شیوه آبگذاری در دشت فومنات را  از 3 نوبت به 2 نوبت تغییر دادیم و در حال حاضر بر اساس پایش‌های روزانه در منطقه فومنات، مشکل تامین آب نداریم و اعتقاد داریم با توجه به نوبت‌بندی‌ای که انجام می‌دهیم و با تکیه به منابع موجود ، انشاا… کشاورزی را در استان گیلان با موفقیت  به پایان خواهیم رساند.

وی در خصوص اراضی خارج از شبکه نیز ضمن قدردانی از همراهی و همدلی کشاورزان عزیز گفت: 370 سردهنه خاکی در استان بازسازی و آبگذاری شده و همچنین 257 حلقه چاه عمیق کشاورزی در اختیار این شرکت راه‌اندازی و وارد مدار  بهره‌برداری گردیده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه برای تسهیل در امر آبرسانی، لایروبی انهار درجه 1 و 2 به طول بیش از 500 کیلومتر را در سطح استان به اتمام رسانده‌ایم، تاکید کرد: کشاورزان عزیز گیلانی با هدف تسهیل و تسریع در رسیدن آب به شالیزارهایشان  تا جای ممکن  نسبت به لایروبی آن‌هار بین مزارع  خویش اقدام نمایند.

خرمی افزود: از بهمن ماه سال 1399 که برنامه‌ریزی و اجرا برای سال زراعی جاری را آغاز نمودیم، تمامی ایستگاه‌های پمپاژ نیازمند به سرویس را  تجهیز و راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر 454 ایستگاه پمپاژ آب با 910 پمپ دیزلی، برقی آماده بهره‌بردای داریم.

وی با یادآور شدن کاهش بارش‌ها در گیلان و کشور به نسبت سال گذشته و بلندمدت گفت: بر اساس وضع موجود چاره ای جز رعایت تقویم زراعی و برنامه نوبت بندی آب کشاورزی را  نداریم و درخواست ما از کشاورزان زحمتکش این است که با اعتماد به ثمربخش بودن برنامه نوبت‌بندی آب کشاورزی، تقویم زراعی را رعایت کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70876
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن