اقتصادی

برای ایجاد اشتغال، آزمون و خطا بس نیست؟

ایجاد اشتغال لازمه سلامت اجتماعی و زمینه‌ساز توسعه هرکشوری است. لذا باید در تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اشتغالزایی نهایت تخصص و تجربه به کار برده شود. عدم موفقیت در کنترل آمار بیکاری بیانگر غلط بودن تصمیمات اتخاذ شده است. بنابراین بهره‌گیری از تجربه سایر کشورها در این حوزه بهترین گزینه است.

به گزارش تفاهم آنلاین، ایجاد اشتغال از مسائل اساسی هر کشوری است که زنجیره‌ای از پیامدها و آثار را به همراه دارد. وجه اقتصادی تنها یکی از ابعاد این مسئله است و ابعاد اجتماعی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اشتغال پایدار ضامن سلامت اجتماعی و لازمه توسعه هر کشوری است. در مقابل، بیکاری پیامدهای منفی فراوانی به جامعه تحمیل می‌کند و مانع بزرگی در مسیر پیشرفت جامعه محسوب می‌شود.

متأسفانه در جامعه ما رشد مداوم آمار بیکاری بیانگر آن است که طرح‌های ارائه شده کارایی لازم را نداشته‌اند.

بررسی تجربه سایر کشورهای دنیا در زمینه ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری بیانگر مجموعه‌ای از اصول اقتصادی است که برای تمام کشورها قابل استفاده است.

مدیریت تسهیلات بانکی

نظام بانکی کشور نقش مهمی در مدیریت اقتصادی کشور دارد. نحوه ارائه تسهیلات مالی، نظارت بر بازپرداخت و نرخ بهره بانکی هریک نقش مؤثری در فعالیت‌های اقتصادی دارند.

در واقع مدیریت صحیح تسهیلات بانکی موجب می‌شود این تسهیلات در حیطه حمایت از تولید داخلی، کارآفرینی و بنگاه‌های کوچک و متوسط صرف شود.

چنین حمایتی می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی کشور را هموار سازد. ضمن اینکه نرخ بهره بانکی نیز باید به گونه‌ای تعیین شود تا کمترین فشار به این قشر وارد شود.

معافیت مالیاتی هدفمند

مالیات، حربه قدرتمندی است که دولت می‌تواند در مواقع لزوم آن را بکار گیرد. وقتی هدف، ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری است ارائه معافیت‌های مالیاتی به کارفرمایان سبب ترغیب ایشان برای استخدام افراد می‌شود.

علاوه بر آن ارائه معافیت مالیاتی برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم یا ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار از دیگر نمونه‌های کاربرد این ابزار است.

ایجاد شبکه اطلاعاتی از ظرفیت‌های اشتغال

اطلاعات دقیق از منابع، شرایط و ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور برای ایجاد اشتغال بسیار اهمیت دارد. ایجاد یک شبکه اطلاعاتی و ارائه طرح‌های اشتغالزایی به سرمایه‌گذاران می‌تواند تحول بزرگی در فرایند ایجاد اشتغال در کشور ایجاد کند.

البته به شرطی که این طرح‌ها بر مبنای نظرات کارشناسان بومی طراحی شده و ارزشیابی شده باشند. شاید بسیاری از افرادی که سرمایه خود را صرف واردات کالا می‌کنند اگر از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور باخبر شوند به یک تولیدکننده و کارآفرین تبدیل شوند.

حمایت از کسب و کارهای کوچک

تحقیقات فراوانی در دنیا صورت گرفته که نشان می‌دهد در سالهای اخیر اشتغالزایی بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیار بیشتر از صنایع بزرگ بوده است.

مضاف بر اینکه کسب و کارهای کوچک به سرمایه کمتری نیاز دارند و راه‌اندازی آنها با منابع محدود مالی نیز امکان‌پذیر است.

بسیاری از این کسب و کارها تنها به کمی حمایت دولتی نظیر معافیت مالیاتی نیاز دارند تا بتوانند جایگاه خود را تثبیت نموده و روی پای خود بایستند.

سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه اشتغال

وقتی صحبت از حمایت دولتی می‌شود تنها حمایت مالی مدنظر نیست. دولت به دلیل وسعت و قدرتی که دارد می‌تواند به طرق دیگری نیز نقش حامی ایفا کند.

به عنوان مثال فرض کنید ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان در دستور کار دولت قرار دارد. کافی است دولت از کارآفرینان روستایی حمایت کند تا فعالیت اقتصادی و جریان زندگی در روستا رونق یابد.

دولت می‌تواند ادارات خود را موظف کند تا بخشی از مایحتاج خود را از تولیدات روستایی تهیه کنند. یا برای استخدام بومیان منطقه به کارفرمایان روستایی امتیازاتی نظیر معافیت مالیاتی اعطا کند.

گرچه اقدامات مؤثری در زمینه اشتغالزایی در کشور ما اجرایی شده ولی هنوز رشد بالای آمار بیکاری کنترل نشده است. لذا باید گفت بکارگیری تجربیات موفق دنیا در حوزه اشتغال بدون شک در مقایسه با آزمون و خطای راههای جدید، هزینه و زمان کمتری نیاز دارد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56475
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن