مناطق آزاد-گردشگری

برای تفریح در مشهد کجا بریم؟

از حرم مطهر امام‌رضا (ع) و بارگاه ملکوتی ایشان که قلب تپنده شهر به‌شمار می‌آید تا بناهای تاریخی باشکوه، باغ‌های سرسبز و پارک‌های دل‌انگیز و مناظر طبیعی خیره‌کننده، همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا مشهد را به مقصدی بی‌نظیر برای هر مسافری تبدیل کنند. خوشبختانه و به‌لطف خطوط ریلی گسترده و بلیط قطار مشهد فرصت بازدید از مشهد برای بسیاری از افراد فراهم شده است. در این مقاله، سفری کوتاه به این شهر پرجاذبه خواهیم داشت و با گوشه‌ای از فرصت‌ها و اماکن تفریحی اعم از جاذبه‌های طبیعی، باغ‌ها، پارک‌ها و آثار تاریخی مشهد، آشنا خواهیم شد.

جاذبه‌های طبیعی مشهد

مشهد دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است که به‌عنوان بخشی از مراکز تفریحی مشهد، هرساله هزاران گردشگر و مسافر را از اقصی‌نقاط ایران به خود جذب می‌کنند. در ادامه، به معرفی برخی از این جاذبه‌های طبیعی پرداخته و سفری کوتاه به قلب طبیعت مشهد خواهیم داشت.

چالیدره

 چالیدره یکی از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تفریحی مشهد است که در غرب این شهر و در فاصله ۳۰کیلومتری از مرکز آن واقع شده است. در سال‌های اخیر، این منطقه توریستی گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. چالیدره امکانات متنوع و متعددی برای تفریح و خوش‌گذرانی دارد. ازجمله این امکانات می‌توان به دریاچه مصنوعی زیبا، تله‌کابین، بانجی‌جامپینگ، ماهیگیری در دریاچه، برج گردان، زیپ‌لاین، رستوران و کافی‌شاپ‌، اشاره کرد.

طرقبه

طرقبه به‌دلیل موقعیت کوهستانی از آب‌وهوای دلپذیری برخوردار است. وجود رستوران‌ها و کافه‌های متعدد با غذاهای خوشمزه و معروف، طرقبه را به مقصدی ایده‌آل برای صرف غذا و لذت‌بردن از طبیعت تبدیل کرده است؛ علاوه‌براین، امکانات تفریحی متنوعی مانند مجتمع سوارکاری، مجتمع ورزشی، باغ‌وحش و مراکز خرید در طرقبه وجود دارند که آن را به مکانی مناسب برای تفریح و سرگرمی برای تمام سنین تبدیل کرده است.

غار مغان

غار مغان تنها جاذبه طبیعی مشهد است که آدرنالین واقعی به شما می‌دهد. اگر به‌دنبال تجربه‌ای هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد هستید، غارنوردی در غار مغان را امتحان کنید. این غار با تونل‌های سنگی تاریک و مسیرهای چالش‌برانگیز، مکانی ایده‌آل برای کوهنوردان و غارنوردان حرفه‌ای است.

باغ‌ها و پارک‌ها

همان‌طورکه قبلا اشاره شد، به‌لطف خطوط ریلی گستره و بلیط قطار ارزان، فرصت بازدید از مشهد برای بسیاری فراهم شده است. در ادامه، به معرفی برخی از این پارک‌ها و باغ‌های سرسبز می‌پردازیم.

باغ گیاه‌شناسی مشهد

 باغ گیاه‌شناسی مشهد، با وسعت ۴۵ هزار مترمربعی و تنوع بی‌نظیر گل‌ها و گیاهان، بهشت زمینی برای علاقه‌مندان به طبیعت است. تماشای این باغ شاید به بیش از یک روز زمان نیاز داشته باشد. باغ گیاه‌شناسی مشهد، مکانی ایده‌آل برای تفریح، آموزش و پژوهش است. علاقه‌مندان به گل و گیاه، عاشقان طبیعت و درواقع هر کسی که به‌دنبال تنفس در هوایی پاک و لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعت است، می‌تواند از این باغ زیبا دیدن کند.

پارک ملت

پارک ملت مشهد یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر است. اگر در فروردین‌ماه به مشهد سفر می‌کنید، تماشای لاله‌های رنگارنگ این پارک را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. بخش بزرگی از بلوار این پارک در این ماه به کاشت لاله‌های درشت و خوش‌رنگ اختصاص داده می‌شود و منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را به‌وجود می‌آورد. ازجمله این امکانات می‌توان به دریاچه، چرخ‌وفلک بزرگ، اسکای‌فلایر، اسکیت‌برد، سورتمه و … اشاره کرد.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد، اولین پارک این شهر و یکی از جاذبه‌های گردشگری آن است. این پارک در مرکز شهر واقع شده و با درختان قدیمی و سرسبز خود، فضایی آرام و دل‌انگیز را برای گذراندن اوقات‌فراغت فراهم می‌کند. در پارک ملی مشهد می‌توانید از سردیس مشاهیر بزرگ ایران مانند خواجه نصیرالدین طوسی دیدن کنید.

مجموعه باغ خونی

باغ خونی یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. نام این باغ برگرفته از زبان پهلوی است و به معنی “باغ چشمه” است. هدف از ساخت باغ خونی، معرفی نمادی تمام‌عیار از باغ‌های ایرانی برای آیندگان بود.

پارک ژوراسیک

در گوشه‌ای از باغ گیاه‌شناسی مشهد، پارکی با نام “پارک ژوراسیک” قرار گرفته که دنیای شگفت‌انگیز دایناسورها را به شما نشان می‌دهد. در این پارک، می‌توانید با سی دایناسور کوچک و بزرگ که صدا نیز تولید می‌کنند، حیوانات ماقبل تاریخ و مجسمه‌های غول‌پیکر آن‌ها آشنا شوید و سفری هیجان‌انگیز به گذشته‌های دور داشته باشید.

بناها و آثار تاریخی

مشهد، گنجینه‌ای از بناها و آثار تاریخی را نیز در خود جای داده است که هرساله گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به‌سوی خود می‌کشاند. برخی از این آثار تاریخی پربازدید شهر مشهد به شرح زیر هستند.

آرامگاه فردوسی در طوس

طوس، شهری تاریخی در نزدیکی مشهد و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم اطراف مشهد محسوب می‌شود که در سفر به مشهد نباید از آن غافل شد. طوس، به‌عنوان مهد فرهنگ و تاریخ ایران، معروف‌ترین جاذبه‌اش آرامگاه فردوسی، شاعر حماسه‌سرای شاهنامه است.

باغ نادری

باغ نادری یکی از جاذبه‌های تاریخی مشهد است که آرامگاه نادرشاه افشار، بنیان‌گذار سلسله افشاریه، در آن واقع شده است. علاوه‌بر آرامگاه نادرشاه، موزه‌ای نیز در محوطه باغ نادری وجود دارد که در آن می‌توانید با اشیا و لوازم مربوط به دوره افشاریه آشنا شوید. باغ نادری با ترکیب آرامگاهی باشکوه، باغی سرسبز و موزه‌ای جذاب، مکانی ایده‌آل برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران است.

حمام مهدی قلی‌بیک

حمام مهدی قلی‌بیک، یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های قدیمی مشهد و از جاذبه‌های تاریخی این شهر است که در دوران صفویه بنا شده است. این حمام که با نام‌های حمام شاه و حمام رضوی نیز شناخته می‌شود، با مساحتی حدود دو هزار مترمربع، دارای معماری چشم‌نواز و تزیینات کاشی‌کاری و نقاشی‌های دیواری فاخر است.

جمع‌بندی

برای سفر به مشهد با بلیط قطار ارزان، کافی است به وب‌سایت فلای تودی وارد شوید و بلیط قطار مشهد به تهران را خریداری کنید. همه‌چیز در وب‌سایت فلای تودی ساده است. شما به‌راحتی و به دور از هرگونه پیچیدگی می‌توانید بلیط قطار مشهد را تهیه کرده و با آسایش و آسودگی خاطر سفر خود را آغاز کنید. فلای تودی یک وب‌سایت تخصصی است که با بهره‌گیری از تیم مجرب و متخصص و با پشتیبانی 24ساعته و با ارائه خدمات متنوع، در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند. ازجمله خدمات فلای‌تودی عبارت‌اند از: رزرو هتل، فروش بلیط قطار و هواپیما، ترانسفر مسافر و برگزاری تورهای گردشگری و انواع خدمات متنوع دیگر.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=104348

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن