یادداشت

برگ خزان دیده گردشگری استان ؛ سخنی با مهندس ضرغامی

انتخاب تیتر این یادداشت را از شاعر بی بدیل معاصر گیلانی استاد هوشنگ ابتهاج ( سایه ) با عنوان "تو بمان وام گرفته ام " آن جا که غمگنانه ناله سر می دهد : منِ بی کسِ تنها شده یارا تو بمان / همه رفتند از این خانه خدا را تو بمان / من بی برگ خزان دیده دگر رفتنی ام / تو همه بار و بری ، تازه بهارا تو بمان و ...

مهندس ضرغامی ، وزیر وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، چهره شناخته شده فرهنگی و سیاسی کشور است و بیش از آن که سیاسی باشد شخصیتی فرهنگی است و دقیقا به همین دلیل انتخاب آیت الله رئیسی برای این وزارتخانه مهم و فرابخشی بوده است ؛ از این رو ، چون هنوز مدیر استانی میراث مشخص نیست و هر کسی با رابطه و لابی و بدون داشتن صلاحیت های عمومی و تخصصی ، صبح برای مصاحبه به تهران می رود و شب بدون نتیجه بر می گردد؟!؟به عنوان یک رزمنده و جانباز دفاع مقدس که چند سالی است دغدغه هایم را می نویسم و منتشر می کنم ، لازم می دانم به چند نکته اشاره نمایم :
۱- نیازی نیست که بگویم وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یک نهاد فرابخشی و حساس و مهم است و در استانی چون گیلان که یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری داخلی و خارجی است ، این نهاد محرک سایر بخش هاست بنابراین ، حداقل انتظار این است که مدیری انتخاب شود که که قابلیت مدیریتی داشته باشد ، صلاحیت های فکری و تخصصی داشته باشد، بدنام و اشتهار به فساد اداری و اخلاقی نداشته باشد و بتواند در دوره وزارت مهندس ضرغامی تحولی در گیلان ایجاد نماید .
۲- در دوره 8 ساله دولت قبل دو مدیرکل منصوب استان یعنی آقایان علیزاده و انتخابی که هم از نظر فکری و سیاسی به دکتر نوبخت معاون وقت رییس جمهور نزدیک بودند، علاوه بر مشکل مدیریتی با مشکل قضایی مواجه شدند و مدیرکل کنونی میراث استان که سابقه ای جز 5 سال سابقه کار در برنامه و بودجه نداشت با فشار دکتر نوبخت و حمایت یاران سیاسی ایشان، به این سمت منصوب شد . منطقی این است که قبل از انتصاب فرد جدیدی در استان، ماموری اعزام شود که به شما گزارش دهد مدیرکل نابلد و ضعیف و رانتی استان بر پیکر بی‌جان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی چه آورده است ؟ سرمایه گذاران فراری داده شدند، حفاری های غیرمجاز بیشتر شدند . بیمه ها برای خویشاوندان تضمین شود و …
۳- این روزها ظاهرا مد شده است هر مدیر کلی که می خواهد تغییر کند برای جانشین خود برنامه ریزی می کند ؟! این کار دلیل روشنی دارد و مهم ترین دلیل آن ، این است که سلطه قبلی ادامه می یابد و مدیر جدید بایستی از مدیر قبلی و برنامه های او پیروی کند . تاکنون دو نفر از عوامل مدیرکل کنونی میراث به عنوان سرپرست به تهران معرفی شده اند و ظاهرا تا زمانی که تهران تصمیم نگیرد ، معرفی عوامل ادامه خواهد داشت .
۴- گیلان ، نیروی انسانی تحصیلکرده زیادی دارد و انتخاب مدیری توانا و متخصص و سالم و معتقد و ملتزم از بین این نیروها ، کار سختی نیست و در ستاد وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی نیز این نیروها شاغل هستند و می توانند گره از کار فروبسته صنعت گردشگری استان گیلان بگشایند. مسئولیت انتصاب مدیرکل استان با آقای مهندس ضرغامی واستاندار است و مردم قضاوت خواهند کرد که مدیر منصوب ایشان در پایان چه کارنامه ای از خود بر جای خواهد گذاشت . تاکید می کنم استفاده از مهره های سوخته فعلی اداره کل استان جز نابودی بیشتر اداره کل در این ایام عید که همه باید به فکر ستاد سفرهای نوروزی باشند، باری به منزل نمی رسد.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80590
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن