کارآفرینی

بایدها و نباید های شرکای کاری ؟

در شروع کسب و کار، شاید سئوالی در زمینه داشتن شرکای کاری به ذهن تان خطور نماید.پس در شروع کسب و کارتان، دو راه پیش رو دارید: یا کسب‌ وکارتان را به تنهایی یا آن را همراه با یک شریک تجاری شروع کنید.

بیشتر کارآفرین‌ها ایده‌هایی دارند که اجرای آنها بدون کمک دیگران امکان پذیر نیست. اینجاست که در دوراهی گرفتن شریک کاری قرار می گیرند. چرا که برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها، گرفتن شرکای اقتصادی ،کار چندان ساده ای هم نباشد. در واقع انتخاب شریک مناسب همچون یک شمشیر دو لبه است که از یکسو نه تنها به عنوان یک نقطه ی قوت در کسب و کار شما نقش ایفا می کند، بلکه می تواند آینده شغلی شما را متحول سازد. اما درست در نقطه ی مقابل شاید نه تنها برای کسب و کارتان منفعتی نداشته باشد، بلکه باعث تجربه ی شکستی تلخ در مسیر کاری افراد باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کسب و کارهای بزرگ و کارآفرینان مطرح جهان هم از این شراکت در شروع کارشان استفاده کرده‌اند. اپل را  “استیون وزنیاک و استیو” و یا مایکروسافت را “پل آلن و بیل‌ گیتس” پایه ‌گذاری کردند که البته تاکنون ،یکه تازهای تکنولوژی بوده اند.  البته باید دیدتان هم به مقوله ی شراکت تغییر کند. بسیاری شراکت را از روی سلیقه ی شخصی خود بنا می کنند در حالیکه شراکت ها باید بر مبنای شایستگی ها و نیاز مهارت‌ ها صورت پذیرد. بسیاری از افراد با بیان ضرب المثلی نام آشنا ، اگر شریک خوب بود، خدا هم شریک داشت، از گرفتن شریک امتناع می ورزند. در حالیکه اگر شراکتی بر مبنای اصول پایه ریزی شود ،می تواند تضمین کننده ی موفقیت کسب و کارتان باشد.  اما چرا غالب کارآفرینان، که درامر شراکت دچار ضرر و زیان شده اند ،از گرفتن شریک می هراسند؟ قطعا یکی از دلایل اصلی این است که به درستی نمی‌دانند که در انتخاب شرکای کاری چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشند.

شریک، لزوماً دوست شما نیست و یک رابطه دوستی خوب، نشان دهنده یک شراکت خوب و یا حتی متوسط هم نیست. چرا که تجربه نشان داده است که بهترین دوست ها ،بدترین شرکای کاری، برای امور اقتصادی بوده اند. در گام اول مطمئن شوید که به عنوان یک شریک تجاری تفاهم دارید. باید اخلاق کاریتان تا حدودی شبیه به هم باشد و تا حدودی هدف های مشترک نسبتا نزدیک داشته باشید.

یکی از عوامل موفقیت در شراکت های کاری، سازش پذیری در اهداف مالی و موفقیت هاست. اهداف طرفین باید نزدیک به هم و البته مشترک باشد. اگر هدف اول کسب سود است ،باید طرفین هم هدف باشند. اما اگر یکی از شرکاء بدنبال کسب سود و دیگری کسب شهرت باشد، قطع به یقین این ناهمسویی، آن ها را دچار مشکل خواهد کرد.

شرکای کاری
شرکای کاری

بسیاری از کارشناسان حوزه ی کسب و کار بر این عقیده اند که انتخاب یک شریک کاری به اندازه‌ ی انتخاب همسر مهم است و می تواند در زندگی شما تاثیرگذار باشد. از احساسی بودن در شراکت بپرهیزید و سعی کنید ،همه چیز را ثبت کنید.البته بسته به نوع کسب و کارها، ثبت موارد حقوقی متفاوت است، اما باید همه چیز رسمی و ثبت شده باشد. کریل می‌گوید: آدم‌ها معمولا از مواجهه با این مسائل فرار می‌کنند. آنها می‌گویند ،دوست نداریم با درخواست مدارک کتبی به دوستمان توهین کنیم! این مسئله دقیقا یکی از مواردی است که بسیاری از شرکای کاری و اقتصادی را در ادامه ی راه با مشکلات حقوقی بزرگی روبرو می سازد.

در گام بعدی بهتر است، با شرکا و یا شریک تان ،مهارت های مکملی داشته باشید. و نقش هایتان را بر مبنای نقاط قوی که دارید، تعریف کنید. از این طریق می توانید با یک تقسیم کار درست، بخشی از وظایف را بین یکدیگر تقسیم کنید. از بعد احترام فی مابین غافل نشوید. تا مادامی که مرزهای احترام بین تان قرار دارد، می توانید به موفقیت کسب و کارتان امیدوار باشید. اگر در موضوعی دچار شک و تردید شده اید، حتما آن را ابراز کنید ،چرا که همین سوء تفاهم های کوچک روی هم می تواند تبدیل به یک دوری و درگیری بزرگ بین شما و شریک تان باشد. همواره از اختلاف بپرهیزید و در صورت بروز آن نحوه ی مدیریت آن را بیاموزید. همه موارد مبهم را شفاف مطرح کنید و برای حل آن در جستجوی یک پاسخ مناسب باشید.

انسان جایز الخطاست و این اشتباه هم ممکن است از هریک از طرفین شراکت سر بزند. در صورت بروز اشتباه از سرزنش کردن بپرهیزید. سود و زیان را بپذیرید. بسیاری از افراد تنها در زمان سوددهی شرکای بسیار خوبی هستند و در برابر کوچک ترین تلاطم اقتصادی غیرقابل شراکت می شوند. شرکای موفق همانند اعضای یک خانواده پشت هم هستند و همدیگر را در سخت ترین شرایط حمایت می کنند و هرگز پشت یکدیگر را خالی نمی کنند. در انتخاب شریک کاریتان اصولی عمل کنید تا بتوانید از مزایای شراکت در کسب و کارتان برخوردار شوید.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81751
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن