صنعت-معدن-تجارت

تأثیر رقابت در بازار خودرو

سالهاست در کشور ما در مورد رقابت در بازار خودرو مجادله می‌شود. برخی حمایت بی‌قید و شرط از خودروسازان داخلی را اشتباه می‌دانند. زیرا این تضمین فروش موجب شده کیفیت محصولات آنها تغییر چشمگیری نداشته باشد. در دنیا نیز همیشه رقابت عامل محرک خوبی برای تولید محصولات بهتر بوده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، سالهاست در کشور ما جدال فراوانی برای لزوم ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور صورت می‌گیرد. مسئولین و البته خودروسازان بر این باورند که این صنعت نوپا نیاز به حمایت همه جانبه دارد. در مقابل، بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که کارخانجات داخلی از فروش محصولات خود اطمینان دارند تلاشی برای بهبود کیفیت و ارتقای محصولات خود نمی‌کنند.

البته نکته مهم این است که در این جریان، مسئله واردات خودرو به عنوان رقیب جدی کارخانجات داخلی مطرح می‌شود که موضوع را پیچیده‌تر می‌سازد. ولی اصل لزوم رقابت، حقیقتی است که در تمام دنیا کارایی آن اثبات شده است. ما در این مطلب برخی از بزرگترین رقابت‌ها در عرصه خودروسازی را معرفی می‌کنیم.

رقابت دو غول خودروسازی آلمان: بی‌ام‌و در برابر مرسدس بنز

این دو شرکت بزرگ آلمانی بیش از یک قرن سابقه دارند ولی تنها چند دهه است که به رقابت جدی با یکدیگر مشغولند. در ابتدا بی‌ام‌و تنها در حوزه ماشین‌های خانوادگی سریع و مرسدس بنز در حوزه اتومبیل‌های لوکس فعالیت می‌کردند. اما در دهه 1980 این دو شرکت بزرگ با ورود به قلمرو یکدیگر وارد رقابتی جدی با یکدیگر شدند.

مرسدس بنز W123 و بی‌ام‌و سری 5 نسل E28 اولین محصولاتی بودند که نشانه آغاز رقابت این دو برند بود. پس از آن دو محصول مرسدس بنز W124 و بی‌ام‌و E34 بودند که شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. این رقابت هنوز هم ادامه دارد و این دو برند آلمانی برای تولید محصول بهتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

البته این دو شرکت رقابتی سالم و سازنده با یکدیگر دارند و حتی در مواردی مانند راه‌اندازی برنامه‌های خدمات و یا تحقیق و توسعه در زمینه فناوری خودران در آینده با یکدیگر همکاری نیز می‌کنند.

رقابت دو غول خودروسازی ایتالیا: لامبورگینی در برابر فراری

داستان رقابت این دو برند به قدری جدی است که گفته می‌شود اساساً فروچو لامبورگینی برای اینکه از تعمیر ماشین فراری خود خسته شده بود و برای تولید محصولی بهتر از فراری این شرکت را تأسیس کرد. البته اولین محصول لامبورگینی در سطح رقابت با فراری نبود. اما تولید مدل افسانه‌ای میورا در سال 1966 توسط لامبورگینی آغاز رقابت با فراری بود.

میورا را می‌توان اولین اتومبیل کلاس سوپراسپرت دانست که پس از آن فراری برای رقابت با آن اولین اتومبیل جاده‌ای 12 سیلندر خود را تولید کرد. رقابت این دو برند همچنان ادامه دارد. گرچه در بخش ماشین‌های جاده‌ای و شهری هریک از آنها مشتریان خاص خود را دارند ولی در دنیای موتوراسپرت لامبورگینی هم‌سطح فراری نیست.

رقابت دو غول خودروسازی فرانسه

رقابت دو غول خودروسازی فرانسه: پژو در برابر رنو

غول‌های خودروسازی فرانسه بیش از یک دهه است که در بازار داخلی و خارجی به رقابت مشغولند. در یک بررسی کلی می‌توان گفت رنو برنده این رقابت طولانی بوده است. البته در بازه‌های کوتاه مدتی پژو توانست از رنو پیشی بگیرد ولی در مجموع رنو برنده این رقابت است.

هم‌اکنون نیز این رقابت به نوعی ادامه دارد. در سالهای اخیر پژو با گسترش کارخانجات خود بزرگترین گروه خودروسازی فرانسوی را تشکیل داده است اما هنوز آمار بالاترین فروش در اختیار رنو است.

نتیجه‌گیری

تضمین فروش محصولات و نبود رقیب جدی در بازار می‌تواند سبب رکود و در جا زدن در هر حوزه‌ای باشد. این همان نقطه ضعف بزرگ صنعت خودروسازی ایران است که با گذر زمان کیفیت محصولات آن تغییر چشمگیری نداشته است. اما برندهای خارجی تنها گزینه برای ایجاد رقابت در بازار خودرو نیستند.

چرا بخشی از حمایت‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان نظیر شرکت‌های تولیدکننده خودروی برقی ایرانی اختصاص نمی‌یابد؟ این اقدام هم سبب ایجاد رقابت در بازار داخلی می‌شود هم فرصت ورود به بازار جدید اتومبیل‌های برقی را در اختیار جوانان مستعد ایرانی قرار می‌دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65562
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن