یادداشت

برون سپاری صادرات

درنگاه کلی می توان گفت : واژه برون سپاری به واگذاری انجام فرایندها یا فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار به یک تأمین کننده خارجی تحت قرارداد مشخص اطلاق می‌شود .درواقع برخی از سازمان ها و یا شرکت ها با توجه به وضعیت فعالیت شان ،برخی از امور و یا فرایندهای کسب و کار خود را به عرضه‌کننده‌ای در بیرون از شرکت یا سازمان خود واگذار می کنند . این عمل را برون‌سپاری می‌نامند.البته برون سپاری یک فعالیت کارآفرینانه می تواند دلایل متعددی از جمله صرفه جویی در هزینه ، بازسازی هزینه ، بهبود کیفیت ، افزایش ظرفیت برای نوآوری و موارد دیگری باشد.

خلق و توسعه کسب و کارهاي جدید و تقویت هرچه بیشتر فعالیت های کارآفرینانه، در راستای صادرات، براي تسریع فرآیند رشد اقتصادي کشورها بسیار مهم و حائز اهمیت است. چرا که صادرات نیز به  نوبه خود، بطور فزاینده ای بر کمیت نرخ ارز و شکوفایی بین المللی آن تاثیر می گذارد و باعث توسعه و رشد صنعت، بهره وري و اشتغال می شود. از اینرو کشورها به صادرات توجه ویژه ای دارند و آن را تشویق می کنند و در راستای ترویج و توسعه صادرات تصمیمات مهمی را اتخاذ می کنند و به طور کلی می خواهند میزان صادرات را نسبت به واردات افزایش بدهند. کشورها معمولاً از حمایت های تجاری متشکل از تعرفه، برای افزایش قیمت واردات استفاده می کنند تا به صنایع خود در بازارها برتری بدهند. علاوه براین، همچنین با کاهش حمایت از تجارت و ایجاد روابط تجاری سودمند با دیگر کشورها با آن ها در مورد توافق نامه های تجاری مذاکره می کنند. تسهیل شرایط صادرات می تواند فرصت مناسبی برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها ی کوچک و بزرگ باشد که با شناخت دقیق و صحیح بازارهای خارجی در این حیطه وارد شوند.

برون سپاری صادرات
برون سپاری صادرات

در این حوزه با دو مقوله ی مهم مواجه خواهیم شد، نخست کارآفرینانی که محصولات خود را تولید می کنند و برای فروش محصولات خود متوسل به بازارهای صادراتی شده و در واقع با بازاریابی در آن سوی مرزها، به دنبال مشتریان خود هستند. گروه دوم به نوعی از طریق مهندسی معکوس به این حیطه نگاه می کنند و به دنبال کارآفرینی صادراتی هستند. این افراد با نگاه تولید، هرگز به دنبال نیروی کار و ساخت کارخانه و استفاده از سرمایه های عظیم برای کارآفرینی نیستند.یکی از مهم‌ترین موارد قبل از صادرات کالا، تحقیق بازار صادراتی یا به عبارتی بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف است. آن ها با نگاهی عمیق و بررسی بازارهای صادراتی و نیاز سنجی صادراتی بازارهای خارجی و البته پتانسیل های تولید داخل، با کمترین سرمایه ،بیشترین بازده ی کارآفرینی را به خود اختصاص می دهند. بله، آن ها به دنبال استفاده از اضافه ظرفیت کارخانه هایی که موجود هستند، می باشند و از طریق برند سازی و تبلیغات فضا را برای فعالیت های کارآفرینانه مهیا می نمایند. شرایط اقتصادی این چند سال اخیر ،بسیاری از کارخانه های گوشه و کنار کشور را دچار ورشکستگی و کاهش ظرفیت های تولید نموده است. از اینرو کارآفرینان می توانند، روی بازار هدف خود کار نمایند و مشتریان صادراتی خود را پیدا کرده و محصولات خود را به آن ها ارائه نمایند. در این شرایط شما به جای آنکه توجه خود را بر روی مشکلات تولید متمرکز نمایید، می توانید در زمینه صادرات و فروش هر چه بیشتر محصولات تان کار کنید. در واقع افرادی که دارای خلاقیت هستند ،وقت خود را برای ایجاد کارخانه صرف نمی کنند، بلکه با استفاده از توان اجرایی کارخانه ها برای عملیاتی کردن ظرفیت های خلاق خود بهره می برند و در این میان برای بهره برداری از مجموعه شبکه تولید، باید همواره از استراتژی توسعه و برون سپاری استفاده نمایند. کارآفرینان جوان به یاد داشته باشند که توليد با کيفيت، پشتوانه صادرات موفق است. رقبا در کمین شما هستند و با کوچکترین ضعف، می توانند شما را از گردونه ی رقابت خارج نمایند. در بازار امروز، کارآفرینان برتر دنیا حتی با دارا بودن موقعیتی پایدار در بازار داخلی باز هم در حال جهانی شدن هستند. در پایان باید گفت:امروزه بسیاری از سازمان‌ها به نوعی برون‌سپاری را امری ضروری و حتی نجات‌دهنده یک شرکت یا سازمان  می دانند و به بالتبع  بسیاری دیگر آن را کاری غیرمنطقی و مضر می‌پندارند و ترجیح می‌دهند تا خود تمامی کارها را انجام دهند. در این میان باید تجزیه و تحلیل  نمود تا در زمینه موفقیت  کسب و کار ،رویکردی مناسب را اتخاذ کرد.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=76877
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن