مناطق آزاد-گردشگری

بهترین جاهای گردشگری و توریستی شهرهای زیباکنار و صومعه‌سرا کدامند؟

همواره مسیرهای منتهی به شمال ترافیک سنگینی دارد و این به دلیل طبیعت بکر و خیره‌کننده شهرهای شمالی است. منطقه شمال در تمام فصول سال مسافران زیادی را از سراسر نقاط ایران به سوی خود می‌کشاند.  گیلان یکی از شهرهایی توریستی و گردشگری در ایران است. شهر گیلان در مقایسه با سایر شهرهای شمالی، طبیعت نسبتا دست نخورده‌تری دارد و از جاذبه‌های گردشگری فراوانی هم برخوردار است. برای اطلاع از مظنه خرید یا اجاره ویلا در گیلان به سایت‌هایی چون دیوار، شابش، کیلید و دو نبش سری بزنید.

 زیبا کنار

از جمله شهرهای محبوب شمال ایران زیباکنار است. داشتن آب و هوای پاک و تمیز و جاذبه‌های گردشگری متنوع موجب شده افراد زیادی برای بازدید و تفریح به این منطقه بیایند. همچنین اکثر افراد قصد خرید و اجاره ویلا و اقامت طولانی در زیباکنار را دارند. از جمله مزیت‌های این شهر فاصله‌اش با شهرهای اطراف است. فاصله زیباکنار تا شهر رشت حدوداً ۴۰ کیلومتر مربع است. اگر قصد عزیمت به زیبا کنار را دارید، در قدم اول باید با نقاط گردشی این شهر آشنا شوید تا با خیالی راحت سفر کنید.

 پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق از جمله پارک‌های ملی ایران است که در دل باتلاقی به نام «باتلاق بوجاق» قرار دارد. پارک ملی بوجاق به دلیل داشتن بیش از ۲۰۰ نوع گونه جانوری مکانی حفاظت شده است. اکثر این جانوران را دوزیستان و پرندگان تشکیل می‌دهند. اگر به پارک ملی بوجاق بروید، در هر قدمی تان پرندگانی مانند پلیکان، فلامینگو، غاز خاکستری، طاووس و بسیاری دیگر از انواع حیوانات را می‌بینید. برای این که به این پارک زیبا برسید، باید از کنار رودخانهٔ اوشمک به سمت دریای خزر گذر کنید.

ساحل حاجی بکنده

مناطق ساحلی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرهای شمالی محسوب می‌شوند. عوامل متعددی چون؛ تفریحات دریایی، قایق سواری، ماهیگیری، قدم زدن روی شن‌های نرم، کمپ زدن و… مناطق ساحلی را به یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری تبدیل کرده است. شهر زیباکنار به لطف همسایگی با دریا، مناطق ساحلی دل‌انگیزی دارد. ساحل حاجی بکنده، ساحلی معروف و محبوب در زیباکنار به شمار می‌آید که انواع مکان تفریحی و اقامتی برای مسافران و گردشگران لحاظ شده است. با طی مسافتی حدود ۸ کیلومتر از غرب زیباکنار به ساحل حاجی بکنده خواهید رسید.

 سایر مکان‌های دیدنی زیبا کنار

با چند دقیقه رانندگی از شهر زیباکنار، می توانید به مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری این شهر برسید. از مهم ترین جاذبه‌های دیدنی و تفریحی این شهر می‌توان؛ به ساحل مروارید، رودخانه انزلی، ساحل چمخاله، منطقه تجاری تفریحی کاسپین، رودخانه اوشمک و پل چوبی کیاسر، اشاره کرد.

 صومعه سرا

صومعه‌ سرا یکی از شهرهای شمالی کشور است که در استان زیبای گیلان قرار دارد. صومعه سرا در غرب شهر رشت و با فاصله ۲۸ کیلومتر مربعی از این شهر قرار گرفته است. صومعه سرا از جهت شمال به انزلی، از جهت جنوب به فومن، از جهت غرب به ماسال، شاندرمن و تالش دولاب و از سمت شرق به رشت و شفت متصل می‌شود. صومعه‌سرا متشکل از سه بخش تولم یا تولمات، میرزا کوچک و مرکزی تشکیل شده و مساحت آن ۵۸۸ مترمربع است. گویش مردم صومعه‌سرا به دو بخش «گیلکی» یا «بيه پس» تقسیم می‌شود. شهر زیبای صومعه سرا جاذبه‌های تاریخی و تفریحی فراوانی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 مناره آجری کسگر

مناره‌ٔ آجری «کسگر» یا مناره‌ٔ «بازار»، اثری است که قدمتش به دوران سلجوقیان بر می‌گردد و از جمله آثار ملی صومعه سرا به شمار می‌آید. مناره آجری در ابتدا ۳۰ متر ارتفاع داشته که بخشی از مناره به دلیل زلزله سال ۱۳۶۹ فرو ریخته است. قطر مناره در پایه هفت متر و در بخش فوقانی ۲٫۳۵ متر محاسبه شده است. مناره آجری شکلی مخروطی داشته و اکثر قسمت‌های آن کاملا بدون تزیین است. به غیر از قسمت فوقانی که با دو نوار آجرکاری تزئین شده است. مناره آجری کسگر در ۹ کیلومتری غرب صومعه سرا قرار دارد.

 منطقه جنگلی و کوهستانی تنیان

دهستان تنیان، منطقه‌ای خوش آب و هوا است که چشم‌اندازهای دیدنی دارد. این منطقه از سه جهت توسط کوهستان محاصره شده است. این منطقه جزء تفریحگاه‌های ییلاقی در صومعه سرا به حساب می‌آید. دهستان تنیان چشمه‌ها، رودخانه‌های زیبا و روستاهای تماشایی دارد. از جمله روستاهای تنیان می‌توان روستای قرق محله، نارنج پره، لیلکه پشته، سیاه خانی، شانده، لاربسر و خون آبکش، تازه آباد، رشته پلنگان و گیل محله را نام برد. هر کدام از این روستاها طبیعت و زیبایی خاص خود را دارند. نقاط تفریحی و تماشایی تنیان شامل؛ دشت پلنگان با درختان صنوبر و توسکا، تالاب، جنگل روستای سیاه کوه با درختان افرا، غار خونابکش، بقعه سید علی اصغر و علی اکبر تنیان در روستای سیاه‌خانی معروف به بقعه گردَه‌کوه و امامزاده دوال کوه یا دو عالم کوه از جاذبه‌های مذهبی این منطقه است. تنیان در ۲۰ کیلومتری صومعه سرا قرار گرفته است.

 تالاب نرگستان

تالاب نرگستان در روستای نرگستان که یکی از نزدیک‌ترین روستاها به تالاب انزلی است، قرار دارد. نام تالاب نرگستان از ترکیب دو کلمه نرگه و ستان به وجود آمده زیرا در گذشته این منطقه محل داد و ستد و برگزاری بازار محلی بوده است. «نرگه» به معنی محل شکار دسته‌جمعی و «ستان» جا و مکان معنی می‌شود. علاوه بر اهمیت زیست محیطی که این روستا دارد، یکی از علل مهم بودن روستای نرگستان، شکل‌گیری هستهٔ اولیه‌‌ٔ نهضت جنگل در این روستا است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=76584
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن