کارآفرینی

بردگیم و سالمندان

انسان ها به مرور زمان و با افزایش سن بی حوصله می شوند و به خصوص در دوران بازنشستگی به دنبال سرگرمی هستند. چه بهتر است که این سرگرمی علاوه بر پر کردن اوقات فراغتشان به تقویت ذهن آنها و جلوگیری از مشکلات ذهنی که با افزایش سن همراه می شود کمک کند. بازی های فکری از پیری مغز جلوگیری نمی کند ولی به بهبود حافظه و هشیاری این افراد کمک بسیاری می کند. بازی های فکری و رومیزی همچنین روی سیستم دفاعی بدن افراد مسن تاثیر گذار است. علاوه بر این انجام این بازی ها باعث افزایش تعامل بیشتر آنها با اطرافیان شده و از گوشه گیری و افسردگی جلوگیری می کند.

بازی های رومیزی یا همان بردگیم ها برای تمامی رده های سنی و ذاتا با هدف تقویت ذهن و مهارت و تعامل افراد طراحی شدند.

در ادامه به معرفی چند بازی مناسب افراد مسن می پردازیم.

بازی های مناسب سالمندان

تعدادی از بازی های مناسب برای سالمندان عبارتند از:

بازی پنتاگو

یک بازی بسیار ساده که بازیکن باید مهره ها را در صفحه بازی قرار دهد و هر بار صفحه را 90 درجه بچرخاند. هرکس بتواند دوز کند برنده است. این بازی باعث افزایش قدرت تحلیل افراد مسن و همچین تقویت حافظه ی آنها می شود.

بازی سودوکو

یک بازی شناخته شده در گروه های سنی مختلف است. به تقویت حافظه کمک می کند بنابراین برای سالمندان هم بسیار مفید است.

بازی اتللو

این بازی از جمله بازی های پیشنهاد شده برای سالمندان است و یک بازی استراتژیک است. بازیکن برای برنده شدن باید حرکات رقیب را حدس بزند. تلاش بازیکن بر این است که تعداد مهره های رنگ مربوط به خودش بیشتر باشد.

بازی جنگا

بازی جنگا نیز برای سالمندان و جلوگیری از فراموشی آن ها بسیار پیشنهاد شده است. مکعب های چوبی باید رو هم چیده شوند و بازیکن ضمن این که یک مکعب را از مکعب های زیر بردارد و روی آن ها بگذارد باید به نحوی ظریفانه این کار را انجام دهد که بهم نریزند.

شطرنج

شطرنج ازجمله بازی هایی است که طرفداران بسیاری داشته و در جلوگیری از فراموشی بسیار موثر و بازی بسیار مناسبی برای سالمندان است.

 

بازی هایو

یک بازی استراتژک است که نزدیک به بازی شطرنج است ولی روی یک صفحه بازی نمی شود.

بازی کالبالئو

این بازی نیز به تقویت حافظه کمک می کند و بازی به این شکل است که به هر بازیکن یک رنگ اختصاص داده میشود و در آخر کسی برنده می شود که تعداد مهره های بیشتری از رنگ مختص خودش جمع آوری کند.

بازی کریدور

در این بازی بازیکن تلاش می کند مهره های خود را به طرف دیگر تخته ببرد و مسیر حرکت حریف را ببندد. بازی استراتژیک است و برای ذهن نوعی ورزش محسوب می شود.

 معیار های انتخاب بازی

انتخاب بازی امری حساس است. چرا که ممکن است بازی ای را بخرید و از آن بازی خوشتان نیاید و آن موقع دیگر دیر است و کار از کار گذشته است! پس حین خرید بردگیم باید به معیارهای زیر توجه داشته باشید.

سن بازیکن: اگر به سن مناسب بازی ها دقت نکنید ممکن است بازی برای شما مناسب نباشد و اصطلاحا دلتان را بزند.

زمان بازی: ممکن است زمان زیادی برای بازی کردن نداشته باشید ولی بازی ای را خریداری کنید که نیاز به زمان زیادی داشته باشد. پس توجه به این معیار، بسیار مهم است.

سبک بازی: شما باید بازی ای را خریداری کنید که به سبک آن علاقه داشته باشید.

تعداد بازکنان: اگر بازی ای را خریداری کنید که مناسب 3 تا 5 نفر باشد ولی شما به بازی ای دو نفره نیاز دارید مشخصا پولتان را هدر داده اید.

میزان سختی بازی: عده ای آسان طلب هستند و عده ای عاشق بازی های سخت هستند. شما جزو کدام دسته هستید؟

قیمت بازی: بودجه شما برای خرید مستقیما به قیمت بازی مربوط می شود.

بردگیم های ساده و ارزان

شاید بهتر باشد برای آشنایی و شروع بازی با بردگیم ها از بازی های ساده و درعین حال ارزان شروع کنید.

بازی قلمرو ستارگان

اولین بازی پیشنهادی بازی قلمرو ستارگان می باشد. هر بازیکن یک فرمانده است که برای محافظت از قلمرو تحت سلطه خود و نابودی حریفش تلاش می کند.

بازی UNO

اونومی یک کلمه اسپانیایی می باشد. تعداد نفرات بازی بین 2 تا 10 نفر است و بیشتر در جمع های خانوادگی و دوستانه بازی می شود.

بازی جالیز

در این بازی بازیکن با کاشت و برداشت محصولات به سود می رسد. همچنین می تواند این محصولات را با دیگران به معامله بگذارد. در ادامه بازی با خرید کود و تراکتور به سود بیشتری رسیده و با جمع آوری امتیاز برنده بازی خواهد شد.

بازی فوتبال بزنیم؟

این بازی بر پایه قوانین استاندارد فوتبال طراحی شده و این امکان را به شما می دهد همه ی حس های جالب فوتبال مثل شوت و پاس و گل و … را در زمان اندکی تجربه کنید.

بازی گربه های انفجاری

در این بازی بازیکن تمام تلاش خود را می کند که منفجر نشود!

بازی دژ

بازیکن تلاش می کند زیباترین و جذابترین شهر را بسازد در پایان بازی کسی برنده است که قدرتمند ترین شهر را ساخته و بیشترین ثروت را به دست اورد.

 

دسته بندی بردگیم

بردگیم ها با عناوین مختلفی دسته بندی می شوند. یکی از این دسته بندی ها بردگیم ها را به سه دسته اروپایی و آمریکایی و آلمانی تقسیم می کند. دسته بندی دیگر برد گیم ها بر اساس ابزاری است که این بردگیم ها را می سازد. در مورد این دسته بندی بازی هایی که تخته ای هستند میتوان به بازی تخته ای تخته نرد، بازی تخته ای Dominoes، بازی تخته ای منچ، بازی تخته ای Scrabble، بازی تخته ای چکرز، بازی تخته ای فتح پرچم، بازی تخته ای دوز، بازی تخته ای شطرنج، بازی تخته ای Monopoly، بازی تخته ای دبرنا و بازی Jenga اشاره کرد.

در ادامه به معرفی چندین دسته بندی دیگر بردگیم ها می پردازیم.

بازی های استراتژیک

بازی های آموزشی

بازی های معمایی (استنباطی)

بازی های اروپایی

بازی های تعاملی

بازی های جاسوسی

بازی های مناسب دورهمی ها

بازی های اقتصادی

بازی های نقش آفرینی

بازی های جنگی

انتخاب بهترین بردگیم

برای انتخاب مناسب ترین بردگیم باید به یک سری از نکات توجه کنیم.

باید در نظر داشته باشید معمولا چند نفره بازی می کنید. بردگیم های مختلف برای تعداد بازیکن های متفاوت طراحی شدند. لازم به ذکر است بعضی از بردگیم ها این امکان را دارند با افزودن کارت و مهره و … تعداد بازیکن ها را افزایش دهیم.

نکته دوم این است که باید توجه کنید قرار است چه مقدار برای خرید برگیم هزینه کنید. بیشتر بردگیم های ایرانی بین 20 تا 300 هزار تومان قیمت دارند و برگیم های وارداتی بین 300 هزار تومان تا 3 میلیون تومان متغیر هستند.

نکته سوم در نظر گرفتن سن بازیکنان است. سن بازیکن اهمیت زیادی دارد. این نکته از نظر اخلاقی نیز از اهمیت بالایی برخودار است. مثلا وقتی قرار است شما با یک کودک بازی کنید باید در نظر داشته باشید بازی هایی که در آن قرار است مفاهیمی مثل دروغ و بلوف و … باشد برای آن ها مناسب نیست.

برای خرید بهتر به شما پیشنهاد می کنیم به فروشگاه هایی مثل بازیسل مراجعه کنید تا از مشاوره رایگان آن ها بهره ببرید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=71122
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن