کارآفرینی

برنامه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان تشریح شد

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تا سال 1401 باید ۳۰ درصد از سربازان به شغل مناسب برسند، گفت: برنامه فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح، این است که در یک برنامه ۵ ساله تا سال ۱۴۰۱همه سربازان یک مهارت تخصصی با گواهی‌نامه مناسب و معتبر ملی، دریافت کنند.

به گزارش تفاهم آنلاین، سردار سرتیپ سیدمهدی فرحی-فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ تدبیر از فرماندهی کل قوا در حمایت از سربازان داریم که نصف آن‌ها در باره توانمندسازی و آینده سربازان است، خاطرنشان ساخت: برای اینکه بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم، نقشه راهی تدوین شده است که مصوبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است و ۱۵ شاخص دارد.

وی با بیان اینکه در یک برنامه ۵ ساله تا سال ۱۴۰۱ باید به صددرصد مهارت‌آموزی سربازان در همه کشور برسیم، تصریح کرد: برنامه ما این است که سربازان یک مهارت تخصصی با گواهی‌نامه مناسب و معتبر ملی دریافت کنند و همچنین تا سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد از سربازان باید به شغل مناسب برسند.

عملیاتی ساختن اشتغال پس از خدمت سربازان

سردار سرتیپ فرحی گفت: برنامه ما این است که از امسال بحث اشتغال پس از خدمت سربازان را نیز عملیاتی کنیم. وی افزود: از همین‌رو با وزیر کشور صبحت کردیم و قرار شد که معاونان اقتصادی و اشتغال استانداری‌ها کارگروه ویژه تخصصی تشکیل دهند و مهارت‌آموزی سربازان و اشتغال پس از خدمت سربازان در این کارگروه بررسی شود.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به تشکیل این کارگروه در استان‌ها تصریح کرد: کارگروه اشتغال سربازان در ۳۱ استان تشکیل شده و اعضای آن ۱۵ نفر هستند. آموزش‌ها و مهارت‌های اشتغال نیز در حین خدمت سربازی به سربازان ارائه می‌شود. در این کارگروه مشخص می‌شود که چه مهارت‌هایی در هر استان، شانس بیشتری برای اشتغال دارند و پس از خدمت نیز به این سربازان کمک می‌شود تا باتوجه به مهارتی که آموخته‌اند بتوانند حرفه و شغلی را در همان استان ایجاد کنند.

وظایف کارگروه اشتغال سربازان

سردار سرتیپ فرحی بیان کرد: اعضای این کارگروه دو وظیفه اصلی دارند، ابتدا اینکه مشخص کنند در هر استان شرایط اقلیمی و بومی آن استان چه مهارت‌هایی را می‌طلبد و شانس چه اشتغالی بیشتر است و به فرماندهان نظامی این موضوع ابلاغ شود تا با توجه به علاقه سربازان آموزش داده شود.

به گفته وی، همچنین پس از اینکه خدمت تمام شد، تسهیلات شغلی و اشتغال به سربازان پرداخت شود. همچنین رصد شغلی از جمله وظایف این کارگروه است. ما نیز امیدوارم به زودی اثرات آن را ببینیم.

هر سرباز باید یک مهارت تخصصی فرا گیرد

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد، در سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد و امسال برای حدود ۶۵ درصد از سربازان توانسته‌ایم آموزش‌های مهارت‌آموزی را اجرا کنیم و آن‌ها این آموزش‌ها را فراگیرند. فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم مهارت‌آموزی را تشریح کنیم و هدف آن است هر سربازی که سربازی‌اش تمام می‌شود، یک مهارت تخصصی و پنج مهارت عمومی را فرا گرفته باشد.

این مقام مسئول در ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: مهارت‌های عمومی که هر سرباز باید پنج مهارت را فرا گیرد، شامل مهارت‌هایی مانند امداد و نجات، سبک زندگی، کسب‌وکار، مهارت‌های مالی و حقوقی است. تمامی این مهارت‌ها و موارد گفته شده، ذیل موضوع اصلی سربازی که بحث ایجاد امنیت ملی است، شکل می‌گیرد.
آموزش دوره‌های مهارت‌آموزی از دوره آموزشی به بدنه سربازی انتقال پیدا کرد

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، دوره آموزشی سربازی از دو ماه به یک ماه کاهش یافته، آموزش این ۵ مهارت در دوره آموزشی، لغو و به دوران سربازی منتقل شده است. به گفته سردار سرتیپ فرحی، از ۵۱۲ مهارت تخصصی که طی آزمون و خطاهای مختلف به آن دست یافته‌ایم، هر سرباز باید یکی از آن‌ها را حتماً فرا گیرد، یعنی یک سرباز باید پس از دوره سربازی‌اش، با یک مهارت تخصصی و پنج مهارت عمومی آشنایی داشته باشد.

در شش ماهه دوم سال ۹۹ خلاءهای نیمه اول سال را جبران می‌کنیم

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیرو‌های مسلح ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، از برنامه خود عقب مانده‌ایم که سعی می‌کنیم در ۶ ماهه دوم سال این مسئله را جبران کنیم. قرار بود در سه ماهه ابتدایی سال ۱۵ درصد از ۶۵ درصد برنامه هدف‌گذاری خود را اجرا کنیم و همچنین در سه ماهه دوم ۳۵ درصد و سه ماهه سوم ۷۰ درصد و در نهایت در سه ماهه چهارم 100 درصد این برنامه را اجرا کنیم که به دلیل کرونا، متأسفانه ۱۰ تا ۱۵ درصد از این برنامه محقق نشده است.

وی درپایان گفت: ما از برنامه ۶ ماهه ابتدایی سال، ۴۰ درصد را از دست داده‌ایم و ۶۰ درصد آن محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۹۹ بتوانیم به ۴۵ درصد اهدافمان در حوزه مهارت‌آموزی سربازان برسیم.

گزارش از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=55740
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن