بانک-بیمه-بورس

بورس دیگر از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند

در دو سال اخیر اتفاقات عجیبی در بازار بورس کشورمان رخ داد. از رکورد رشد 180 درصدی سهام تا رکودی سنگین که نسبت به هیچ عاملی روی خوش نشان نمی‌دهد. افراد زیادی که با امید سودهای کلان و بدون دانش بازار وارد بورس شده بودند این روزها با ضررهای سنگین از بازار خارج می‌شوند. در این شرایط هیچ کس دیگر جرأت اظهارنظر و یا پیش‌بینی بازار را ندارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، بازار بورس در دو سال اخیر تغییر و تحولات غریبی را تجربه کرد. این روند از رکورد عجیب رشد 180 درصدی تا رکودی که فعلاً هیچ ترفندی نتوانسته آن را خنثی کند همه و همه به دور از قواعد همیشگی بازار بودند. تمام افرادی که در زمان صعود بی‌سابقه بازار بی‌توجه به هشدار کارشناسان، تمام سرمایه و حتی هست و نیست خود را وارد بازار سرمایه کردند حالا در سقوط سنگین بازار گرفتار شدند.

فهرست بلند بالای تازه‌واردان بورس هم که قرار بود سرمایه‌گذاری اصولی را بیاموزند دست از پا درازتر راه خروج را در پیش گرفتند. اکنون شرایط شاید از همیشه سخت‌تر است زیرا دیگر نه بازار مطابق قواعد همیشگی پیش می‌رود و نه هیچ کارشناسی توانایی و جرأت پیش‌بینی بازار را دارد.

خیانت یا حقیقت بورس؟

در همان زمان که دولت با افتخار مردم را به بازار بورس فرا می‌خواند و صحبت از یک تحول بنیادین در تغییر نگرش مردم نسبت به بازار بورس بود هشدار کارشناسان مجرب بازار آغاز شد. کارشناسان بسیاری تلاش کردند در عین ستایش اقدام دولت برای جذب سرمایه‌های مردم به بازار بورس نسبت به عواقب سرمایه‌گذاری بدون دانش بازار هشدار دهند.

گرچه در فضای گل و بلبلی که همه از سودهای کلان خود راضی بودند کمتر کسی به این حرفها اعتنا می‌کرد. اما حالا و پس از ماهها ریزش بازار آنچه به بی‌اعتمادی جامعه دامن زده است شبهات مطرح شده در مورد خیانت به مردم است. اینکه تمام آن اقدامات، برنامه‌ای برای جذب سرمایه مردم بوده و این ریزش بازار از قبل قابل پیش‌بینی بوده است.

البته از لحاظ منطقی، دولتی که بدترین روزهای خود را با کمترین حمایت مردمی سپری می‌کرد بعید است با چنین اقدامی عامدانه تیشه به ریشه اعتماد عمومی بزند. باید توجه داشته باشیم اگر اقدام دولت در دعوت مردم به بورس با رشد بازار همراه می‌شد قاعدتاً محبوبیت دولت در میان مردم افزایش می‌یافت.

بنابراین اگر خیانت و تعمدی در ریزش بازار بورس صورت گرفته باشد می‌تواند به انگیزه به صفر رساندن محبوبیت دولت در میان مردم نیز باشد. باید امیدوار بود رویکرد قاطعانه قوه قضائیه در برخورد با فساد مشمول این جریان نیز شده و خیلی زود مشخص شود این اتفاقات حاصل واکنش طبیعی بازار بوده و یا خیانتی در حق مردم رخ داده است.

سقوط بازار بورس

عامل مخربی به نام هیجان

با در نظر گرفتن تمام احتمالات نمی‌توان تأثیر رفتار هیجانی سهامداران در وضعیت فعلی بازار بورس را نادیده گرفت. هیجان بازار بورس یکی از عوامل مخربی است که به سادگی می‌تواند رفتار سهامداران به ویژه سهامداران تازه‌وارد را تحت تأثیر قرار دهد.

کسی که دانش بازار و توانایی شناسایی سهام ارزنده را نداشته باشد ناگزیر با جریانات ایجاد شده در بازار حرکت می‌کند یا به سیگنال‌دهی فرد یا افرادی که مدعی شناخت بازار هستند اعتماد می‌کند. اما اگر این جریان‌سازی و سیگنال‌دهی بازی صوری فرد یا افرادی برای کسب منفعت شخصی باشد این افراد همه سرمایه خود را به سادگی از دست می‌دهند.

در این چند ماه بازار به هیچ یک از قواعد سالهای گذشته روی خوش نشان نداده است. بسیاری امیدوار بودند رشد روزهای آخر سال یا رشد حاصل از تغییر رویکرد آمریکا سبب صعود بازار بورس شود که این اتفاق رخ نداد. ولی هم‌اکنون بسیاری از کارشناسان، ریزش بیشتر بازار را بعید می‌دانند. اغلب آنها معتقدند با خروج سهامداران حقیقی، هیجان بازار تخلیه شده و بازار روندی با نوسان کم خواهد داشت.

بنابراین اگر جزو معدود افرادی هستید که این اتفاقات را به عنوان تجربه بازار بورس پذیرفتید اندکی بیشتر صبوری کنید و تلاش کنید این زمان را به شناسایی سهام ارزشمند به دور از جریانات بازار اختصاص دهید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66506
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن